2008-03-16, 16:01
Medlem
MisterGGs avatar
Hej!

Jag jobbar som tatuerare, i veckan har jag haft ruskigt mycket att göra med arbeten.

I torsdags hade jag en väldigt lång arbetsdag. jag jobbade från 14.00 till 22.10 (med nån timmes paus givetvis)

I slutet på sessionen så började jag tappa känseln mellan tummen och pekfingret. Dagen efter så kändes min handled/partiet under lillfingret jävligt ömt och jag är helt orkelös i handen i dag. (den är även svullen) Jag lindade på en gasbinda och smorde in hela området med hästlinement i fredags och igår. Men det gör fortfarande väldigt ont. Jag har svårt att hålla i musen vid datorn och att skriva på tangentbordet är inte skönt.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt med min hand? Behöver jag gå till läkaren?
Jag har även en tung förkylning i kroppen som har resulterat i en ömmande rygg (antagligen tack vare mitt arbete dock) .

Jag är nervös över att jag har pajat något i handen nu.. Nu kan jag inte tatuera.. Och det betyder ingen lön.
Citera
2008-03-16, 16:10
Medlem
peter_ölbacks avatar
Kanske kan vara karpaltunnelsyndrom: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=18196
Citera
2008-03-16, 16:15
Medlem
jag skulle gissa att det bara är lite påfrestning på nerver och muskulatur på grund av vibrationer (nålen vibrerar väl en del kan jag tänka mig), eller en liten inflammation i muskulaturen. öva upp vänsterhanden så du kan fördela belstningen, kanske inte blir så mycket pengar heller iof i början
Citera
2008-03-16, 16:44
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Kanske kan vara karpaltunnelsyndrom: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=18196

Citat:
Vibrerande verktyg kan orsaka besvär

Om man är högerhänt är det oftast den högra handen som drabbas av karpaltunnelsyndrom. Förklaringen är att besvären har samband med att man har belastat den högra handen. Vänsterhänta drabbas oftast i sin vänstra hand.

Ibland är båda händerna påverkade. Vid enformigt arbete eller arbete med slagborr eller andra vibrerande verktyg har man större risk att drabbas. Besvären är speciellt vanliga hos till exempel motocrossförare, om man ofta arbetar med slagborr eller om man i sitt arbete ständigt upprepar samma handrörelse.

Hur fan blir man av med det där då? Om det nu skulle visa sig vara det? Fan.

Hoppas med på det som emililindome skrev, att det är nån form av påfrestning bara.

Finns det något man kan köpa på apoteket som hjälper mer än linementet?
Citera
2008-03-16, 16:49
Medlem
på apoteket finns det ju att köpa kräm som är antiinflammatorisk och som smörjs på. testa det och fungerar inte det så får du väl ta dig en sväng till farbror doktor.
Citera
2008-03-16, 16:52
Medlem
peter_ölbacks avatar
Men karpaltunnelsyndrom innebär just inflammation i musklerna som då svullnar och leder till nervpåverkan. Står på sjukvårdsrådgivningens hemsida som jag länkade till tidigare om hur det behandlas, sen stog det också Saxat från sjukvårdsrådgivningen :

Sök hjälp om besvären inte går över

Om besvären inte försvinner inom ett par veckor eller om de förvärras snabbt ska man söka hjälp. Ett kraftigt tryck på nerven kan orsaka bestående skador på själva nerven. Även de muskler som får sina nervimpulser från nerven och som alltså styrs av nerven kan skadas.

Men det bästa, som vanligt, är ju att använda sig av sunt förnuft, och besök en vårdcentral om du är orolig. Det blir ju bara en gissningslek när vi sitter här och spekulerar
Citera
2008-03-16, 17:03
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Men karpaltunnelsyndrom innebär just inflammation i musklerna som då svullnar och leder till nervpåverkan. Står på sjukvårdsrådgivningens hemsida som jag länkade till tidigare om hur det behandlas, sen stog det också Saxat från sjukvårdsrådgivningen :

Sök hjälp om besvären inte går över

Om besvären inte försvinner inom ett par veckor eller om de förvärras snabbt ska man söka hjälp. Ett kraftigt tryck på nerven kan orsaka bestående skador på själva nerven. Även de muskler som får sina nervimpulser från nerven och som alltså styrs av nerven kan skadas.

Men det bästa, som vanligt, är ju att använda sig av sunt förnuft, och besök en vårdcentral om du är orolig. Det blir ju bara en gissningslek när vi sitter här och spekulerar

Givetvis, detta är dock första gången som handleden har sagt ifrån under hela tiden jag har tatuerat. Jag hoppas att det är en överansträngning och inget värre. Jag har inte olidlig smärta i den som tur är, det är bara vid ansträngning som det känns.

Tack för alla svaren.
Citera
2008-03-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Givetvis, detta är dock första gången som handleden har sagt ifrån under hela tiden jag har tatuerat. Jag hoppas att det är en överansträngning och inget värre. Jag har inte olidlig smärta i den som tur är, det är bara vid ansträngning som det känns.

Tack för alla svaren.

Haha, hur mycket anstränger man sig om man får ont när man rör datormusen eller knappar på tangentbordet? Jag skulle för säkerhetsskull kolla upp det ifall du har lika ont i flera dagar. Annars är det väl bara nåt tillfälligt som inte är alls konstigt.
Citera
2008-03-16, 19:25
Medlem
Jag åkte på något liknande för mer än ett år sen när jag jobbade inom bilindustrin, har ont i höger underarm några minuter efter att jag sätter mig vid datorn, har fått flytta musen till vänster sida, väldigt irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in