• 1
  • 2
2008-03-16, 13:43
Medlem
Emetofilias avatar
Datorn kan inte läsa den externa hårddisken!

Jag har inte felanvänt den externa hårddisken, men däremot så krånglar den ändå. Nu när jag vaknade idag, så kunde inte datorn min läsa av den externa! Visst, det kommer upp "Säker borttagning av maskinvara", men hårddisken ploppar liksom inte upp.

Jag har läst att jag antagligen får knäcka upp den externa och sätta in hårddisken i datorn genom moderkortets SATA eller IDE med strömförsörjning från nätaggregatet.

Jag kanske skall prova med en annan dator innan jag knäcker upp skiten av hysteri?

Hjälp sökes!
  1. Windows XP Professional (Service Pack 2).
  2. Extern Western Digital-hårddisk (320gb).
  3. Har varit inne i "Datorhantering" och fann just "WD" under Enhetshanteraren\ Diskenheter. Något att gå på, kanske? Har provat med att söka efter maskinvaruförändringar och att uppdatera drivrutinen, samt kolla läget inne på dess egenskaper.
  4. Den externa låter också konstigt emellanåt, olika vibrerande tonlägen.
  5. Drivrutinen installerades också om på nytt tidigare idag.
  6. Start\ Kontrollpanelen\ Administrationsverktyg\ Datorhantering\ Diskenheter:
  • WD
  • WDC WD800LB-00DNA0
Senast redigerad av Emetofilia 2008-03-16 kl. 13:55.
Citera
2008-03-16, 14:16
Medlem
gumba91s avatar
Hej, kommer hårddisken upp i den här datorn ändå? i så fall, pröva att högerklicka, sen egenskaper, sen spela upp automatiskt, och sen prövar du några alternativ, eller så formaterar du den bara. Det kanske är fel filsystem, men så som du berättar låter det som allt hände över en natt. Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Lycka till! Annars kan du ju alltid vända dig till WD support.
Citera
2008-03-16, 14:20
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gumba91
Hej, kommer hårddisken upp i den här datorn ändå? i så fall, pröva att högerklicka, sen egenskaper, sen spela upp automatiskt, och sen prövar du några alternativ, eller så formaterar du den bara. Det kanske är fel filsystem, men så som du berättar låter det som allt hände över en natt. Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Lycka till! Annars kan du ju alltid vända dig till WD support.

Det kommer inte upp något i Den här datorn, däremot påstår datorn att den externa hårddisken är installerad och kan användas.

EDIT: Har också nyligen fått tillbaka min externa efter en filreparation. Filer var sönder, så de reparerades. Det tog visserligen upp till tre veckor allt som allt, men ah... Tabben är den att jag har mitt projektarbete för sista året i gymnasiet där som skall vara inlämnat nu i början av april månad. Jag sitter fan i smeten nu - och det riktigt illa.
Senast redigerad av Emetofilia 2008-03-16 kl. 14:24.
Citera
2008-03-16, 14:28
Medlem
gumba91s avatar
Aj aj illa situation, men kan man typ inte boota sånt i BIOS på nåt sätt? Typ välja Boot options, men den kommer väl inte upp där heller, du har ingen annan dator att prova på?
Citera
2008-03-16, 15:56
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Aj aj illa situation, men kan man typ inte boota sånt i BIOS på nåt sätt? Typ välja Boot options, men den kommer väl inte upp där heller, du har ingen annan dator att prova på?

Provade på en annan stationär, men inget positivt resultat.
Citera
2008-03-17, 14:18
Medlem
Emetofilias avatar
Jag får väl antagligen knäcka upp den externa och sätta in hårddisken i datorn genom moderkortets SATA eller IDE med strömförsörjning från nätaggregatet... Eller jag kanske bara skall knäcka upp skiten av ren hysteri och kasta skiten åt helvete?
Citera
2008-03-17, 20:50
Medlem
gumba91s avatar
haha, alltså kör den direkt i datorn som du sa, sen prövar du att köra något dokument recovery program, har inget på hjärnan. Men den ska tydligen finnas i BIOS om du startar BIOS med hårddisken i, vet inte riktigt var, har du dessutom prövat alla USB-portar? du kanske av misstag råkat skrota nån USb drivrutin. Pröva att tanka nya.
Citera
2008-03-17, 23:06
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
haha, alltså kör den direkt i datorn som du sa, sen prövar du att köra något dokument recovery program, har inget på hjärnan. Men den ska tydligen finnas i BIOS om du startar BIOS med hårddisken i, vet inte riktigt var, har du dessutom prövat alla USB-portar? du kanske av misstag råkat skrota nån USb drivrutin. Pröva att tanka nya.

Får väl kolla närmre på detta, men har åtminstone gått så långt att jag provat alla USB-portar, och det är samma resultat på dem alla med den externa. Mus, tangentbord och allt annat USB-kopplande fungerar som det skall.
Citera
2008-03-18, 15:05
Medlem
gumba91s avatar
Ja då vet du ju att det är hårddisken som e paj, men nu kan jag tyvärr inte komma på några fler knep. Jag ska försöka hitta lite mer på internet om jag får tid Men lycka till
Citera
2008-03-18, 18:29
Medlem
vulenhs avatar
Kan ju vara vad som helst i kretskortet eller usb-kopplingen som är defekt/trasigt. Sätt i den i datorn bara så kommer den fungera.
Citera
2008-03-19, 15:25
Medlem
Emetofilias avatar
OK, OK - sakta ned lite nu: är hårddisken paj eller ej? För jag är inte riktigt sugen på att ta chansen och knäcka upp den externa lådan som en åtsittande mussla, köra in hårddisken i datorn och hoppas på det bästa. Liksom... Det är en rätt fet risk, för tänk så är hårddisken sönder? Då får jag ju inte ut någon garanti. Men om nu hårddisken inte är sönder så är ju allting OK, men jag vet inte riktigt hur läget ligger till, så jag vet inte vad jag skall riktigt göra åt saken. Den externa hårddisken ligger i tryggt förvar i lådan på hyllan i väntan på:
  • Att bli uppknäckt, lemlästad och insatt i datorn...
  • ... Eller omformaterad (alternativt mecka med garantin).
Citera
2008-03-19, 17:48
Medlem
Antar att du prövat med en annan usb sladd? Ja hade nått liknade problem o då testa ja med en annan sldd o då fungera de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in