2008-03-17, 13:21
Medlem
hehe123s avatar
tjena
Nu är det så att jag hade tänkt att måla en tavla med 4 akryllfärger som jag fick till julklapp. Problemet med det hela är att jag inte vet hur man blandar färgerna för att få t.ex. grön, lila, rosa. Jag har färgerna: röd, gul,blå och vit. Någon som vill berätta hur man blandar färger?

om det redan finns en liknande tråd så får moderatorn gärna slänga tråden.
Citera
2008-03-17, 17:26
Medlem
Hippos avatar
Bästa man kan göra är att pröva sig fram för att få exakt dom kulörerna man vill ha. Övning ger färdighet
Citera
2008-03-17, 17:45
Medlem
hehe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippo
Bästa man kan göra är att pröva sig fram för att få exakt dom kulörerna man vill ha. Övning ger färdighet
jo det är sant men jag orkar tyvärr inte bara blanda på måfå så det är därför jag vill ha lite tips !
Citera
2008-03-17, 20:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Jadu, orkar du inte det lär det inte bli någon tavla. Det är ingen exakt vetenskap, eftersom färgerna i tuberna inte är 'rena'. Den röda t ex innehåller säkert även gult - vilket påverkar hur den beter sig när du ska blanda.

Annars funkar det så här i teorin:

Gul + blå = grön
Blå + röd = lila
Röd + gul = orange
Blå + grön = turkos (typ)

Blandar du sen i vitt blir färgen vitare eller ljusare.
Citera
2008-03-18, 01:55
Medlem
Litet gult djurs avatar
Blandar du allt så får du den där svårdefinerade men från barndomen välbekanta tonen av välanvänd modellera.
Citera
2008-03-18, 14:52
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Blandar du allt så får du den där svårdefinerade men från barndomen välbekanta tonen av välanvänd modellera.
Ungeför som med all mat som passerat igenom...
Citera
2009-09-22, 16:38
Medlem
skogsbärets avatar
Min gymnasielärare sade på den tiden att om man blandade alla färger fick man vitt. Han sade att det krävdes speciella färger som var dyra. Stämmer detta?
Citera
2009-09-22, 17:06
Medlem
Blackaciddevils avatar
Tänk på att röd inte bara finns som en röd och blå inte finns som en blå osv.

Så en röd och gul kanske blir en "bra" orange, medan en annan röd och gul kanske blir mindre "bra".

Cadmiumröd
Magenta
Krapplack
osv

Neapelgul
Citrongul
Cadmiumgul
osv
Citera
2009-09-22, 17:47
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackaciddevil
Tänk på att röd inte bara finns som en röd och blå inte finns som en blå osv.

Så en röd och gul kanske blir en "bra" orange, medan en annan röd och gul kanske blir mindre "bra".

Cadmiumröd
Magenta
Krapplack
osv

Neapelgul
Citrongul
Cadmiumgul
osv
Han uppskattar säkert ditt 1,5 år sena svar men jag skulle vara mer tacksam om du kunde besvara min fråga.
Citera
2009-09-22, 17:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Min gymnasielärare sade på den tiden att om man blandade alla färger fick man vitt. Han sade att det krävdes speciella färger som var dyra. Stämmer detta?

Dyra. Haha.

Blandar man ljus av olika färg beter de sig inte som när man blandar färgpigment. Olikfärgat ljus kan bli vitt när de blandas.
Citera
2009-09-22, 22:39
Medlem
Blackaciddevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Han uppskattar säkert ditt 1,5 år sena svar men jag skulle vara mer tacksam om du kunde besvara min fråga.
Hehe, okej. Han kanske vet nu för tiden. Dumt ställe att post på bara...
Men visst. Vanliga målarfärger kan man inte blanda vitt med, nu är jag inte säker (har ingen fakta om det) men det låter ju verkligen som en omöjlighet. Har aldrig hört något sånt. Kanske om man köper någon helt onödig super-special-färg.
Citera
2010-03-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hehe123
tjena
Nu är det så att jag hade tänkt att måla en tavla med 4 akryllfärger som jag fick till julklapp. Problemet med det hela är att jag inte vet hur man blandar färgerna för att få t.ex. grön, lila, rosa. Jag har färgerna: röd, gul,blå och vit. Någon som vill berätta hur man blandar färger?

om det redan finns en liknande tråd så får moderatorn gärna slänga tråden.
Röd+blå =lila blå+gul=grön röd+vit=rosa Vit+valfri färg gör den ljusare Röd+gul=orange
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in