• 1
  • 2
2008-03-16, 17:22
Bannlyst
Om vi säger att 30 stycken tungt beväpnade tjetjener intar någon stor teater här i sverige liknande gisslandramat i moskva eller beslan, ( http://en.wikipedia.org/wiki/Imageubrovkaht.jpg ) hur väl hade svenska polisens insatsstyrka klarat sig mot terroristerna, hade man haft tillräckligt med resurser eller hade man varit tvungen att kalla in armén?

Ryssarna klarade ju (med hjälp av gasen man pumpade in) att döda alla 42 terroristerna utan några egna dödsfall.
Citera
2008-03-16, 17:36
Bannlyst
Polisen hade ringt 118118 och frågat om numret till "terrorister", därefter skulle de fråga om terroristerna var bisexuella, pedofiler eller transpersoner och sen hämtat en förhandlare som har gått speciella kurser i feministiskt initiativs regi som är känslig för sådana saker.
Citera
2008-03-16, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LEGALISERA_LSD
Om vi säger att 30 stycken tungt beväpnade tjetjener intar någon stor teater här i sverige liknande gisslandramat i moskva eller beslan, ( http://en.wikipedia.org/wiki/Imageubrovkaht.jpg ) hur väl hade svenska polisens insatsstyrka klarat sig mot terroristerna, hade man haft tillräckligt med resurser eller hade man varit tvungen att kalla in armén?

Ryssarna klarade ju (med hjälp av gasen man pumpade in) att döda alla 42 terroristerna utan några egna dödsfall.

Fel. Gisslan dog också. Det var inte många som överlevde den gasen. Gasen innehöl ju fentanyl, det var först då fentanyl slog till som drog i Sverige.
Citera
2008-03-16, 17:38
Bannlyst
Jo, men civilbefolkningen fick ju stryk. Ser du det som en seger?

Sverige hade väl också kunnat pumpa in gift, eller för all del, jämna huset med marken, utan förluster på den egna sidan (då vi räknat bort gisslan).
Citera
2008-03-16, 17:44
Medlem
Eftersom man realistiskt sett alltid vill vara en överman så kan det bli lite svårt. Men situationen som sådan låter som ett gränsfall..

Jag skulle tipsa på att vi klarar oss med NI, Piketen och SSG.
Och det är nog dessa som skulle bli inkallade. Mig veteligen får militären hjälpa polisen numer. Sen förra året eller va det va...

Hurvida man hade klarat situationen?
Det är Omöjligt att säga. Men jag har ett stort förtroende för NI. Och SSG för den delen. Jag är övertygad om att situationen hade löst sig så bra som den kan lösa sig. Och hur bra det är, kan ingen svara på.. Sen har vi många sverige hatare här. Svenskar är sämst... osv. Någon slags självförenkelse.
Men dom som är något insatta vet att så inte är fallet. Faktum är att våra specialstyrkor inom FM och polis, (SSG, NI) har högt internationell anseende också. Jag är iaf övertygad om att situationen hade lösts, så bra den kan lösas.

EDIT: När det rör sig om 30 personer, kan man inte göra en enkel room clearing. Det kommer att bli strider, Och folk kommer att dö... Om det nu va frågan. HAde det varit 1-3 Gisslanstagare i ett rum, hade jag redan nu nästan kunnat garantera en seger. Men 30, det kommer att flyta blod iaf. Troligen från båda håll..
Citera
2008-03-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEGALISERA_LSD

Att "kalla in armén" skulle garanterat leda till betydligt fler problem än det löser. För att något liknande skulle fungera krävs det naturligtvis att de olika myndigheterna samövat och förberett sig för liknande situationer. Och det görs inte idag. Dessutom så är det juridiska regelverket för en sådan insats snårigt.

Om polisen skulle klara av en liknande situation eller inte är självklart omöjligt att veta i förväg. Frågan är då också vad man menar med "klara av". Men oavsett så skulle regeringen knappast "kalla in armén".
Citera
2008-03-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Eftersom man realistiskt sett alltid vill vara en överman så kan det bli lite svårt. Men situationen som sådan låter som ett gränsfall..

Jag skulle tipsa på att vi klarar oss med NI, Piketen och SSG.
Och det är nog dessa som skulle bli inkallade. Mig veteligen får militären hjälpa polisen numer. Sen förra året eller va det va...

Hurvida man hade klarat situationen?
Det är Omöjligt att säga. Men jag har ett stort förtroende för NI. Och SSG för den delen. Jag är övertygad om att situationen hade löst sig så bra som den kan lösa sig. Och hur bra det är, kan ingen svara på.. Sen har vi många sverige hatare här. Svenskar är sämst... osv. Någon slags självförenkelse.
Men dom som är något insatta vet att så inte är fallet. Faktum är att våra specialstyrkor inom FM och polis, (SSG, NI) har högt internationell anseende också. Jag är iaf övertygad om att situationen hade lösts, så bra den kan lösas.

EDIT: När det rör sig om 30 personer, kan man inte göra en enkel room clearing. Det kommer att bli strider, Och folk kommer att dö... Om det nu va frågan. HAde det varit 1-3 Gisslanstagare i ett rum, hade jag redan nu nästan kunnat garantera en seger. Men 30, det kommer att flyta blod iaf. Troligen från båda håll..
Men vad ska SSG dit och göra? SSG har ingenting med polisiär verksamhet att göra.
Citera
2008-03-16, 17:52
Medlem
Krockodills avatar
Erfarna insatspoliser är nog mycket bättre i gisslansituationer än militärer - även om de skulle tillhöra SSG.

Skulle jag vara gisslan så ser jag hellre i alla fall att det är poliser och inte militärer som sköter insatsen.
Citera
2008-03-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offer offersson
Att "kalla in armén" skulle garanterat leda till betydligt fler problem än det löser. För att något liknande skulle fungera krävs det naturligtvis att de olika myndigheterna samövat och förberett sig för liknande situationer. Och det görs inte idag. Dessutom så är det juridiska regelverket för en sådan insats snårigt.

Om polisen skulle klara av en liknande situation eller inte är självklart omöjligt att veta i förväg. Frågan är då också vad man menar med "klara av". Men oavsett så skulle regeringen knappast "kalla in armén".

Nivån som kan komma i anspråk är ju NI-SSG. Och dessa fungerar ihop.
Och regelverket är inte alls snårigt, mig veteligen vart det spikat för något årsen... Att Polisen ska kunna ta militären till hjälp. Och då syftar man på den här nivån... Inte Hemvärnet eller värnpliktiga.
Citera
2008-03-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockodill
Erfarna insatspoliser är nog mycket bättre i gisslansituationer än militärer - även om de skulle tillhöra SSG.

Skulle jag vara gisslan så ser jag hellre i alla fall att det är poliser och inte militärer som sköter insatsen.

Tja, i många länder används dessa styrkor just för denna typ av Jobb. SAS och iranska amabasaden, 80 talet(tror jag), anyone?

Rent spontant så ja, man kan använda SSG till detta. Inga konstigheter alls.
Men som du Säger, NI är att föredra.
Citera
2008-03-16, 18:02
Medlem
Citat:
Nivån som kan komma i anspråk är ju NI-SSG. Och dessa fungerar ihop.
Och regelverket är inte alls snårigt, mig veteligen vart det spikat för något årsen... Att Polisen ska kunna ta militären till hjälp. Och då syftar man på den här nivån... Inte Hemvärnet eller värnpliktiga.
Jag ställer mig mycket skeptisk till att ett sådant regelverk skulle ha utarbetets. Vad det handlade om var logistiskt stöd från militärens sida. Och sedan har det väl även förts debatter om användning av militära resurser inom områden där polisen inte har möjlighet att verka, t ex på havet och i luften.
Citera
2008-03-16, 18:08
Medlem
Citat:
Tja, i många länder används dessa styrkor just för denna typ av Jobb. SAS och iranska amabasaden, 80 talet(tror jag), anyone?

Rent spontant så ja, man kan använda SSG till detta. Inga konstigheter alls.
Men som du Säger, NI är att föredra.
Jo, det är konstigheter kring det. Sverige är inte som andra länder. De flesta länder torde ha någon form av antiterroriststyrka. Hur man löst det här organisatoriskt skiljer sig mellan olika länder. Bara för att Storbritanien använder sig av en militär styrka betyder det inte att det fungerar likadant i Sverige. I Tyskland är antiterroriststyrkan en del av gränsbevakningen, och i Sverige en del av polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in