Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-20, 21:26
  #193
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
...fast det är ju inte bevismaterial eftersom de inte kan knyta ihop hårddiskarna till det specifika brottet? De måste väl ha tittat på diskarna först, konstaterat att där finns det minsann lattjo prylar, och sedan får han för sig och förstöra disken?

Det finns en anledning till att de har fått order om husransakan, det finns en misstanke.
En misstanke om att du har olaglig data (t.ex.) på din hårddisk. Hårddisken skulle fungera som bevis.
Förstör du hårddisken förstör du bevismaterialet, eller kommande bevismaterialet.

Ordvalet "bevismaterialet" kanske var fel, men det är rätt tankegång.


Kan också vara så att data har blivit avlyssnad och de har bevis i form av loggar att datan har blivit överförd till din hårddisk, då är det helt klart att du förstör bevismaterial.
Citera
2009-03-20, 23:22
  #194
Medlem
MauriceDeSaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Det finns en anledning till att de har fått order om husransakan, det finns en misstanke.
En misstanke om att du har olaglig data (t.ex.) på din hårddisk. Hårddisken skulle fungera som bevis.
Förstör du hårddisken förstör du bevismaterialet, eller kommande bevismaterialet.

Ordvalet "bevismaterialet" kanske var fel, men det är rätt tankegång.


Kan också vara så att data har blivit avlyssnad och de har bevis i form av loggar att datan har blivit överförd till din hårddisk, då är det helt klart att du förstör bevismaterial.

Du blir iofs. inte skyldig till brottet före delgivning. Dvs. om du inte vet att det är bevismtrl. så finns inte uppsåtet. Upp till åklagaren att bevisa uppsåt.
Citera
2009-03-21, 00:24
  #195
Medlem
Destruerade en hårddisk här om dagen innan den lämnades in till den lokala återvinningscentralen... Jag tog en liten skruvmejsel och en hammare och penetrerade disken varpå skivorna som är av glas gick i tusen bitar, skulle vilja se den som får ut något vettigt av den disken!
Citera
2009-03-21, 00:32
  #196
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Destruerade en hårddisk här om dagen innan den lämnades in till den lokala återvinningscentralen... Jag tog en liten skruvmejsel och en hammare och penetrerade disken varpå skivorna som är av glas gick i tusen bitar, skulle vilja se den som får ut något vettigt av den disken!
Glasskivor?
Citera
2009-03-21, 00:32
  #197
Medlem
fusiliers avatar
Jag är väldigt noob med det här men jag tankade nyss AES-256 v 1.0 och installerade hur ska jag göra sen? Är truecrypt bättre?
__________________
Senast redigerad av fusilier 2009-03-21 kl. 00:43.
Citera
2009-03-21, 00:56
  #198
Medlem
SgtEmiLs avatar
Nu vet jag inte AES-256 v1.0 är för något, men till alla i denna tråden rekommenderar jag TrueCrypt. Det har då aldrig svikit mig och är enligt mig enkelt att använda. Det förklarar sig självt, helt enkelt
Citera
2009-03-21, 01:01
  #199
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtEmiL
Nu vet jag inte AES-256 v1.0 är för något, men till alla i denna tråden rekommenderar jag TrueCrypt. Det har då aldrig svikit mig och är enligt mig enkelt att använda. Det förklarar sig självt, helt enkelt
Skulle truecrypt fungera ifall min dator skulle bli beslagtagen och en it-kille hos polisen ska söka igenom min hårddisk för att t.ex hitta bevis att jag har tankat 100-tals filmer?
Citera
2009-03-21, 01:48
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Skulle truecrypt fungera ifall min dator skulle bli beslagtagen och en it-kille hos polisen ska söka igenom min hårddisk för att t.ex hitta bevis att jag har tankat 100-tals filmer?
Ja…
Citera
2009-03-21, 02:07
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Du skulle åka dit på att du förstörde bevismaterialet, gissar halvsäkert jag på.

har inte läst resten av kommentarerna än, men om h*n inte skulle veta att det var polisen då? då kan man ju omöjligt åka fast för det?
Jag vet av personlig erfarenhet att rätten hellre friar en skyldig person än fängslar en skyldig.. det är iaf vad lagarna säger 'än så länge i sverige'...
Tyvärr lutar det ju åt "1984"........
Citera
2009-03-21, 02:28
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
Skulle truecrypt fungera ifall min dator skulle bli beslagtagen och en it-kille hos polisen ska söka igenom min hårddisk för att t.ex hitta bevis att jag har tankat 100-tals filmer?

Ja, om du har ett bra lösenord till den krypterade disken..
Om du har något sådär bra koll på hur man knäcker någon lösenord överhuvudtaget så vet du att det är bra lätt att knäcka ett pass på 5-6 tecken...
Citera
2009-03-21, 02:43
  #203
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uber0n
Glasskivor?

Bl a IBM har kört med glasskivor, i t ex deras "Deathstar"-diskar. Vet inte hur vanligt det är i hårddiskar nu för tiden.
Citera
2009-03-21, 03:21
  #204
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wyvern
Ja, om du har ett bra lösenord till den krypterade disken..
Om du har något sådär bra koll på hur man knäcker någon lösenord överhuvudtaget så vet du att det är bra lätt att knäcka ett pass på 5-6 tecken...
Okej har gjort nästintill allt och håller på att krypterar filer nu, men om jag t.ex laddar ner ett par filmer och installerar spel osv. Så är väl de också krypterade? (Förlåt för jag låter helt retarderad fast jag har noll koll angående sånt här, hjälp uppskattas enormt).
__________________
Senast redigerad av fusilier 2009-03-21 kl. 03:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback