Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Döden blir först skrämmande om man inte har ett syfte i sitt liv. Jag tror att de allra flesta människor begriper att syftet med livet inte är att titta på TV, sitta på något forum eller spara pengar för att uppgradera sin bil. Theodore Kczynski benämnde det ganska bra: "surrogataktiviteter".
Det finns inget mer syfte med livet än vad du själv skapar. Om du blir lycklig av att polera skorna, läsa en bok, eller umgås på kvällarna, spelar mindre roll. Det viktiga är väl snarare att just du är nöjd med ditt liv och känner att det är värt att leva.
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Även människor som varit ytterst nära döden men överlevt. Dessa ser ofta livet på ett helt nytt sätt.
Precis, nära döds-upplevelser verkar göra mycket gott, dock verkar det populärt att tolka dem religöst...
Jag tror ändå jag håller med herr trådskapare lite grann, det är rätt nyttigt att just ha den där, ja inte dödsångest då, men realistiska synen på döden och livet.
Att bara "leva" och flyta med strömmen kan lätt orsaka depression, att veta vad livet innebär, hur kort det är, vad döden innebär (att längta till en himmel är väl kanske inte att föredra, men mår du bra av en tro, tro då), och vad som är viktigt (mest för dig själv) är nog mer nyttigt än man kan tro.