2025-01-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bear
Tack ok.
Bostadstillägg blir knappast aktuellt då vi är 2 i hemmet som arbetar.

Men har för mig att jag läst någonstans att man bara får tjäna runt 240000 per år om man har 50% sjukersättning. Då kan jag ju isf inte ens jobba 50% på nuvarande jobb.

Jag undrar om det inte är hur mycket du arbetar som avgör, inte hur mycket du tjänar. Kolla med försäkringskassan för säkerhets skull.
Citera
2025-01-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahoppa
Fick besked idag att jag är beviljad sjukersättning även fast jag fick förbesked att jag skulle få avslag men mellan förbeskedet och det slutliga beviljade beskedet så skickade jag in lite kompletteringar som gjorde att dom ändrade beslutet.
Detta var första gången jag också sökt sjukersättning.

Samma här.
Jag blev först nekad men efter korrigeringar blev jag nu beviljad, från och med Februari har jag numera Hel Sjukersättning. Så himla skönt, att kunna andas ut.
Även om det inte är kul att gå sjuk, och ha de diagnoser och svårigheter jag har, så är det en sån lättnad att slippa behöva förnya intyg och leva på en minimal summa varje månad med Sjukpenning i särskilda fall, inte mänskligt med de summorna...

Lider verkligen med alla som går i motvind med det här.. Har varit tufft utan en "fast" inkomst
Citera
2025-05-23, 18:30
Medlem
fonders avatar
Hur mycket får en 30+ person i sjukersättning efter skatt?
Citera
2025-05-23, 21:43
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Försäkringskassan:

Citat:
Om du har arbetat och inte har sjukersättning sedan tidigare får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 23 777 kronor före skatt per månad.

Sen tillkommer bostadstillägg

Citat: