2010-12-29, 10:32
Medlem
N-dawgs avatar
klyfta tunnt

salta och krydda med färsk timjan

smöra formen rikligt

kör i 40 minuter på 225'c

vänd potatisen med 10 minuter intervaller

kör med grill läget på ugnen sista 10 minuterna

mest givande tipset är att låta klyftorna vila i några minuter innan serveringen.
Citera
2010-12-31, 12:50
Medlem
6ixs avatar
Kör de med grill de sista minuterna,
Krydda med färsk timjan och rosmarin,salt,olivolja,samt släng gärna in några vitlöksklyftor bland potatisen som du låter grillas för trevlig doft och smak
Citera
2010-12-31, 13:14
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har ni några bra tips på hur man gör riktigt bra klyftpotatis från grunden? Är inte så intresserad av recept som kräver fritering då jag inte är så förtjust i den tillagningsmetoden av flera skäl. Kan man få krispig och saftig klyftpotatis bara genom att tillaga den i ugnen? Förkoka potatisen, för- och nackdelar? Jag brukar klyfta fast potatis i lagom stora klyftor, i med lite olja i en ugnssäker form och in i 225 grader tills de fått färg. Därefter salt och nymald svartpeppar, ibland lite cayennepeppar och lite färsk vitlök och persilja. Problemet med mina potatisklyftor är att de blir ganska mjuka och halvflottiga istället för krispiga. Kanske högre värme?
Som de jag gjorde igår, klyfta potatisen häll över olivolja och flingsalt låt stå i ugnen en timme på ca 100 grader, häll på lite mer olivolja (+extra salt och timjan om du vill) höj till 225 i 20 minuter. Mjuka inuti med krispig yta.
Citera
2011-01-07, 18:58
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag vet inte hur man får den perfekta krispiga ytan, men däremot kan jag tipsa om att piffa upp det med det man har hemma. Jag slänger ofta med vitlöksklyftor eller klyftade morötter, palsternacka, sötpotatis, rödbetor eller annat. Bara vanlig klyftpotatis känns väldigt tråkigt när man är van vid att ha en ordentlig blandning i pannan.

Ofta skär jag också allting i form av slantar istället för klyftor.
Citera
2011-01-07, 19:58
Medlem
g-molls avatar
Testa olika sorters potatis och smaka dig fram till din favorit!
Citera
2011-01-07, 21:27
Medlem
Blanda omkring potatisen med olivolja, släng på kryddor efter smak (salt, peppar, timjan, rosmarin, vitlök, annat), in i ugnen på 225 grader. Tänk på att potatisen ska ligga luftigt på plåten, får en bättre yta då. Om du vill kan du även slänga i lite andra rotfrukter och mot slutet lite paprika. Grill mot slutet om du vill ha extra krispig yta.
Citera
2011-01-08, 17:37
Medlem
SYLs avatar
Klyftpotatis med olivolja och timjan

Till klyftpotatis passar alla sorters fast potatis. Vill du ha extra stora klyftor kan pröva att använda bakpotatis. Klyftpotatis passar som tillbehör till både kött, fågel och fisk eller som dipptilltugg.

Ingredienser

4 bakpotatisar eller 1 kg potatis
1 dl olivolja
1 tsk torkad timjan
salt och malen vitpeppar
Till dekoration:
färsk timjan
Gör så här

1. Sätt ugnen på 200°. Skrubba potatisen noga och skär den i klyftor. Spola av klyftorna med kallt vatten och torka dem i en ren kökshandduk.
2. Häll oljan i en ugnssäker form eller långpanna. Lägg i klyftorna och vänd dem i oljan. Ställ dem sedan upp, som båtar, och strö över salt, peppar och timjan. Baka potatisklyftorna i ca 45 minuter. Potatisen ska vara mjuk och ha fått fin färg.
3. Strö över färsk timjan innan servering.

+ en jävla massa vitlök
Citera
2011-01-08, 18:10
Medlem
Silverturks avatar
Att råsteka potatisen i ugn fungerar mycket bra, men för att få en lite segare yta och ett krämigt inre behöver man förkoka potatisen. Jag brukar förbereda genom att först koka upp vatten, salta, dra ner värmen till en temperatur då den precis sjuder och sedan lägga i klyftad potatis. Där kan den låtas ligga länge, tills den är färdigkokt. Hålls vattnet enbart varmt och inte kokandes så faller klyftorna heller inte sönder.

