• 1
  • 2
2008-03-17, 16:20
Medlem
FISKISCHs avatar
Tja. har ett litet konstigt problem med datorn. antar att det är ett virus. Varje gång jag ska gå in på någon av mina partitioner så kommer det upp ett felmedelande;

"Det gick inte att hitta skriptfilen "c/d/e/f:\ cricketworldcup2007.dll.vbs"."

har sökt igenom datorn med Spybot, ad-aware, avg, nod32, ccleaner osv utan resultat. eller avg hittade filen och healade, men funkar fortfarande inte. någon som vet hur man åtgärdar problemet? har sökt på google men kommer bara upp massa konstiga sidor på språk jag inte fattar.

Jag kommer dock in på vald partition om jag skriver ex c:\ i adressfältet.

Mvh
Citera
2008-03-17, 16:22
Medlem
Hur fick du den? tippar på att du tog emot den i ett rar arkiv på msn eller liknande. Det är ju inget riktigt virus bara ett vbs script. Prova att söka efter den i sökfunktionen och deleta den bara.
Citera
2008-03-17, 16:27
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hur fick du den? tippar på att du tog emot den i ett rar arkiv på msn eller liknande. Det är ju inget riktigt virus bara ett vbs script. Prova att söka efter den i sökfunktionen och deleta den bara.

Jag har inte tagit emot någon fil på msn. Det kom i samband med att jag använde ett USB minne. så fort jag tryckte i det så blev det så.

en annan i min klass har det också tydligen på sin dator. Verken han eller jag har tagit emot något av msn virusen.
Citera
2008-03-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
har sökt igenom datorn med Spybot, ad-aware,
avg,
nod32,
ccleaner osv utan resultat.
har du 2 virusprogram?
tror inte det är det som är problemet, men bra är det inte iallafall
Citera
2008-03-17, 16:38
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
har du 2 virusprogram?
tror inte det är det som är problemet, men bra är det inte iallafall

jag har på något sätt lyckats att få så att nod inte körs i bakgrunden. bara startar upp det när jag ska söka efter virus.. annars kör jag avg hela tiden. men som sagt, bara ett av dem som körs hela tiden =)
Citera
2008-03-17, 16:42
Medlem
ok där ser man
men det där usb-minnet, det va möjligtvis inte U3? där har vi problemet isåfall (om det (viruset) bara kom utan att du öppnade nån fil)
Citera
2008-03-17, 16:44
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
ok där ser man
men det där usb-minnet, det va möjligtvis inte U3? där har vi problemet isåfall (om det (viruset) bara kom utan att du öppnade nån fil)

ojojoj, klockrent gissat. U3 är det. och min kompis använde också ett U3 minne. Jag stoppa in minnet och skulle sedan gå in på en av mina partitioner och kopiera över en fil. och då kom jag inte på den partition jag ville. Men har använt minnet mycket innan och det har alltid funkat som det ska. Hur fixar jag detta nu då? om du vet det?

mvh
Citera
2008-03-17, 17:05
Medlem
Citat:
ojojoj, klockrent gissat. U3 är det. och min kompis använde också ett U3 minne. Jag stoppa in minnet och skulle sedan gå in på en av mina partitioner och kopiera över en fil. och då kom jag inte på den partition jag ville. Men har använt minnet mycket innan och det har alltid funkat som det ska. Hur fixar jag detta nu då? om du vet det?

mvh
hmm har ingen erfarenhet av såna...men sök här på forumet så borde väl stå nått
Citera
2008-03-17, 17:22
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
hmm har ingen erfarenhet av såna...men sök här på forumet så borde väl stå nått

Hittar inget i forumet.. Men en annan fråga, är det ett virus/trojan eller dyl, eller är det något fel med minnet?
Citera
2008-03-17, 17:39
Medlem
Citat:
Hittar inget i forumet.. Men en annan fråga, är det ett virus/trojan eller dyl, eller är det något fel med minnet?

Jag läste lite på google om U3 och såg att jag hade fel på mitt övre inlägg sorry. Men är det ditt eller någon kompis till dig? För det stod att man lätt kunde installera keyloggers etc. så det borde ju fungera att installera virus osv som förstör för dig.
Citera
2008-03-17, 17:47
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Jag läste lite på google om U3 och såg att jag hade fel på mitt övre inlägg sorry. Men är det ditt eller någon kompis till dig? För det stod att man lätt kunde installera keyloggers etc. så det borde ju fungera att installera virus osv som förstör för dig.

Vi är 3 st polare som har var sitt.. 2 av oss har fått "viruset" eller vad det nu är. Det är ingen som har lånat minnerna som lagt in skiten på det. har endast använts av samma personer. de 3 ägarna dvs. Så att någon lagt in något medvetet för att förstöra är inte troligt.
Citera
2008-03-17, 19:08
Medlem
Hittade inte mycket på "cricketworldcup2007.dll.vbs", men dess andra namn vilket ska vara "VBS/Slogod" (enligt http://ca.com/sg/securityadvisor/pes...05022#section7) finns det lite mer info om:
http://ca.com/us/securityadvisor/vir....aspx?id=68024
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in