2008-03-15, 20:23
Medlem
Aiass avatar
funderar på att söka till E på chalmers men är lite tveksam. det är sjukt lågaintagningspoäng 11,96. någon som gått där och har en åsikt?? är det värt 5 år?
Citera
2008-03-15, 22:51
Medlem
Sartres avatar
Vad ska du göra med utbildningen? Varför söker du? Vad vill du ha ut av livet? Kan du ta hård mental smärta?
Citera
2008-03-15, 23:05
Medlem
Aiass avatar
Jag vill arbeta med att ta fram teknik och tycker det är intressant . Har velat lite mellan olika civ.ing utbildningar men E har växt fram som det mest självklara valet. Dels för läget på arbetsmarknaden samt som tidigare sagts mitt intresse för teknik.

Vad jag vill ha ut av livet? Hur väsentligt är det? Vill ha en vettig utbildning som leder till ett stimulerande jobb både utmaningsmässigt och pengamässigt.

Hård mental smärta? Jag vet inte riktigt vad det betyder men är det att köra ner huvudet i boken och inse att man inte kan ett skit så är jag bered på det.
Citera
2008-03-15, 23:26
Medlem
om du inte vet vad mental smärta är och inte heller insett betydelsen i att verkligen kunna förstå vad man vill uppnå här i livet (förrutom pengar osv) så bör du nog ta ett eller två sabbatsår och tänka över saken, innan du ger dig på en tung teknisk högskoleutbildning
Citera
2008-03-16, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carloster
om du inte vet vad mental smärta är och inte heller insett betydelsen i att verkligen kunna förstå vad man vill uppnå här i livet (förrutom pengar osv) så bör du nog ta ett eller två sabbatsår och tänka över saken, innan du ger dig på en tung teknisk högskoleutbildning

Bortse från den här killen - han är nog en av dem som inte palla trycket på en teknisk högskola. För visst är det tufft - mycket att plugga in, många tentor, men också många möjligheter. De jag känner som gått E hittar du nu lite överallt i världen (mest i Sverige och Amerika). Ett par har blivit riktigt rika på att jobba som civing. (Inte för att de andra lider någon direkt nöd...)
Läs E på en av de stora fem: Chalmers, KTH, LTH, LiTH, LuTH. Spelar ingen större roll, välj en trevlig stad och kör hårt! Lycka till!
Citera
2008-03-16, 00:55
Medlem
Sartres avatar
Äsch nu ska vi inte vara så elak emot n00ben, han funderar på att läsa E, en utav de få utbildningar som en gång i forntiden räknades som lika hård som F, men som nu för tiden mest är en skugga av sitt forna jag, dock produceras det en del matematik-doktorander och div nanoteknik-studenter där. Så litet fel kan ändå bli rätt i slutändan.

klart som fan det är väsentligt vad du vill ha ut i livet och vad som motiverar dig? Men att du ställer frågan får mig att inse att du är en rätt så endimensionell person som troligtvis skulle passa utmärkt på en civ ing.

ta ett sabbatsår från skolan helt och hållet, sedan kollar du hur motiverad du är och ifall du tål hård mental smärta. Sedan går du på en civ ing.
Citera
2008-03-16, 14:15
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Äsch nu ska vi inte vara så elak emot n00ben, han funderar på att läsa E, en utav de få utbildningar som en gång i forntiden räknades som lika hård som F, men som nu för tiden mest är en skugga av sitt forna jag, dock produceras det en del matematik-doktorander och div nanoteknik-studenter där. Så litet fel kan ändå bli rätt i slutändan.

klart som fan det är väsentligt vad du vill ha ut i livet och vad som motiverar dig? Men att du ställer frågan får mig att inse att du är en rätt så endimensionell person som troligtvis skulle passa utmärkt på en civ ing.

ta ett sabbatsår från skolan helt och hållet, sedan kollar du hur motiverad du är och ifall du tål hård mental smärta. Sedan går du på en civ ing.

Vad är hårt? Personligen är ekonomi, sjuksköterska, jurist, språk, historia, florist och allt annat "hårdare" än att plugga Fysik. Något man tycker är kul, och har lätt för är 1000 gånger lättare/enklare än att plugga något man inte har en fallenhet för.

