2025-01-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bear
Tack ok.
Bostadstillägg blir knappast aktuellt då vi är 2 i hemmet som arbetar.

Men har för mig att jag läst någonstans att man bara får tjäna runt 240000 per år om man har 50% sjukersättning. Då kan jag ju isf inte ens jobba 50% på nuvarande jobb.

Jag undrar om det inte är hur mycket du arbetar som avgör, inte hur mycket du tjänar. Kolla med försäkringskassan för säkerhets skull.
Citera
2025-01-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahoppa
Fick besked idag att jag är beviljad sjukersättning även fast jag fick förbesked att jag skulle få avslag men mellan förbeskedet och det slutliga beviljade beskedet så skickade jag in lite kompletteringar som gjorde att dom ändrade beslutet.
Detta var första gången jag också sökt sjukersättning.

Samma här.
Jag blev först nekad men efter korrigeringar blev jag nu beviljad, från och med Februari har jag numera Hel Sjukersättning. Så himla skönt, att kunna andas ut.
Även om det inte är kul att gå sjuk, och ha de diagnoser och svårigheter jag har, så är det en sån lättnad att slippa behöva förnya intyg och leva på en minimal summa varje månad med Sjukpenning i särskilda fall, inte mänskligt med de summorna...

Lider verkligen med alla som går i motvind med det här.. Har varit tufft utan en "fast" inkomst
Citera
2025-05-23, 18:30
Medlem
fonders avatar
Hur mycket får en 30+ person i sjukersättning efter skatt?
Citera
2025-05-23, 21:43
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Försäkringskassan:

Citat:
Om du har arbetat och inte har sjukersättning sedan tidigare får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 23 777 kronor före skatt per månad.

Sen tillkommer bostadstillägg

Citat:
En del av boendekostnaden betalas alltid av dig. Du kan få som mest 6 550 kronor per månad, vilket är 96 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor och 70 procent av bostadskostnaden mellan 5 000 och 7 500 kronor. Ersättning betalas inte ut för den del av din boendekostnad som överstiger 7 500 kronor.
Citera
2025-05-23, 22:22
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Försäkringskassan:

Sen tillkommer bostadstillägg

Stort tack för hjälpen!
Citera
2025-07-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder

Jag är visserligen 42 år men jag får 13 622:- innan skatt varje månad. Och jag har garantiersättningen. Så då antar jag, att man som minst, kan få just 13 622:-
Citera
2025-07-19, 18:17
Medlem
Hor-Ullas avatar
Låt säga att jag är med om en olycka som försätter mig i koma. Har jag då rätt till sjukersättning?
Citera
2025-07-19, 19:53
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Låt säga att jag är med om en olycka som försätter mig i koma. Har jag då rätt till sjukersättning?

Det kan du ha. Försäkringskassan har mycket information om detta.

Sjukersättning är till för dig som har en skada, sjukdom eller funktionsnedsättning som kommer att finnas kvar, och som gör att du inte kan arbeta heltid eller arbeta alls resten av arbetslivet.

Sjukersättning kallades förut för förtidspension eller sjukpension.
Citera
2025-08-12, 03:26
Avstängd
Hej,

mina chanser att få igenom sjukersättning på 50% borde vara stor?

Hade tidigare 100% aktivitetsersättning men då jag fyllt 30 så har det upphört - därmed ansökan om sjukersättning på halvtid då jag arbetar 50%.

Har en extremt lång historik av psykisk ohälsa, sjukskrivningar, (i flera fall upprepade gånger på samma arbete,) aldrig klarat av att arbeta 100%. Har även lindrig utvecklingsstörning på papper samt crohns sjukdom ovanpå. Just den väldigt långa historiken som försäkringskassan kan ta del utav ihop med ett väl formulerat läkarintyg och just faktumet att jag tidigare har fått igenom 100% aktivitetsersättning borde ju resultera i att det här godkänns? Det styrks ju på så många sätt att det aldrig fungerat. Det finns dessutom dokumenterat enormt många inläggningar på psyk, suicidförsök, ADD, och en massa annat.

Är så fruktansvärt orolig över tanken om att få avslag. Klarar verkligen inte av arbetslivet. Har behövt få anställning genom lönebidrag vilket är tjänsten jag har nu. Trots anpassningar och att ha provat på att arbeta 6 timmar vilket ledde till utbrändhet ganska så fort och därför fick gå ner till 4 timmar borde vara punkt för ärendet (?)
Senast redigerad av nextlife 2025-08-12 kl. 03:29.
Citera
2025-09-09, 00:20
Medlem
Har man haft ett liv så får man mer än den som är född sjuk, lite orättvist.

Jag har skakningar & dåligt minne efter över 20 år med LPT psykiatrisk tvångsvård & depot injektioner.
6850 kr fick jag i många år tills vänsterpartiet ordnade så att det är nåt på 10 tusen som lägst nu.

Över 80% av de med schizofreni och tillhörande medicinering brukar nikotin, där är en kostnad ingen vill vetas vid.

Jag vill inte tigga mer pengar av anhöriga, den här månaden valde jag mellan betala hyran & därmed bli till skelett eller ha pengar hela månaden istället för 5 dagar.

Man behöver 14,500 sek efter skatt egentligen för att leva.

& borde jag inte bli erbjuden subventionerad nikotin ersättning.

I Stockholm är det gratis allting när man har LPT men här i Södermanland får jag betala 5 tusen varje år för vård jag inte vill ha om man räknar in apotek, sjukresor, inläggning.
& det blir saftigt när jag redan går på minus och högkostnadsskyddet blir högre & högre tills uppnådd plus att den resettas en gång i kvarten vad det känns som.

Det är inget fel på mig egentligen jag kan jobba men att dänga mig i huvudet i 20 år tydligen mycket bättre.
Mina hörsel & syn "hallucinationer" störde mig inte mina första 20 år sen bodde jag i ett Familjehem som inte fick betalt för mig längre så de pracka psykiatrin på mig.

Ska jag få känna på vanmakt & frustration så kan de ta ansvar & fortsätta pröjsa i form av sjuk"ersättning", istället för "statlig allmosa" namnger de det så förnedrande så möjligt, som att jag går på Gröna Lund varje helg när jag de facto sitter & boxar mitt huvud av neuroleptika behandlingen som inte har någon effekt mer än att ge illa & kasst mående.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-09-09 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in