2008-03-17, 15:36
Medlem
TiniZs avatar
God eftermiddag!

Har suttit och läst om Israel-Palestinakonflikten nu i ett par dagar. Både här på forumet och på övriga nätet. Till en början var det bara intressant, eftersom kriget inte verkar ha någon lösning över huvud taget. Men sedan började jag tänka om hur det skulle vara om religionen skulle ta överhuvud. Islam och judendom är ju trots allt "systerreligioner". Deras etik och moral kanske kan hjälpa dem?

Några frågeställningar som jag skrev upp under tiden jag läste om själva konflikten, som jag inte har fått svar på är:

Vilken roll spelar religion i landet/området? (Antar att den är ganska stor, dvs. att de troende tar överhand. Men HUR stor roll?)
Hur ser för Palestina & Israel (Islam och judendom) på konflikter, människovärde, rätt och fel?

Skapa en trevlig diskussion nu, så att min hjärna kan sparkas igång! Vore skittrevligt om jag kunde få lite svar på frågorna.

Tack på förhand!(?)
Citera
2008-03-17, 15:56
Medlem
Ben Avrahams avatar
8 judiska yeshivapojkar kallblodigt mördade i deras skola. Så länge arabisk terror fortsätter mot Israel finns ingen lösning. Israel måste försvara sina invånare.

http://rogntudjuu.blogspot.com/2008/03/de-utlovade-bilderna-frn-massakern.html
Citera
2008-03-17, 15:59
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Men sedan började jag tänka om hur det skulle vara om religionen skulle ta överhuvud. ?)
Det är ju precis det som hänt i de muslimska länderna. Terrorn och mördandet av judar motiveras av Islam själv. Israel är den enda sekulära demokratiska staten i hela Mellanöstern.
Citera
2008-03-17, 16:16
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det är ju precis det som hänt i de muslimska länderna. Terrorn och mördandet av judar motiveras av Islam själv. Israel är den enda sekulära demokratiska staten i hela Mellanöstern.
Hur kommer det sig då egentligen att de som hatar araber (och företrädesvis palestinier) mest inom Israel är de fundamentalistiskt religiösa bosättarna, som utifrån sin religiösa syn oftast hävdar att de har rätt till allt palestinskt område?

Nej, jag tror nog också att terrorn och mördandet av palestinier motiveras av (extrem-)judendomen själv!

Till TS: Jag tror inte att religionerna är någon lösning på konflikten där. Religionerna bör helst tas ur ekvationen, så att säga.
Citera
2008-03-17, 16:23
Medlem
excelsiss avatar
Vad sägs om att sluta tramsa med nationalstater och etniciteter? Känns inte det lite 1800-1900-tal. Vi bör väl kunna vara mer flexibla än så. Folksjälen är en politisk idé som inte fört så mycket gott med sig...
Citera
2008-03-17, 16:23
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham

Där har du helt fel. Kan du motivera ditt svar? Källor? Koranen säger...?
Citera
2008-03-17, 16:24
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Hur kommer det sig då egentligen att de som hatar araber (och företrädesvis palestinier) mest inom Israel är de fundamentalistiskt religiösa bosättarna, som utifrån sin religiösa syn oftast hävdar att de har rätt till allt palestinskt område?

Nej, jag tror nog också att terrorn och mördandet av palestinier motiveras av (extrem-)judendomen själv!

Till TS: Jag tror inte att religionerna är någon lösning på konflikten där. Religionerna bör helst tas ur ekvationen, så att säga.

Men om vi säger såhär:

Lusläser vi Koranen och Torah. Vad får vi får något där? Har vi några lösningar från problemet? Det behöver inte vara realistiska (Bör de väl vara, men du förstår vad jag menar).
Citera
2008-03-17, 16:34
Medlem
Iskras avatar
Israel-Palestinakonflikten är nog tyvärr ännu en av dessa krig som kidnappar religionen som ursäkt. Som excelsis sagt ovan är det nog dags att såväl araber som israeler gräver ner yxan och ser utanför sin egen vilja till makt. Så länge konflikten pågår kommer bägge parter fortsätta med terror mot varandra, och skylla det hela på religiösa skäl.
Citera
2008-03-17, 16:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Men om vi säger såhär:

Lusläser vi Koranen och Torah. Vad får vi får något där? Har vi några lösningar från problemet? Det behöver inte vara realistiska (Bör de väl vara, men du förstår vad jag menar).
Tja, jag förstår nog vad du menar (med barmhärtighet och allt sådant). Men jag är inte benägen att hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
/.../
Så länge konflikten pågår kommer bägge parter fortsätta med terror mot varandra, och skylla det hela på religiösa skäl.
Och utan religionen skulle det nog inte vara mycket av konflikt till att börja med!?
Citera
2008-03-17, 16:40
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Där har du helt fel. Kan du motivera ditt svar? Källor? Koranen säger...?
Koran 5:60-64 för att ta ett exempel:

Say: "Shall I point out to you something much worse than this, (as judged) by the treatment it received from Allah. those who incurred the curse of Allah and His wrath, those of whom some He transformed into apes and swine, those who worshipped evil;- these are (many times) worse in rank, and far more astray from the even path!"

61. When they come to thee, they say: "We believe": but in fact they enter with a mind against Faith, and they go out with the same but Allah knoweth fully all that they hide.

62. Many of them dost thou see, racing each other in sin and rancour, and their eating of things forbidden. Evil indeed are the things that they do.

63. Why do not the rabbis and the doctors of Law forbid them from their (habit of) uttering sinful words and eating things forbidden? Evil indeed are their works.
Citera
2008-03-17, 16:43
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Tja, jag förstår nog vad du menar (med barmhärtighet och allt sådant). Men jag är inte benägen att hålla med.

Och utan religionen skulle det nog inte vara mycket av konflikt till att börja med!?

Nja, konflikten mellan två folkgrupper/stater som gör anspråk på samma territorium kvarstår. Tror du att araberna glatt hade flyttat på sig utan gnäll bara judarna hade hade haft samma eller ingen religion?
Citera
2008-03-17, 16:53
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Nja, konflikten mellan två folkgrupper/stater som gör anspråk på samma territorium kvarstår. Tror du att araberna glatt hade flyttat på sig utan gnäll bara judarna hade hade haft samma eller ingen religion?
Nja, inte direkt. Men min fråga handlar ju om varför de olika folkgrupperna gör anspråk på samma område?? Vattentillgångar är ju givetvis ett av de världsliga skälen, men motiveringarna handlar ytterst sällan om vatten.. Se bara på anspråken om överhöghet över (den heliga) staden Jerusalem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in