2008-03-15, 19:03
Medlem
i.b.ms avatar
Är det någon som har en aning om varför bacon oftast säljs i förpackningar som väger 140 gram? (i det fall man inte hittar restaurangpackade storpack)

Jag antar att det har med något gammalt mått att göra men tycker att det inte känns riktigt som en praktiskt modern storlek.
Citera
2008-03-15, 19:38
Medlem
Finns i större förpackningar. Axfood Snabbgross säljer 2kg förpackning med bacon för 41,90kr kilot. Man måste dock ha kundkort.

antar att det har med antalet skivor , det är ju ca 8 skivor i en förpackning och det anses väl vara 1 portion skulle jag tro.
Citera
2008-03-15, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Finns i större förpackningar. Axfood Snabbgross säljer 2kg förpackning med bacon för 41,90kr kilot. Man måste dock ha kundkort.

Det var banne mig billigt, vilket märke är det?
Citera
2008-03-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Det var banne mig billigt, vilket märke är det?

skånekött , tillkommer 12% moms glömde jag skriva. dock Fortfarande minst halva kilopriset om man jämför med 140grammarna.

http://www.snabbgross.se/offer_bp.asp?cat=koc#
Citera
2008-03-15, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
skånekött , tillkommer 12% moms glömde jag skriva. dock Fortfarande minst halva kilopriset om man jämför med 140grammarna.

http://www.snabbgross.se/offer_bp.asp?cat=koc#

Tillkommer moms på köpet eller drar dom det direkt? Var på Snabbgross i Årsta igår....momsen registrerades inte på kvittot.
Citera
2008-03-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Tillkommer moms på köpet eller drar dom det direkt? Var på Snabbgross i Årsta igår....momsen registrerades inte på kvittot.

Och jag var på grossen i solna idag , Dum som jag var kastade jag kvittot.
men jag är tämligen säker på att dom plussade på moms på priserna när jag betalade. Jag kan dock ha fel , var trött och stressad.

på sidan står ju Angivna priser är exkl. moms och i förekommande fall exklusive pant

Ska dit igen på torsdag och handla fin polsk högrev för 44.90 kilot
ska dubbelkolla kvittot efter momsen då.
Citera
2008-03-16, 10:28
Bannlyst
citygross har storpack med bacon för runt 50kr kilot.
Citera
2008-03-16, 10:36
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Är det någon som har en aning om varför bacon oftast säljs i förpackningar som väger 140 gram? (i det fall man inte hittar restaurangpackade storpack)

Jag antar att det har med något gammalt mått att göra men tycker att det inte känns riktigt som en praktiskt modern storlek.

Forskade lite mer om gamla vikter och mått och ser att 140 gram är ett tredjedels svenskt skålpund. (1 skålpund är 415-425 gram det varierade lite mellan städerna) Kanske det är orsaken till storleken på förpackningarna...
Citera
2008-03-16, 13:39
Medlem
Tenderloins avatar
...De hära Axfood Snabbgross, får vanliga privatpersoner bli kund där? Enligt deras hemsida säljer de till "restauranger, storkök, servicehandel och företagsmarknaden". Att de sedan verkar ha vin och sprit i sortimentet gör att jag blir ännu mer misstänksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in