2024-09-13, 15:11
Medlem
Fick besked idag att jag är beviljad sjukersättning även fast jag fick förbesked att jag skulle få avslag men mellan förbeskedet och det slutliga beviljade beskedet så skickade jag in lite kompletteringar som gjorde att dom ändrade beslutet.
Detta var första gången jag också sökt sjukersättning.
Citera
2024-09-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaSkidrow
Är det svårt att få sjukersättning idag? Har ni erfarenhet av läkare som inte hunnit eller kunnat skriva tillräckliga intyg? Alltså intyg som är svårt för fkassan att ta beslut om?

Börjar bli orolig att de intyg som jag har är otillräckliga och vården är överbelastad så min läkare hr håller på med ett (vad hen säger) noggrant intyg. Hen har jobbat med det i typ 6 månader nu.

Ovissheten är det jobbiga i denna situation

Det är inte ett intyg det är ett läkarutlåtande som läkaren ska skriva när det gäller sjukersättning och det tog för mig ca 4 månader från att jag bad läkare om ett läkarutlåtande tills läkaren skickade utlåtandet till FK.
Förstår att det är jobbigt och tyvärr är det inte läkarutlåtandet som är jobbigt utan det är tiden som FK behandlar ansökningen, tog ca 8 månader för mig men kan pusta ut idag då min ansökning blev beviljad.
Vill också tipsa om att du söker bostadstillägg samtidigt när skickar in ansökan om sjukersättning då du kan ha rätt till det vid sjukersättning, det kan vara 20 veckors behandling av ansökan av bostadstillägg så ansök det samtidigt.
Kontakta också AFA då du också kanske kan få ersättning från dom om du jobbat tidigare.
Citera
2024-10-05, 13:26
Är det ens nån som får detta nuförtiden?
Citera
2024-10-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det verkar som om du inte kan bestämma dig för om det handlar om sjukpenning eller om sjukersättning. Nåja, båda dessa ersättningsformer kan avslutas direkt. Det är bara att ringa försäkringskassan och säga att man inte vill ha sjukpenning/sjukersättning längre.

Men stämmer detta verkligen? Att man bara kan säga upp sjukersättningen? Jag vet att man kan pausa sjukersättningen, men kan man verkligen bara säga upp den?

Jag har blivit beviljad sjukersättning, och jag vill ju plugga nästa år. Studierna börjar i September. Jag blev beviljad sjukersättning nu i oktober. Och för att kunna pausa sjukersättning måste man ha haft den i 12 månader. Så himla dumt att snubbla på målsnöret.

Men enda hopp är ju då att kunna säga upp sjukersättningen, men jag ställer mig tveksam till att det går.
Citera
2024-10-10, 19:39
Citat:
Ursprungligen postat av Jagsaknar80-talet
Men stämmer detta verkligen? Att man bara kan säga upp sjukersättningen? Jag vet att man kan pausa sjukersättningen, men kan man verkligen bara säga upp den?

Jag har blivit beviljad sjukersättning, och jag vill ju plugga nästa år. Studierna börjar i September. Jag blev beviljad sjukersättning nu i oktober. Och för att kunna pausa sjukersättning måste man ha haft den i 12 månader. Så himla dumt att snubbla på målsnöret.

Men enda hopp är ju då att kunna säga upp sjukersättningen, men jag ställer mig tveksam till att det går.
Du kan aldrig bli påtvingad att ha sjukersättning. Klart du kan säga upp den.
(Har du god man eller förvaltare, vet jag dock inte om du kan det).

Däremot, är det inte alls säkert att du får beviljat den igen om du söker på nytt.
Särskilt inte om du visat att du kan jobba eller studera.
Citera
2024-10-11, 16:06
Medlem
Fick beviljat idag, har några diagnoser.
Sjukersättning
Beslut om att du får ersättning
Försäkringskassan beslutar att du får hel sjukersättning från och med januari 2025
Citera
2024-10-11, 16:33
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Är det ens nån som får detta nuförtiden?

Svårt att hitta färsk statistik, men 2020 beviljades 5769 personer sjukersättning. 2014 var det omkring 13000 personer.

https://arbetet.se/2021/03/16/fortsa...-lagstiftning/
Citera
2024-10-12, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Fick beviljat idag, har några diagnoser.
Sjukersättning
Beslut om att du får ersättning
Försäkringskassan beslutar att du får hel sjukersättning från och med januari 2025

Vet inte om man ska säga grattis då det inte är kul att gå sjuk men säger det endå då det blir förmodligen blir mindre stress med ekonomin å och hela tiden träffa läkare var tredje månad för att förnya sjukintyget.

Har du också sökt Bostadstillägg och AFA?
Citera
2024-10-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahoppa
Vet inte om man ska säga grattis då det inte är kul att gå sjuk men säger det endå då det blir förmodligen blir mindre stress med ekonomin å och hela tiden träffa läkare var tredje månad för att förnya sjukintyget.

Har du också sökt Bostadstillägg och AFA?
Oerhört skönt måste jag säga, gick igenom utan ett förnyat läkarintyg dessutom, bostadstillägg har jag ansökt om i juni inger svar ännu, men sånt går ju ordna retroaktivt i värsta fall, ingen afa,
De konstiga va att läkaren jag träffa innan detta godkändes sa att jag inte skulle få igenom detta hon vägrade typ skriva ett intyg o bad mig besöka arbetscenter vilket jag va skeptisk till, tji fick hon. Har blivit alldeles för bekväm med situationen på daglig verksamhet tyvärr
Citera
2025-01-07, 17:05
Medlem
T-bears avatar
Om jag ska få sjukersättning så får jag alltså inte ha för mkt medel på banken ?

Har 1.5 mille på Avanza i aktier och fonder.

Om jag får 50% sjukersättning så får jag heller inte tjäna mer än ett specifikt belopp per år ?

Jobbar jag 50% på mitt nuvarande jobb så blir det 279000.
Citera
2025-01-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bear
Om jag ska få sjukersättning så får jag alltså inte ha för mkt medel på banken ?

Din förmögenhet påverkar överhuvudtaget inte sjukersättningen.

Däremot kan ett eventuellt bostadstillägg påverkas.
Citera
2025-01-07, 21:27
Medlem
T-bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Din förmögenhet påverkar överhuvudtaget inte sjukersättningen.

Däremot kan ett eventuellt bostadstillägg påverkas.

Tack ok.
Bostadstillägg blir knappast aktuellt då vi är 2 i hemmet som arbetar.

Men har för mig att jag läst någonstans att man bara får tjäna runt 240000 per år om man har 50% sjukersättning. Då kan jag ju isf inte ens jobba 50% på nuvarande jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in