• 7
  • 8
2011-07-24, 11:57
Medlem
Lys avatar
Ofta har jag bara salt och svartpeppar i min vardagsmat. Vitpeppar gillar jag inte för det luktar gris. Till maten ofta nån chilisås. Har här nämnt Delidas trevliga chilisåser, men för er chilifantaster kan jag även säga att Rocotos Aji Limo är härligt god och stark, och lite syrlig. Jag tycker om vitlök, hackad eller pressad, beror på vad det är för maträtt. Färsk ingefära använder jag också flitigt. Färsk chili, och då gärna Habanero, som är underbart god och stark. Tycker om Färsk basilika, så himla gott, och det finns ju flera olika sorter, alla med sin distinkta karaktär. Jag gillar alla, så jag kan inte lyfta fram någon favorit. Rosmarin och salvia tycker jag om, särskilt gott till grillat kött och lamm. Dragon, den franska är väl den med mest smak. Och fast detta ej är en krydda, räknar jag med den här, för jag har det så ofta, så det används som en krydda: Lime! Tycker nog det är den allra godaste frukten.... Färsk oregano är också fint, och i vissa sammanhang färsk koriander, men den har ju mycket egenartad smak, så den passar inte in jämt.
Citera
2011-07-24, 16:39
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Vitlök, Basilika, korriander, chili, curry, och svartpeppar är gott.
Citera
2011-07-24, 16:48
Medlem
Artichokess avatar
Aromat, vitpeppar och cayennepeppar åker nog ner i allt jag lagar.
I övrigt använder jag mycket vitlökspulver, basilika och timjan.

Jag älskar kryddor och förstår mig inte på människor som bara använder salt och peppar i maten. Mat ska smaka mycket!
Citera
2011-07-27, 20:52
Moderator
Amirons avatar
Salt, nymalen svartpeppar och färska örter. Vill jag ha lite hetta i maten, så använder jag färsk chili eller sambal oelek. (inte alltid affären har färsk chili hemma)
Citera
2011-07-27, 21:45
Medlem
Spiskummin och garam masala. Jävligt fina kryddor.
Citera
2011-07-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Ofta har jag bara salt och svartpeppar i min vardagsmat. Vitpeppar gillar jag inte för det luktar gris. Till maten ofta nån chilisås. Har här nämnt Delidas trevliga chilisåser, men för er chilifantaster kan jag även säga att Rocotos Aji Limo är härligt god och stark, och lite syrlig. Jag tycker om vitlök, hackad eller pressad, beror på vad det är för maträtt. Färsk ingefära använder jag också flitigt. Färsk chili, och då gärna Habanero, som är underbart god och stark. Tycker om Färsk basilika, så himla gott, och det finns ju flera olika sorter, alla med sin distinkta karaktär. Jag gillar alla, så jag kan inte lyfta fram någon favorit. Rosmarin och salvia tycker jag om, särskilt gott till grillat kött och lamm. Dragon, den franska är väl den med mest smak. Och fast detta ej är en krydda, räknar jag med den här, för jag har det så ofta, så det används som en krydda: Lime! Tycker nog det är den allra godaste frukten.... Färsk oregano är också fint, och i vissa sammanhang färsk koriander, men den har ju mycket egenartad smak, så den passar inte in jämt.

Vackert!
Citera
2011-07-27, 22:58
Medlem
A R O M A T!

