• 1
  • 2
2008-03-16, 13:03
Medlem
mistakers avatar
Jag försöker äta vegetarisk kost + fisk, och har efter att ha sorterat bort de största köttklumparna ur min mat börjat fundera över vilka typer av gelatin som blir OK att äta.

Gelatin kommer tydligen oftast från fläsk, men även från nöt och fisk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelatin

Enligt den här artikeln i aftonbladet skulle isåfall Fanta kunna vara OK för mig fastän det innehåller gelatin, eftersom gelatinet kommer från fisk:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article492911.ab

Två frågor på detta:
1. Iom att innehållsförteckningarna på produkterna säger "gelatin" och inte exv "gelatin från fläsk" eller "gelatin från fisk" - hur tar man bäst reda på vilket som gäller?

2. I artikeln om människohår, fiskfjäll och Fanta står att läsa:

Varför står det inte på flaskan?
– Det är en så liten etikett. Där skriver vi ut allt vi ska skriva. Skulle man skriva ut allt vad produkten innehåller så skulle det bli en hel A4.

Vad betyder egentligen detta? Att min quorn från Coop eller mina sojabönor från Friggs skulle kunna innehålla djurdelar? Att Fanta skulle kunna innehålla även andra typer av gelatin?
Citera
2008-03-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistaker
Vad betyder egentligen detta? Att min quorn från Coop eller mina sojabönor från Friggs skulle kunna innehålla djurdelar? Att Fanta skulle kunna innehålla även andra typer av gelatin?
Quorn är inte vegetariskt, det innehåller äggviteprotein.
Citera
2008-03-16, 13:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistaker

1. Gelatin kommer tydligen oftast från fläsk, men även från nöt och fisk:

2. Iom att innehållsförteckningarna på produkterna säger "gelatin" och inte exv "gelatin från fläsk" eller "gelatin från fisk" - hur tar man bäst reda på vilket som gäller?

3. I artikeln om människohår, fiskfjäll och Fanta står att läsa:

Skulle man skriva ut allt vad produkten innehåller så skulle det bli en hel A4.

1. Du har nog inte läst hela artikeln. På slutet står det såhär:
"Det finns vegetabiliska alternativ till det animaliska gelatinet. Ur olika alger utvinns geleringsmedel, som till exempel agar (som också kallas japanskt eller kinesiskt gelatin). Agar, som köps i de asiatiska butikerna, är kraftigare än den gelatinvariant som köps i vanliga livsmedelsbutiker. Algen är rik på jod och spårämnen och innehåller en del kalcium. 90 % är geléämnen (polysackarider). Den geléskapande substansen är gelosa, en stärkelse som är tio gånger mer koncentrerad än gelatin. Pektinet i frukt och bär är det som på naturligt sätt, tillsammans med socker, gör att gelé bildas. Ur fruktkärnmjöl från johannesbrödträdet och guarväxten kan man också få fram geleringsmedel."

2. Du har nog inget annat val än att kontakta det aktuella företaget.

3. Det betyder att företag inte anser att en lång A4 sida gagnar sitt syfte, eftersom ingen skulle orka läsa det ändå. Tveksamt, tycker jag.

Och som vi redan har konstaterat. Om det endast står gelatin så kan du inte veta vilken typ det handlar om förrän du kontaktat tillverkaren. Det kan mycket väl vara så att din Quorn innehåller gelatin av "fel sort" om det endast står gelatin på förpackningen.

~Paul~
Citera
2008-03-16, 13:25
Medlem
gomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Quorn är inte vegetariskt, det innehåller äggviteprotein.

På vilket sätt är äggviteprotein inte vegetariskt?
Citera
2008-03-16, 13:35
Medlem
Tenderloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goman

Äggprotein är animaliskt protein. Därav inte vegetariskt.
Citera
2008-03-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goman
Ägg är ingen växt.
Citera
2008-03-16, 14:08
Medlem
ssshhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Ägg är ingen växt.

Spelar du dum, eller är du inte medveten om att den sortens kost generellt kallas vegansk?
Citera
2008-03-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
Spelar du dum, eller är du inte medveten om att den sortens kost generellt kallas vegansk?
Okej, då är jag också vegetarian, jag äter nämligen inte hjärna eller strömming. Och kött är ju bara animaliskt protein - precis som äggvita. Äter du djur så är du fan i mig inte vegetarian, hur gärna du än vill intala dig själv att du är det.
Citera
2008-03-16, 15:18
Medlem
Tenderloins avatar
Citat:

Jaha, och? Ägg är fortfarande inte vegetariskt per någon som helst definition. Man "kan" vara vegetarian som äter ägg, men det gör inte ägg vegetariskt, eller hur?
Citera
2008-03-16, 15:28
Medlem
Luxuss avatar
Av vilken anledning blir folk vegetarianer? jag förstår det verkligen inte.
Speciellt inte om man sen sitter å trycker i sig animaliska produkter såsom ägg...
Nä, jag tycker att det borde vara fullt tillåtet i lagen att, så fort man möter en dylik person på stan, med kraft och övertygelse ge denne ett knytnävsslag rätt i ansiktet.

PS. baljväxter är för töntar
Citera
2008-03-16, 15:33
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:

Undrar vem som är dum. Veganer är striktare än vegetarianer, så att ägg skulle vara veganskt kan du glömma.

Ta en titt på wikipedia om du inte tror mig:
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Vegan
Vegans do not use or consume animal products of any kind.
...
The term "animal product" in a vegan context refers to any material derived from animals for human use. Notable animal products include meat, poultry, seafood, eggs, dairy products, honey, fur, leather, wool, and silk.
Citera
2008-03-16, 15:45
Medlem
Desertwalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Av vilken anledning blir folk vegetarianer? jag förstår det verkligen inte.
Speciellt inte om man sen sitter å trycker i sig animaliska produkter såsom ägg...
Nä, jag tycker att det borde vara fullt tillåtet i lagen att, så fort man möter en dylik person på stan, med kraft och övertygelse ge denne ett knytnävsslag rätt i ansiktet.

PS. baljväxter är för töntar

Själv så väljer jag att äta ägg av samma anledning som Hitler gjorde det.

"He would allow only eggs on his table, because egg-laying meant that the hen had been spared rather than killed"
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetar...f_Adolf_Hitler
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in