• 1
  • 2
2008-03-17, 22:32
Medlem
Vilken typ av matlagare är du. Vill du att det ska gå snabbt , lätt och utan "krusiduller" ? Eller lägger du ner hela din själ i matlagningen? Själv är jag väl mittemellan. Tillvardags vill man ha det snabbt och enkelt, men till helgen kan jag lägga ned lite mer tid.
Citera
2008-03-17, 22:55
Medlem
tpotss avatar
Har begränsad ekonomi och tid, så det är inte så ofta jag har tid/lust att lägga ner sådär överdrivet mycket energi på matlagningen. Är nöjd om det smakar gott. Idag blev det t.ex. ett paket stekt bacon & tre stekta ägg blandat med makaroner. Det är ungefär den nivån jag har på min matlagning.
Citera
2008-03-17, 23:59
Medlem
Arcticas avatar
Snabbt och utan krusiduller. Folk har till och med påpekat att min mat är tråkig och undrat hur jag står ut med att äta den. Har aldrig sås eller något till maten. Oftast är det pasta och en köttbit. Jag äter mat för att överleva och inget annat.

Men jag skulle vilja lära mig att laga bättre mat, vet bara inte var jag ska börja, är en stor djungel med recept hit och dit.
Citera
2008-03-18, 00:04
Medlem
-jOE!s avatar
Snabbt och lätt. Tycker det är sjukt trist att laga mat och ännu tråkigare om man bara skall laga till sig själv. Köper mycket take-away, trots att jag är student!
Citera
2008-03-18, 01:40
Medlem
Litet gult djurs avatar
Varje måltid ska innehålla hela spektrat från grönt till kött/fisk med bra tillbehör, det ska vara närmast sjukligt rent och frächt och man ska må bra av det. Inte i närheten av dumheterna från "Du är vad du äter" dock - allt ska vara gott. Gör alltid en "riktig" sallad till, om det inte handlar om pannkaka o dyl. Köper jag en fryspizza så åker det på typ extra ost och mache-sallad. Ägnar trots detta sällan mer än 20 minuter till varje måltid och går nästan aldrig efter recept.

"Nackdelen" med detta är att man ovanligt ofta får "oväntat besök" runt middags och lunchtid.
Citera
2008-03-18, 07:38
Medlem
redbull72s avatar
Det beror helt på... när klockan e halv 7 o man inte ätit nåt sen kl 13, så blir det ju inte nåt långkok direkt... men om tid ges o man väntar besök så lägger jag ner min själ i det, även om det så bara är korv med bröd...
Citera
2008-03-18, 07:43
Medlem
Kingen_kings avatar
Bra lagad mat behöver inte ta lång tid att göra. Igår gjorde jag köttsoppa som tog 10 minuter, men den var himmelskt god.

Annars så älskar jag att laga mat. Mat ska vara gott och man ska känna sej nöjd efteråt. Men det behöver, som sagt, inte alls betyda att det måste ta lång tid.
Citera
2008-03-18, 10:17
Medlem
Båda sorterna har sin charm.

Både en avancerad, tidsödande maträtt har sin charm såväl som nånting som går snabbt. Det gäller bara att gå in med rätt inställning.

En snabb wok blir bara sämre av att du steker den längre, likaså är en slarvig, underkokt och seg stek inget vidare heller.

Självklart finns det plats för båda - oftast snabba grejer i veckorna och nåt mer avancerat på helgen.
Citera
2008-03-18, 13:18
Medlem
PhatPhils avatar
Har jag tid lägger jag gärna större delen av dagen i köket fixande med nånting med ett glas rött i handen. Men till vardags blir det falukorv ibland också.
Citera
2008-03-19, 19:09
Medlem
nivamans avatar
En dag i veckan, oftast till helgen, vill jag tillaga någonting nytt och/eller lyxigt som jag aldrig testat förut.
Annars går man runt på fläskkotletter, fläskfile, kyckling, köttfärs, lax och kassler. Inget "fancy" då, utan modern husmanskost utan krusiduller.
Citera
2008-03-19, 23:57
Medlem
Don Jovanos avatar
Jag utbildade mig till och arbetar som kock. Man kan ju tro att jag borde lägga ner min själ i matlagningen hela tiden men ofta efter jobbet känns det som en börda att laga mer mat och då blir det väl allt som oftast snabbast möjliga utväg.
Inte för att låta självgod men smak/kvalité blir sällan lidande av det.
På lediga dagar däremot så blir detaljrikedomen och tidsödslinge desto större
Citera
2008-03-20, 00:20
Medlem
Isnatts avatar
Jag är också kock. På vardagar när jag jobbar har jag ingen ork eller tid att ta längre tid på mig. Inte så roligt att börja laga mat hemma kl 23:30 efter att ha lagat mat hela dagen, brukar vara rätt matt också. Korv med bröd äts en hel del här hemma nattetid

När jag är ledig så gillar jag däremot att laga mat. Även om även det blivit lite lidande nu när jag är singel, inte så roligt att äta själv när man stått några timmar i köket

Älskar mat och råvaror i övrigt, läser alltid kockböcker eller matmagasin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in