I vilket fall TS, ta ett år off och fundera igenom ditt val, och ställ frågor. E på Chalmers kommer nog inte göra dig besviken. Att det är låga intagningspoäng kan du se som posetivt. Det blir inte lika knökat på föreläsningar, och mindre konkurrens om jobben sen.

Lycka till
Citera
2008-03-16, 21:03
Medlem
Sartres avatar
Rularn: Det jag pratar om är att det råder klass-skillnader mellan utbildningar, ifall man ska plugga till en civilingenjör så visst intresse hjälper, men man ska också kunna ta motgångar, som att när man pluggat 120 timmar inför en tenta och så skiter den sig ändå? Mkt vanligt på B-kurserna i Matematik på just E och F. Att bara kunna skaka av sig motgången och marschera emot nästa tenta tills man kan komma ikapp på den man missade...
Citera
2008-03-16, 21:30
Medlem
Aiass avatar
Räknas F och E som de tuffaste utbildningarna på CTH? Är det tempot som skiljer sig mest från de andra eller vad är det som ät orsaken. Men visst är jag bered på att jag kommer att kugga en och annan tenta trots att jag lagt ner ofantligt med arbete. Men hur jag kommer reagera vet jag inte förrens jag är där. Att utbildningen är tuff betyder inte att den har klass. MEn som jag har uppfattat er andra här så är F och E de som är något att ha egentligen, eller har jag förståt fel?
Citera
2008-03-16, 22:10
Medlem
Sartres avatar
Jag skulle väl placera E högt om de som gått linjen varit duktigare, men de på E som tar fysikinriktningar skall enligt rykte och slutdestination (en hel del blir doktorander på F) skall vara mkt duktiga. De producerar dessutom en del matematikdoktorander (definitivt inte lika många som F, men en hel del).

Sedan så blir det litet skevt med en sådan rangordning (tror det var en tidigare tråd som pysslade med sådant) men generellt sett kan man väl säga att runt F-huset och de utbildningarna som är närbesläktade är de svåraste. IT,I och annat tjafs är lätta för att vara civ ing, är inte speciellt imponerad av de få från IT jag träffat på som haft runt 5a i alla ämnen.

Men jag har haft en diskussion med en mkt duktig E-teknolog som modellerat saker i matlab där han inte ens läst en inledande kurs i själva ämnet (dvs det som modellen handlade om). Det måste jag säga är jävligt imponerande.
Senast redigerad av Sartre 2008-03-16 kl. 22:13.
Citera
2008-03-17, 09:22
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Rularn: Det jag pratar om är att det råder klass-skillnader mellan utbildningar, ifall man ska plugga till en civilingenjör så visst intresse hjälper, men man ska också kunna ta motgångar, som att när man pluggat 120 timmar inför en tenta och så skiter den sig ändå? Mkt vanligt på B-kurserna i Matematik på just E och F. Att bara kunna skaka av sig motgången och marschera emot nästa tenta tills man kan komma ikapp på den man missade...

Jo visst är det så. Det är bara debatten om vad som är "hårt" & "tufft som jag tycker är skev. Klart att majoriteten skulle tyckta det vore träligt med förmycket matte/fysik. Men har man intresse och en fallenhet för ämnet så är det inga problem. Även om man måste plugga mycket och ge sig hän för att klara det. Men det gäller ju för alla civ.ing.

Sen vad gäller klass-skillnader mellan utbildningar så ska man ta det med en nypa salt, sålänge man inte har goda skäl. Man kan träffa stolpar och genier som gör både bra och dålig reklam för sin utbildning. Vad räcker för att man kan dra en utbildning på 5 år under mattan? Det finns och kommer förmodligen alltid finnas svackor bland föreläsare, kurser och elever. Överallt.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2008-03-17, 13:20
Medlem
Sartres avatar
Debatten om vad som är hårt och tufft kommer alltid att vara jävligt skev. Främst för att man ska lära sig samma saker men att det råder annorlunda regler för F-teknologer än vanliga teknologer. Precis som vissa andra kurser på andra utbildningar inte tas lätt på. Det råder annorlunda regler för F på matematiken. Vilka ämnen skiljer sig på din utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in