Funkar till ALL mat, kött som grönsak och även frukt.
Citera
2011-07-27, 23:09
Medlem
Och appropå citatet ovan, färsk koriander. Satan vad gott det är i en indien-influerad kycklinggryta. Strö över den färdiga tallriken bara. Underbart!
Citera
2011-07-28, 18:11
Medlem
sparrdals avatar
*Malen vitpeppar...subtil smak som hoejjer det mesta och som jag foerknippar mycket med sverige

*Roekt paprikapulver...fantastisk smak, farg och framfoerallt djup

*Jaest chiliflakes... eller turkisk "pul biber", oeversatt TR "frimaerks peppar" eller "flake chili". Den finns saekert i hela mellan ostern men turkarnas version aer soltorkad och jaest. Den ska vara mycket aromatisk och helst inte stark. Den ska inte vara malen, utan just paminna om "flakes" eller som turkarna sager "pul" som betyder frimarke. Vanligaste fargen aer moerk-orange och ser "oljig ut", naest vanligaste fargen ar svart, oxa den olijig till utseende. Bild-google garna pa "pul biber" Obs att denna krydda ar som alla kryddor en farskvara, men att behalla farskheten ar aennu viktigare haer. Om "pul-biber" torkar ut och blir gammal blir den som vilken dussin-chili som helst.

*turkisk "Antep biber" - paminner om sambal oelek men aenda inte. Basta liknelsen ar tomatpure, fast chilipure utan hettan. Samma djup och arom som kryddorna ovan. Anvands mycket i grytor och roeror. Bild-googla gaerna pa "Antep biber"

Blanda ihop kryddorna ovan med lite vitloek, farska oerter, mango chutney, apelsin zest, bbq-sauce, olja och pensla pa grillkoettet.

*Men favoriten just nu ar fran australien. "Masterfoods hot chilli sauce-doner kebab style"...en orange senap och chili-kombo... helt javla otroligt och jag anvander den mycket just nu. Fattar inte varfoer vi inte har den isverige. http://cdn.dealsdirect.net/m/product...93_600x600.jpg
Citera
2014-04-22, 15:01
Medlem
christerys avatar
Hmm, det beror väl på vad det är till, men för att göra det enkelt så är citronpeppar bra till fisk för det mesta.

Ashes (habanero bordskrydda som införskaffades på Extreme Foods men som inte jag sett röken av den dess) passade till allt kött, faktiskt även till stekt potatis eller liknande.

Sambal olek ger lite uppsving i smaker men den svenska är väldigt tam.

Chipotle, fungerar underbart som bordskrydda - lite rökig ton.

Grovmalen svartpeppar och salt hade jag alltid med mig i midjeväskan i Thailand.

Vitlökssalt och curry passar till tex popcorn.

Riktigt starka såser kan vara roligt när man gör grytor osv, men doseringen kan vara jäkligt marig. (Dock lämnade jag en flaska Instant Death "hemma" hos tjejen och när jag kom tillbaka dit var den tom, dom hade haft den som bordskrydda så smaken varierar.)

Alla örter och annat, kan användas från köttsoppa till varma mackor.

Om jag får svära i kyrkan så har jag även en burk aromat för asiatiska rätter som "kräver" msg.

Men en favorit, nej. Salt i så fall. Om det ens är en krydda, socker är faktiskt underskattat liksom lime/citron i matlagning har jag lärt mig av thaiiarna. Men deras doseringsanvisning på chili ska divideras med minst 10.

Mest mesiga är väl gurkmejja, men curry finns ju i 100 olika varianter så den är svår, samma med garam masala. Kryddblandningar är svåra att rekommendera. Vissa är bra och andra är det inte.

Senap och soja, lagerblad... tja det finns hur mycket som helst. Behövs bara i vissa rätter som kryddpeppar med lutfisk, men resten av året så använder jag den inte.

Enkelt, salt+peppar... Allt annat går inte att svara på.
Citera
2014-04-22, 16:40
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Dijonsenap
Salt och socker
Citron
och på senare år har ingefära och kryddpeppar klättrat högt upp på min lista, men med en liten reservation, blir lätt att det jag gör bara smakar ingefära eller kryddpeppar om jag får spåra ur i köket.....
Citera
2014-04-22, 18:44
Medlem
krings avatar
Salt, citron, (färsk) koriander, chili i alla dess former och färger och miso skulle jag nog säga är mina favoriter. Om jag var tvungen att välja det vill säga. Mycket svårt att välja bort något...
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in