2008-03-18, 02:16
Medlem
vet inte om jag postar på rätt ställe nu men undrade att om tex polisen skulle få för sig att beslagta ens dator vad kan dom hitta och hur man säkrast kan försäkra sig om att allt som man inte vill att dom ska se är väck från hårdisken innan dom kommer (utom att kasta den i havet) ..?
Citera
2008-03-18, 02:18
Medlem
X_surfers avatar
Kryptera disken eller kör dBAN för attt radera ut infon på disken
Citera
2008-03-18, 02:19
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiaano
vet inte om jag postar på rätt ställe nu men undrade att om tex polisen skulle få för sig att beslagta ens dator vad kan dom hitta och hur man säkrast kan försäkra sig om att allt som man inte vill att dom ska se är väck från hårdisken innan dom kommer (utom att kasta den i havet) ..?
Sjukt lång och knepig mening du fick till där.

Vad de kan hitta: Allt.
Hur du kan skydda dig: Valfri krypterings metod/program, truecrypt funkar bra: http://www.truecrypt.org/
Citera
2008-03-18, 05:38
Medlem
Några tips:

1. Installera alltid dina program i en krypterad volym. T.ex en Truecrypt volymfil.

2. Flytta TEMP-katalogen till den krypterade volymen. Annars så riskerar du att temporära filer hamnar i händerna på polisen eller andra snokare.

3. Skriv, eller skaffa ett verktyg som snabbt kan tömma clipboarden. Om datorn är igång under husrannsakan, så kommer polisen att använda mjukvara för att snoka med snutnäsan i clipboarden.

4. Städa i registret regelbundet. Använd t.ex programmet CCleaner.

5. Kör regelbundet någon "wipe" utility. T.ex PGP Wipe Free Space.

6. Använd inte suspekta filnamn, som t.ex "Min senaste kur.TXT" eller "Mitt liv som drogmissbrukare.PDF". Kalla filerna för "FILMJÖLK.TXT" eller "HALLONSYLT.PDF". Du förstår säkert.

7. Konfigurera systemet så att swapfilen raderas när systemet avslutas.

Slutligen:

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket du krypterar och har dig, därför att om polisen anser att du är skyldig så kommer de ändå att plantera eller manipulera med bevisningen. Om du tvivlar, fråga gärna de som drabbats.

Lycka till, skummis.
Senast redigerad av Busfilur 2008-03-18 kl. 05:45. Anledning: Kanelbulle
Citera
2008-03-18, 10:33
Medlem
R.Rs avatar
Har för mig att det här har diskuterats x antal gånger tidigare på FB, och att man då kom fram till att det säkraste alternativet är att ha någon slags anordning som med en enkel knapptryckning slår hårddisken sönder och samman rent fysiskt när fabror blå knackar på, på ett ungefär.
Citera
2008-03-18, 11:18
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Har för mig att det här har diskuterats x antal gånger tidigare på FB, och att man då kom fram till att det säkraste alternativet är att ha någon slags anordning som med en enkel knapptryckning slår hårddisken sönder och samman rent fysiskt när fabror blå knackar på, på ett ungefär.
Otroligt starka magneter funkar också
Citera
2008-03-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Otroligt starka magneter funkar också

Jag kan känna att det kan bli lite svårt att få tag på just "Otroligt starka magneter". Finns det inte magneter med lite mer trolig styrka som skulle kunna fungera bra?
Citera
2008-03-18, 12:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busfilur
Några tips:

1. Installera alltid dina program i en krypterad volym. T.ex en Truecrypt volymfil.

2. Flytta TEMP-katalogen till den krypterade volymen. Annars så riskerar du att temporära filer hamnar i händerna på polisen eller andra snokare.

3. Skriv, eller skaffa ett verktyg som snabbt kan tömma clipboarden. Om datorn är igång under husrannsakan, så kommer polisen att använda mjukvara för att snoka med snutnäsan i clipboarden.

4. Städa i registret regelbundet. Använd t.ex programmet CCleaner.

5. Kör regelbundet någon "wipe" utility. T.ex PGP Wipe Free Space.

6. Använd inte suspekta filnamn, som t.ex "Min senaste kur.TXT" eller "Mitt liv som drogmissbrukare.PDF". Kalla filerna för "FILMJÖLK.TXT" eller "HALLONSYLT.PDF". Du förstår säkert.

7. Konfigurera systemet så att swapfilen raderas när systemet avslutas.

Slutligen:

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket du krypterar och har dig, därför att om polisen anser att du är skyldig så kommer de ändå att plantera eller manipulera med bevisningen. Om du tvivlar, fråga gärna de som drabbats.

Lycka till, skummis.

Gör man så kan polisen (rent tekniskt) bara lägga in en keylogger och ge tillbaka datorn, så varför inte kryptera även systempartitionen?
Citera
2008-03-18, 13:26
Medlem
Om man är lagd åt det hållet, så varför inte?

Nu bidrog jag bara med några tips, förstår du. Den som vill kryptera hela rasket får gärna göra så. Bra va?
Citera
2008-03-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Gör man så kan polisen (rent tekniskt) bara lägga in en keylogger och ge tillbaka datorn, så varför inte kryptera även systempartitionen?

Om de (Mot förmodan) skulle göra detta, så är det ju bara att formatera/göra sig av med keyloggern. Hur duktiga tror du svenska polisen är egentligen?

Och angående krypteringen, kör AES 256-bit = garanterad säkerhet.
Citera
2008-03-18, 13:46
Medlem
Jaegarsoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Det är olagligt vad jag vet.
Citera
2008-03-18, 14:02
Medlem
hm, hur säker är kryptering som finns inbyggt i OS X (AES 256-bitars) jämfört med exempelvis TC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in