Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-17, 14:20
  #1
Medlem
balthorns avatar
jag vet inte om det här är rätt ämne för den här tråden. jag måste få veta om man pratade så flummigt förr i tiden som i de här värdelösa filmerna som vanligtvis går mellan 12 - 16 på vardagar på svt från typ 30, 40 talet....? pratade man så eller var det bara på film? jag har frågat äldre människor men antingen så säger dom att dom inte vet/minns eller så vägrar de svara...

numera när man spelar in filmer som ska föreställa den tiden så pratar man ju normalt (bra exempel Skenbart, tågfilmen med peter dalle, robert gustafsson etc)
Citera
2008-03-17, 15:43
  #2
Medlem
schizophrenias avatar
Se http://www.flashback.org/showthread.php?t=279808
Citera
2008-03-17, 16:25
  #3
Medlem
Tjennstroums avatar
Nej, språket som används i dessa filmer är tillgjort. Radio och TV användes jämte kyrkan och skolan till att sprida den svenska vi talar i dag. Intervjuer skrevs på förhand så att de utfrågade skulle kunna uttala det skriftliga på ett korrekt sätt, utan dialekt och varenda bokstav skulle uttalas i orden. Fram till 1982 stod det i läroplanerna att skolorna skulle främja ett riktigt uttal, det vill säga lika hemskt bokspråk som prästerna använder när de läser ur bibeln.
Citera
2008-04-04, 11:10
  #4
Medlem
Cohibas avatar
Finns ett bra exempel från radion med legendariske reseberättaren Sten Bergman, som hade en charmig men mycket tillgjord röst, när han gjorde sina uppläsningar.

Man kan jämföra med Sten Bergman intervjuad, som lät fullkomligt normal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback