• 1
  • 2
2008-03-17, 16:20
Medlem
FISKISCHs avatar
Tja. har ett litet konstigt problem med datorn. antar att det r ett virus. Varje gng jag ska g in p ngon av mina partitioner s kommer det upp ett felmedelande;

"Det gick inte att hitta skriptfilen "c/d/e/f:\ cricketworldcup2007.dll.vbs"."

har skt igenom datorn med Spybot, ad-aware, avg, nod32, ccleaner osv utan resultat. eller avg hittade filen och healade, men funkar fortfarande inte. ngon som vet hur man tgrdar problemet? har skt p google men kommer bara upp massa konstiga sidor p sprk jag inte fattar.

Jag kommer dock in p vald partition om jag skriver ex c:\ i adressfltet.

Mvh
Citera
2008-03-17, 16:22
Medlem
Hur fick du den? tippar p att du tog emot den i ett rar arkiv p msn eller liknande. Det r ju inget riktigt virus bara ett vbs script. Prova att ska efter den i skfunktionen och deleta den bara.
Citera
2008-03-17, 16:27
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hur fick du den? tippar p att du tog emot den i ett rar arkiv p msn eller liknande. Det r ju inget riktigt virus bara ett vbs script. Prova att ska efter den i skfunktionen och deleta den bara.

Jag har inte tagit emot ngon fil p msn. Det kom i samband med att jag anvnde ett USB minne. s fort jag tryckte i det s blev det s.

en annan i min klass har det ocks tydligen p sin dator. Verken han eller jag har tagit emot ngot av msn virusen.
Citera
2008-03-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
har skt igenom datorn med Spybot, ad-aware,
avg,
nod32,
ccleaner osv utan resultat.
har du 2 virusprogram?
tror inte det r det som r problemet, men bra r det inte iallafall
Citera
2008-03-17, 16:38
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
har du 2 virusprogram?
tror inte det r det som r problemet, men bra r det inte iallafall

jag har p ngot stt lyckats att f s att nod inte krs i bakgrunden. bara startar upp det nr jag ska ska efter virus.. annars kr jag avg hela tiden. men som sagt, bara ett av dem som krs hela tiden =)
Citera
2008-03-17, 16:42
Medlem
ok dr ser man
men det dr usb-minnet, det va mjligtvis inte U3? dr har vi problemet isfall (om det (viruset) bara kom utan att du ppnade nn fil)
Citera
2008-03-17, 16:44
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
ok dr ser man
men det dr usb-minnet, det va mjligtvis inte U3? dr har vi problemet isfall (om det (viruset) bara kom utan att du ppnade nn fil)

ojojoj, klockrent gissat. U3 r det. och min kompis anvnde ocks ett U3 minne. Jag stoppa in minnet och skulle sedan g in p en av mina partitioner och kopiera ver en fil. och d kom jag inte p den partition jag ville. Men har anvnt minnet mycket innan och det har alltid funkat som det ska. Hur fixar jag detta nu d? om du vet det?

mvh
Citera
2008-03-17, 17:05
Medlem
Citat:
ojojoj, klockrent gissat. U3 r det. och min kompis anvnde ocks ett U3 minne. Jag stoppa in minnet och skulle sedan g in p en av mina partitioner och kopiera ver en fil. och d kom jag inte p den partition jag ville. Men har anvnt minnet mycket innan och det har alltid funkat som det ska. Hur fixar jag detta nu d? om du vet det?

mvh
hmm har ingen erfarenhet av sna...men sk hr p forumet s borde vl st ntt
Citera
2008-03-17, 17:22
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
hmm har ingen erfarenhet av sna...men sk hr p forumet s borde vl st ntt

Hittar inget i forumet.. Men en annan frga, r det ett virus/trojan eller dyl, eller r det ngot fel med minnet?
Citera
2008-03-17, 17:39
Medlem
Citat:
Hittar inget i forumet.. Men en annan frga, r det ett virus/trojan eller dyl, eller r det ngot fel med minnet?

Jag lste lite p google om U3 och sg att jag hade fel p mitt vre inlgg sorry. Men r det ditt eller ngon kompis till dig? Fr det stod att man ltt kunde installera keyloggers etc. s det borde ju fungera att installera virus osv som frstr fr dig.
Citera
2008-03-17, 17:47
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Jag lste lite p google om U3 och sg att jag hade fel p mitt vre inlgg sorry. Men r det ditt eller ngon kompis till dig? Fr det stod att man ltt kunde installera keyloggers etc. s det borde ju fungera att installera virus osv som frstr fr dig.

Vi r 3 st polare som har var sitt.. 2 av oss har ftt "viruset" eller vad det nu r. Det r ingen som har lnat minnerna som lagt in skiten p det. har endast anvnts av samma personer. de 3 garna dvs. S att ngon lagt in ngot medvetet fr att frstra r inte troligt.
Citera
2008-03-17, 19:08
Medlem
Hittade inte mycket p "cricketworldcup2007.dll.vbs", men dess andra namn vilket ska vara "VBS/Slogod" (enligt http://ca.com/sg/securityadvisor/pes...05022#section7) finns det lite mer info om:
http://ca.com/us/securityadvisor/vir....aspx?id=68024
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in