Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Ja, men sedan såg kejsarna i Rom hur mäktig den nya religionen var med en Gud och inte fler.
Snarare stod dem inför samma problem som kineska diktarorn Mao stod inför, ju mer man kämpade och ville bekämpa kristna, desstu starkare och frimodiga blev dem..
Mao insåg att det bästa sättet var att inrätta statliga kyrkor som kunde styras från regimen. Ett ganska effektivt sätt att styra en religion. Men tillslut lyckades Mao ha ihjäl och fängsla varende predikant, eller skicka ut dem. 12 miljoner kristna var som bortblåsta, mördade,fängslade, spårlöst försvunna.
I Rom stod man inför liknande problem, det kristna rörelsen växte sig stor och fick ett stort folkligt stöd, det blev ett problem för det romerska myndigheterna, ända sättet att få bukt med dessa hängivna skötsamma Jesus anhängare var helt enkelt att styra dem..
Min åsikt är att varje gång kristendomen blivit under statligt styre så har den sanna kärleken till Jesus försvunnit och man har utövat maktmissbruk i guds namn.
Citat:
. Jag tror inte att dagens kristendom har särskilt mycket gemensamt med lärjungarnas kristendom.
Där anser jag att du har fel. Men visst kristendomen är inge bakåtsträvar religion, förvisso kan man ta vara på det som är bra historiskt sätt. Och lära sig av mörka perioder.
Helt klart såg livet annorlunda ut för 1970 år sen, när kristi församling var ung. Hur livet såg ut i Jerusalem under denna tiden kanske kan vara svårt att ta till sig, dels var landet under styre av en romersk makt.
Men läser man apostlagärningar och alla Paulus brev, så visar den gemenskap,hängivenhet för jesus och kärleken till medmänniskorna som kristi församling spred omkring sig, att den trots att allt inte förändrats så mkt. Det som pågår nu i Kina,Syn-korea är makalöst, det är apostlagärningarna i dagens mått.
En hemförsamlings rörelse är så stor i Kina att man knappt kan få grepp om hur många som är kristna, man räknar mellan 100-150 miljoner kineser, det är ganska fräckt med tanke på att som jag skrev ovan att Mao mer eller mindre utrotade kristendomen.
I Sverige har dock kyrkan tappat allt, människor är nyfikna på gud men att ta sig till en stel kyrka är inget som lockar. Jesus lockar, men inte en statlig stel kyrka.
Dock så är vekligen alfa kurserna ett uppsving för svenk kristenhet, det är inte säkert att en församling bör vara utformad på ett sätt med en stor kyrka i framtiden, hemförsamling verkar vara pågång i sverige också.