2008-03-15, 20:12
Medlem
malajs avatar
Brukar d o d nr man samlat ihop ngra bilder som man r njd med surfa in p Proprint och bestlla ngra frstoringar.

Vanligtvis s blir det 20*30 och i vissa fall strre.
Av ngon underlig anledning har jag aldrig lrt mej att det inte finns s mycket utbud av just 20*30-ramar... Om man kikar i affrerna s ligger storleken oftast p 21x29,7.

Vad r det jag missat???
r det "standardformatet" A4 (21x29,7) som gller vid frstoringar?
Varfr finns d ens alternativet att man kan bestlla frstoringar med mtten 20*30 nr det knappt finns ramar att uppbringa till dessa?

Finns det ngon logik mellan bildfrstoringar och fotoramar som jag missat?
Citera
2008-03-15, 20:46
Medlem
Det r riktigt dligt. Alla fotofirmor jag kollat har 20x30 format men det finns knappt att f tag p ramar, vilket jag upptckte efter att jag gjort min fotobestllning. Till sist fick jag bestlla ramar frn ntet.
Konsumenter har ju viss makt s det r vl bara att brja efterfrga 20x30 ramar i alla butiker som inte har, de kan ju ha missat att det r en vanlig fotostorlek. Med lite tur s brjar de ta in sna efter ett tag.
Citera
2008-03-26, 19:59
Medlem
Dancerboys avatar
Sant, de flesta butiker verkar inte ha ramar som passar vissa vanliga fotoformat. Sjlv r jag p jakt efter specialramar till mina egna "kreativt" beskurna bilder. r det ngon som vet ngon bra sida eller butik dr man kan f custom-made ramar till ett inte alltfr dyrt pris?
Citera
2008-03-26, 20:23
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Sant, de flesta butiker verkar inte ha ramar som passar vissa vanliga fotoformat. Sjlv r jag p jakt efter specialramar till mina egna "kreativt" beskurna bilder. r det ngon som vet ngon bra sida eller butik dr man kan f custom-made ramar till ett inte alltfr dyrt pris?

Skulle det vara ett alternativ att montera din bild mellan tv glasskivor? Det finns ju "ramar" som bestr av tv glasskivor som hlls samman av en typ av clips och som ven r fsten fr snre eller wire p baksidan.

Glasskivor r inte helt svrt att skra sjlv till nskade mtt.
Citera
2008-03-26, 20:31
Medlem
kimdah2002s avatar
En sak jag upptckte nr jag hade gjort ngra 20x30 kort var att dom faktiskt var ngot strre och att ramarna som i affren var mrkta med 21x29,7 passade nd d mttet avsg glaset och att tavlans ram var ngra mm mindre runt om. Det enda jag behvde gra var att beskra mitt kort 5-6 mm p bredden sedan passade de perfekt...

Vrt att kolla upp, ta med mttbandet till affren nsta gng
Citera
2008-03-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy

Gallerix ramar in med god kvalit till vettigt pris (allt r relativt).
Citera
2008-03-28, 10:20
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Skulle det vara ett alternativ att montera din bild mellan tv glasskivor? Det finns ju "ramar" som bestr av tv glasskivor som hlls samman av en typ av clips och som ven r fsten fr snre eller wire p baksidan.

Glasskivor r inte helt svrt att skra sjlv till nskade mtt.

Det skulle absolut kunna vara ett alternativ. Tack fr idn
D har man ju garanterat en tavla som man "gjort" helt sjlv s att sga. Skall faktiskt prova med glasskivor!
Citera
2008-03-28, 12:32
Medlem
keso_411s avatar
annars kan man ju helt skita i ram och montera bilden p ngot annat matrial
Citera
2008-03-28, 19:04
Medlem
Dejavos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keso_411
annars kan man ju helt skita i ram och montera bilden p ngot annat matrial
Bra id.
Annars kan man skriva ut s att man fr ett stort vitt omrde runt bilden och sen beskra efter ramen. Tycker nstan det r snyggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in