2008-03-18, 01:01
Bannlyst
Tvivlar starkt på att någon håller på med digital-mottagare och dylikt men här kommer frågorna ändå:

Jag har länge tänkt på om det är möjligt att få en film på datorn att spelas upp på antingen en Kathrein eller en Dreambox. Någon som vet?

Min första tankte var att via USB-minne spela upp en film, men filen var på något konstigt sätt osynlig och gick ej att hitta när vi klickade oss fram till USB-minnet på TV:n.
Vilka filformat kan dom spela upp?
Går det att skaffa t ex VLC eller är det konvertering som gäller?
Kan man koppla in en extern hårddisk till Kathreinen eller den kommande Dreamboxen?

Är det jag som är helt ute och cyklar eller blir det betydligt svårare att få detta att gå?

Till en början är det vanliga filer som jag vill få igång men om det finns möjlighet så gärna HD-filmer och BluRay-filmer.
Citera
2008-03-18, 07:29
Medlem
elyss avatar
Jag har 3 dreamboxar men har aldrig fått den uppspelningen att fungera ordentligt på någon av dem (alla är olika versioner). Man ska tydligen streama genom VLC på något lustigt vis. Det ska gå, jag vet bara inte hur än
Citera
2008-03-18, 11:37
Bannlyst
Okej, vet du något om den nya Dreamboxen som ska komma om några veckor? Den med DVI-utgång så att man kan spela HDTV.
Citera
2008-03-18, 11:42
Medlem
du loggar in på dreamboxen via den web-baserade klienten i den (om du har ett unix system i den) sedan väljer du bara din xvid film från datorn där du sitter, och efter några sekunder så streamas den ut på din tv genom dreamboxen.
Citera
2008-03-18, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CusmaR
du loggar in på dreamboxen via den web-baserade klienten i den (om du har ett unix system i den) sedan väljer du bara din xvid film från datorn där du sitter, och efter några sekunder så streamas den ut på din tv genom dreamboxen.

Logga in hur? Var klickar man? Hur vet dreamboxen att jag vill spela upp den där?

Jag läste nån stans att man måste ha VLC installerat på dreamboxen, stämmer det och hur gör man isåfall det?
Citera
2008-03-18, 13:13
Medlem
ja just det, jag hade helt glömt att man måste installera VLC. Detta vet jag dock inte hur man gör då jag fick hjälp med detta.

jag loggar helt enkelt in genom att skriva ip-adressen till dreamboxen i webfönstret, jag blir då promptad en "login ruta" som jag skriver anv: root och password: ditt lösenord.

sedan kommer man in i en webbaserad miljö där man kan göra allt möjligt. Så är det iaf på den dreamboxen jag har använt. Minns dock inte vilken modell det var, men denna var förisntallerad med unix och dylikt.
Citera
2008-03-19, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CusmaR
ja just det, jag hade helt glömt att man måste installera VLC. Detta vet jag dock inte hur man gör då jag fick hjälp med detta.

jag loggar helt enkelt in genom att skriva ip-adressen till dreamboxen i webfönstret, jag blir då promptad en "login ruta" som jag skriver anv: root och password: ditt lösenord.

sedan kommer man in i en webbaserad miljö där man kan göra allt möjligt. Så är det iaf på den dreamboxen jag har använt. Minns dock inte vilken modell det var, men denna var förisntallerad med unix och dylikt.

Okej, skriver man in sökvägen till filmen då?

Drar det mycket kraft från PC:n?

Vet du/Tror du att det kommer att funka att spela BluRay/ HD-filmer på den kommande Dreamboxen som har DVI-utgång?
Citera
2008-03-19, 01:36
Bannlyst
Någon annan som har en Kathreinbox och försökt spela upp film på den via en hårddisk/USB-minne? Eller går det på annat sätt?

Jag har läst att det går att spela upp inspelade program på den om man har en hårddisk ikopplad. Vilket format kommer den inspelade filen i? Går det att konvertera så att den kan spela upp det?
Senast redigerad av lobas_fyran 2008-03-19 kl. 01:40.
Citera
2008-03-20, 12:51
Bannlyst
Ingen?
Citera
2008-03-20, 13:36
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobas_fyran
Tvivlar starkt på att någon håller på med digital-mottagare och dylikt men här kommer frågorna ändå:

Jag har länge tänkt på om det är möjligt att få en film på datorn att spelas upp på antingen en Kathrein eller en Dreambox. Någon som vet?

Min första tankte var att via USB-minne spela upp en film, men filen var på något konstigt sätt osynlig och gick ej att hitta när vi klickade oss fram till USB-minnet på TV:n.
Vilka filformat kan dom spela upp?
Går det att skaffa t ex VLC eller är det konvertering som gäller?
Kan man koppla in en extern hårddisk till Kathreinen eller den kommande Dreamboxen?

Är det jag som är helt ute och cyklar eller blir det betydligt svårare att få detta att gå?

Till en början är det vanliga filer som jag vill få igång men om det finns möjlighet så gärna HD-filmer och BluRay-filmer.

En guide hur du spelar upp filmer från dator->dreambox genom vlc....
http://www.dreamboxx.nu/e107_files/d...ds/vlcdbcl.htm

Ska också gå genom web interfacen.....du loggar in, väljer stream, trycker på "bläddra", väljer vilken film du vill titta på, klickar på "file" och sedan "öppna med", väljer vlc. Filmen öppnas i vlc, sen kan det ta en stund innan du ser någon bild på dreamboxen.

Edit: Du kan även behöva inst. vlc-pluginet på db:n också för att det ska fungera.
Senast redigerad av ManUnited 2008-03-20 kl. 13:50.
Citera
2008-03-22, 20:10
Bannlyst
Okej, tack för svaren.

Frågan om det går att spela upp film från hårddisk/USB-minne via USB-uttaget på en Kathrein box kvarstår fortfarande. Ingen som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in