2008-03-17, 16:08
Medlem
Flamespectres avatar
När jag konformerade mig för ganska länge sen så hittade jag en text i biblen, som jag nu letat upp igen (Femte Moseboken 14:8) där det står att man inte får äta svin. Jag är inte religiöst troende så jag äter gris i vilket fall. Men stämmer detta? Isåfall undrar jag varför man ätit fläskkött redan innan Sverige blev sekundariserat.
Citera
2008-03-17, 16:12
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamespectre
När jag konformerade mig för ganska länge sen så hittade jag en text i biblen, som jag nu letat upp igen (Femte Moseboken 14:8) där det står att man inte får äta svin. Jag är inte religiöst troende så jag äter gris i vilket fall. Men stämmer detta? Isåfall undrar jag varför man ätit fläskkött redan innan Sverige blev sekundariserat.

Petrus får i apostlagärningarna en uppenbarelse vilken förklarar all föda ren. Lite som en update från mannen ovan.

Därför äter vi fläsk, musslor, blodpudding osv.
Citera
2008-03-17, 16:16
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamespectre

Regeln du nämner ingår i de lagar Gud gav judarna i det första förbundet. Ioch med Jesus så löstes detta förbund genom det nya förbund som stiftades genom nattvarden som Jesus delade med lärjungarna och som vi idag delar med Jesus genom nattvarden i kyrkan. Regler som t.ex. mattabu och omskärelse är genom detta upphävda till förmån för det grundläggande budet, kärleken och tron.
Citera
2008-03-17, 16:22
Medlem
Flamespectres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Petrus får i apostlagärningarna en uppenbarelse vilken förklarar all föda ren. Lite som en update från mannen ovan.

På så vis, tacksam för svar.
Citera
2008-03-17, 17:33
Medlem
Ben Avrahams avatar
Men Jesus påpekade ju själv att han inte kommit för att upphäva lagen. Inte en mista prick i lagen skall förgå sade han:

Citat:
Matt 5:17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 18 'Sannerligen, innan himlen och jorden förgår, skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.' 19 Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.
Således borde Torahns lagar gälla även kristna? Eller har Petrus högre auktoritet än självaste Jesus?
Citera
2008-03-17, 17:40
Medlem
Citat:

Bismillah

All föda? Det finns människor runt om i världen som äter föda som får det att vända sig i magen på mig i alla fall. Så vad innebär 'ren föda' mer i detaljnivå?
Citera
2008-03-17, 17:42
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

All föda? Det finns människor runt om i världen som äter föda som får det att vända sig i magen på mig i alla fall. Så vad innebär 'ren föda' mer i detaljnivå?
Det innebär att det inte finns religiösa regler för vad vi får äta eller inte. Sedan kan man ju låta bli av andra anledningar. Att jag inte äter hund eller männsikoapa beror inte på att Gud förbjuder mig utan på grund av min kulturella tillhörighet. Och att jag undviker blomkål beror på att jag tycker att det är vidrigt...
Citera
2008-03-17, 17:48
Medlem
Citat:
Det innebär att det inte finns religiösa regler för vad vi får äta eller inte. Sedan kan man ju låta bli av andra anledningar. Att jag inte äter hund eller männsikoapa beror inte på att Gud förbjuder mig utan på grund av min kulturella tillhörighet. Och att jag undviker blomkål beror på att jag tycker att det är vidrigt...
Bismillah

Men steget då mellan Jesus fvmh som ju var jude och höll sig till matregler får man anta och sen kommer någon annan jeppe och säger - nu gör vi så här istället. Jesus fvmh borde ju ha givit en liten hint om det?

Och jag undrar samma som Ben när det gäller att Jesus fvmh sägs ha sagt att han inte kommit för att ändra lagar. Matreglerna är väl lagar om något? Det är lite svårt att riktigt få ihop det där.
Citera
2008-03-17, 18:01
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Men steget då mellan Jesus fvmh som ju var jude och höll sig till matregler får man anta och sen kommer någon annan jeppe och säger - nu gör vi så här istället. Jesus fvmh borde ju ha givit en liten hint om det?

Och jag undrar samma som Ben när det gäller att Jesus fvmh sägs ha sagt att han inte kommit för att ändra lagar. Matreglerna är väl lagar om något? Det är lite svårt att riktigt få ihop det där.

Jesus var jude och levde som jude och det är viktigt för hans möjlighet att frälsa världen att han levde i total lydnad inför Gud. Vi som kristna har del i hans liv och död. Vi är judar, därför att han var det.. Vi har fullföljt lagen för att han har gjort det. Vad vi behöver göra är att bli del av Kristus genom att låta den Helige Ande verka i oss. Det är alltså viktigare att bli kärleksfull, då detta ger gemenskap med Gud, än att följa de regler som gäller för det judiska egendomsfolket. Lagarna är inte ändrade, men de är för judarna, vilket jag tror judarna håller med om.
Citera
2008-03-17, 18:07
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Jesus var jude och levde som jude och det är viktigt för hans möjlighet att frälsa världen att han levde i total lydnad inför Gud. Vi som kristna har del i hans liv och död. Vi är judar, därför att han var det.. Vi har fullföljt lagen för att han har gjort det. Vad vi behöver göra är att bli del av Kristus genom att låta den Helige Ande verka i oss. Det är alltså viktigare att bli kärleksfull, då detta ger gemenskap med Gud, än att följa de regler som gäller för det judiska egendomsfolket. Lagarna är inte ändrade, men de är för judarna, vilket jag tror judarna håller med om.
Det håller jag förstås inte med om. Dessutom blir det ju dubbeltydigt om du påstår att du är jude för att sedan säga att "lagarna är itne ändrade, men de är för judarna".
Citera
2008-03-17, 18:11
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det håller jag förstås inte med om. Dessutom blir det ju dubbeltydigt om du påstår att du är jude för att sedan säga att "lagarna är itne ändrade, men de är för judarna".
Så lagarna gäller alla människor?

Dubbeltydigheten skall jag försöka lägga ut lite mer. Vi är inte judar men vi har del i Kristus som var jude. Därför har vi också del i de löften som finns till det judiska folket.
Citera
2008-03-17, 18:17
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Så lagarna gäller alla människor?

Dubbeltydigheten skall jag försöka lägga ut lite mer. Vi är inte judar men vi har del i Kristus som var jude. Därför har vi också del i de löften som finns till det judiska folket.
Nej, det är ju det jag menar. Jag förstår inte hur du kan kalla dig jude för att sedan säga att du inte följer Torah!? Förlåt om det är jättesjälvklart för dig, men jag måste säga att jag verkigen inte förstår detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in