2008-03-17, 18:24
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Nej, det är ju det jag menar. Jag förstår inte hur du kan kalla dig jude för att sedan säga att du inte följer Torah!? Förlåt om det är jättesjälvklart för dig, men jag måste säga att jag verkigen inte förstår detta.

Vad jag menar är att jag är jude genom Jesus som är min proxy för att göra en datorliknelse. Det är han som har levt som jude.
Citera
2008-03-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Jesus var jude och levde som jude och det är viktigt för hans möjlighet att frälsa världen att han levde i total lydnad inför Gud. Vi som kristna har del i hans liv och död. Vi är judar, därför att han var det.. Vi har fullföljt lagen för att han har gjort det. Vad vi behöver göra är att bli del av Kristus genom att låta den Helige Ande verka i oss. Det är alltså viktigare att bli kärleksfull, då detta ger gemenskap med Gud, än att följa de regler som gäller för det judiska egendomsfolket. Lagarna är inte ändrade, men de är för judarna, vilket jag tror judarna håller med om.
Bismillah

Så 'följa Jesus' fvmh betyder inte leva i total lydnad inför Gud som han gjorde? Att göra som han gjorde?

Jag fattar inte heller vad du menar (har läst Bens inlägg som kommer efter) när du säger du är jude? Och förstår inte även om jag läst hur du förklarat det heller.

Du skriver 'fullföljt' lagen. Men han sa ju 'inte ändra lagen'?
Citera
2008-03-17, 19:28
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Så 'följa Jesus' fvmh betyder inte leva i total lydnad inför Gud som han gjorde? Att göra som han gjorde?

Jag fattar inte heller vad du menar (har läst Bens inlägg som kommer efter) när du säger du är jude? Och förstår inte även om jag läst hur du förklarat det heller.

Lydnad är ju inför en specifik befallning. Judarna blev befallna att göra en sak, Jesus var jude och gjorde detta. Judarna har också löften som Guds folk. Jesus var jude och har del av dessa löften. Som kristen har man en mystisk gemenskap med Kristus som person. Jag är inte jude i hänseende att jag behöver följa lagen som blev given judarna, men jag har genom den mystiska gemenskapen med Jesus del av de löften som judarna fått. Klarare?

Ni får inte glömma att vi har en levande Gud som ger kontinuerliga befallningar som inte låter sig reduceras till enkla regler. Efterföljelsen fullkomnas i bön, i att höra och följa Guds röst i ens inre.
Citera
2008-03-17, 19:45
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Sluta skriv Fvmh efter Jesus, han lever i allra högsta grad
Citera
2008-03-17, 20:30
Medlem
Citat:
Lydnad är ju inför en specifik befallning. Judarna blev befallna att göra en sak, Jesus var jude och gjorde detta. Judarna har också löften som Guds folk. Jesus var jude och har del av dessa löften. Som kristen har man en mystisk gemenskap med Kristus som person. Jag är inte jude i hänseende att jag behöver följa lagen som blev given judarna, men jag har genom den mystiska gemenskapen med Jesus del av de löften som judarna fått. Klarare?

Ni får inte glömma att vi har en levande Gud som ger kontinuerliga befallningar som inte låter sig reduceras till enkla regler. Efterföljelsen fullkomnas i bön, i att höra och följa Guds röst i ens inre.
Bismillah

Nej det kan jag inte riktigt påstå.
Grundar du din tro på mystik är det vad du säger?
Citera
2008-03-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Sluta skriv Fvmh efter Jesus, han lever i allra högsta grad
Bismillah

Nix jag slutar inte. Vet du varför? För han är levande enligt Islam med. Togs upp levande - har du läst det?

För övrigt att önska någon fred har inte med levande och död att göra. Har du aldrig sett mig skriva tex assalamu alaikum till Ibn Hazm? Det betyder 'fred vare med dig' hon är i högsta grad också levande.
Citera
2008-03-17, 20:37
Bannlyst
Jesus tillåter ju sina lärjungar att äta griskött med orden att inget man tar in är orent.
Citera
2008-03-17, 20:37
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Bismillah

Nej det kan jag inte riktigt påstå.
Grundar du din tro på mystik är det vad du säger?
I någon mening ja, men jag tror inte det är någon särskilt apart teologi. Är inte mystiken en nödvändig del av religionen?
Citera
2008-03-17, 20:40
Medlem
109740s avatar
Citat:
Petrus får i apostlagärningarna en uppenbarelse vilken förklarar all föda ren. Lite som en update från mannen ovan.

Därför äter vi fläsk, musslor, blodpudding osv.

Min polare Davidus fick precis en ny uppenbarelse, helt färsk. Det högsta hönset sa att gris är orent igen. Nyaste updaten. Hur ska vi två gå tillväga och sprida denna senaste uppenbarelse?

Vad jag vill få fram med detta dumma inlägg är: Tror ni på allt som skrivs? Vad är det för skillnad på Petrus "uppenbarelse" och profeten Muhammeds uppenbarelser? Bara för att någon säger åt er att en av dem har rätt och den andra fel så grundar ni eran religion på det?
Citera
2008-03-17, 20:44
Medlem
Citat:
I någon mening ja, men jag tror inte det är någon särskilt apart teologi. Är inte mystiken en nödvändig del av religionen?
Bismillah

Inte som jag ser det. Judendomen har Kabbala som är en del av det. Islam har Sufism. Kristendomen vet jag inte vad ni har. Så nej jag ser inte det som 'ett måste' för att förstå och inse vidden av religionen och tron och praktiserandet.
Citera
2008-03-17, 20:46
Medlem
SleepaZs avatar
trams
Senast redigerad av SleepaZ 2008-03-17 kl. 20:49.
Citera
2008-03-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Men Jesus är Allahs ord som intog en mänsklig gestalt. Man behöver inte önska fvmh till sin skapare.
Bismillah

Nej SleepaZ nu ska du inte börja missionera igen.

Skaparen tar inte del av Sin/a Skapelse/r utan står utanför tid och rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in