En annan metod är att ångkoka klyftorna. Tag en stor kastrull och ha ett par cm vatten i botten. Koka upp. Lägg i ett durkslag (Botten får ej nudda vattenytan), lägg i potatisklyftorna, lägg över ett lock och koka på ordentligt i c:a 10min. Kolla till så att den inte börjar koka torrt och byt ev. vatten (Stärkelse kommer droppa ner från potatisen och bilda ett tjockt skum i botten som kan koka över). Denna potatis blir mjuk, mycket mjuk, och vid ugnsstekning sedan kommer den behålla sin mjukhet som nästan känns som potatismos i munnen. Med en seg/krispig yta blir den helt fantastiskt.

Olivolja tycker jag får en förändrad smak vid ugnsstekning och jag gillar den inte. Smör bränner gärna också. Jag brukar därför ugnssteka i neutral olja i c:a 20-25min på 200-225C.
Citera
2011-03-04, 18:40
Medlem
Pasiphaes avatar
Vilka kryddor brukar ni använda när ni gör klyftpotatis?
Citera
2011-03-04, 20:09
Medlem
AnnaSkippos avatar
Det behöver inte vara tok så avancerat! Köp en ugnsform i djupare modell med teflonig yta (ICA har en egen modell i tvåpack). De blir jättemycket mer krispiga än de i vanlig plåt. Vanlig kryddning, vanlig mängd olja. Pöss!
Citera
2011-03-05, 17:32
Medlem
christerys avatar
Har för mig att när jag gjorde denna anrättning så förkokades knölarna i 5-6 minuter (oskalade, oklyftade i salt vatten) och sedan klyftades pärene, olja och paprika pulver apterades. Kanhönda en liten dust av mald chili då jag har en fallenhet till att använda denna krydda till det mesta.

Under tiden har grillen på 225C värmt upp och ett snäpp ovanför mellan är alldeles lagom. Variera hödj efter hur krisp den skall bli.

Är det mycket i pannan, ut och vifta runt bland gosingarna så alla blir brända litegrann.

Eller så köper du färdiga och följer receptet på påsen.
Citera
2011-03-05, 20:20
Medlem
chowyunfets avatar
Klart det går att få krispiga potatisklyftor i ugn!

Ta en mjölig potatis, king edward funkar bra. Skölj av noga eller skala, själv tycker jag att göra med skalet är godare, men det finns olika åsikter om det.
Klyfta potatisen, 1 potatis blir 8 klyftor, dvs dela på hälften, hälften och hälften igen.
Lägg i en skål med kallt vatten, så att dom inte blir bruna medans du klyftar och så att lite överflödig stärkelse sköljs bort.
Häll av vattnet och häll upp klyftorna på en ren kökshandduk och torka dom lätt. Detta gör man för att få bort överflödig fukt så att dom blir krispigare i ugnen.
Smörj en metallplåt med olja, glasformar blir inte tillräcklig varma och tillför ingen "stekyta" till potatisen i ugnen.
Häll i potatisen i formen, häll på lite olja och gegga runt potatisen så att allting blir ordentligt insmort. Oljan funkar som en värmeledare som gör att potatis tillagas snabbare vilket ger krispig yta. Dessutom hindrar det att fukt slipper ut ur klyftorna vilket leder till att dom ångkokas inuti och blir mjuka och krämiga.
SALTA INTE! salt drar ut vatten ut potatisen till ytan vilket pajar möjligheten till krispighet och gör potatisen mjuk och seg. Vänta tills potatisen är klar med att salta, du saltar inte pommes innan du friterar dom eller?
Man kan däremot ha andra kryddor som inte innehåller så mycket salt, t ex paprikapulver, vegeta, vitlökspulver, svartpeppar eller rosmarin.
Dra in plåten/formen i ugnen på 225-250grader beroende på storleken på klyftorna. Liten klyfta, varmare ugn.
Låt potatisen vara tills dom börjar bli bruna och se nästan klara ut, då och endast då tar du ut dom, skrapar i botten med en metallstekspade eller liknande och rör om. Låt dom vara inne tills dom ser helt klara ut, ta ut och salta. Om du tycker att dom är för flottiga så kan du mellanlanda dom på hushållspapper.

Om du följer denna metod så kommer du att få potatisklyftor som är frityrkrispiga utanpå och krämiga inuti. Jag gör några kilo potatisklyftor i vecka och det har inte misslyckats hittills =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in