2008-03-15, 17:14
Medlem
Insignificunts avatar
Idag hände någonting märkligt, när jag skulle packa upp en stor fil i winrarformat så började datorn gå väldigt långsamt, vilket ibland sker när man packar upp filer. Efter 10 minuter avbröt jag uppackningen men problemet kvarstod - dvs jag kunde inte se på klipp på youtube eller ens vlc samtidigt som jag hade exv msn igång. Vilket naturligtvis inte är som det ska vara.

Jag startade om datorn, problemet kvarstod. Gjorde en virusscan, med nod32, den hittade ingenting. Defragmenterade och startade om. Problemet kvarstod. Installerade AVG free edition istället och scannade, men hittade ingenting.

Kör XP som sagt; och när jag skriver detta så kommer bokstäverna i klumpform s.a.s. Som om att jag körde crysis och oblivion och försökte skriva samtidigt med andra ord, trots att jag inte kör några resurskrävande prog f.n.

Så, jag har ingen aning om vad jag ska göra, och behöver verkligen assistans.

Edit: har sp 2 och dubbla intelprocessorer på 2.4ghz samt 2 gig ram och ett ati radeon x1950x om någon vill veta.
Senast redigerad av Insignificunt 2008-03-15 kl. 17:49.
Citera
2008-03-15, 22:35
Medlem
Insignificunts avatar
Nu har jag tagit hem olika program, optimerat den och scannat med olika AV utan att hitta någonting av vikt. Uppdaterat drivrutiner. Men problemet kvarstår. Misstänker att det är hårddisken som är sur på något sätt.

Ingen som har varit med om någonting liknande? Det måste det väl ändå vara. Seså, var inte blyga nu!
Citera
2008-03-15, 22:39
Medlem
slippys avatar
Har du kollat dina aktiva processer i aktivitetshanteraren? Det låter precis som att något ligger och drar där.

Du skulle ju annars kunna köra kommandot CHKDSK /R från din kommandokonsol och sedan starta om datorn för att rätta till problem som kan ha uppstått på disken.

En sak till. Går din CPU fläkt?
Senast redigerad av slippy 2008-03-15 kl. 22:48.
Citera
2008-03-15, 22:58
Medlem
jamesbondes avatar
Om nu CPU-fläkten snurrar som slippy tipsat om säger så kan du fortsätta med att rensa onödiga filer (denhär datorn> högerklicka på C > egenskaper > rensa onödiga filer.
Testa också att köra Ad-aware för att rensa mer skräp.
Funkar den inte nu så testa att göra en systemåterställning Start > tillbehör >
systemverktyg > systemåterställning
Citera
2008-03-16, 20:15
Medlem
Insignificunts avatar
Kollat allting som ni föreslog.

Problemet kvarstår.

När jag startade upp ett spel, call of duty 4, så ville den ändra inställningar eftersom jag hade fått ny "hardware" vilket inte stämmer. Någonting är riktigt knasigt.

Om någon kommer på någonting mer eller känner igen sig så snälla skriv!
Citera
2008-03-16, 20:27
Medlem
Gurka___s avatar
Okej, kanske är så att drivrutinerna till ditt grafikkort har försvunnit eller avinstallerats? "Laggar" det när du scroller i t.ex Internet Explorer? Hur som helst borde du försöka installera nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Citera
2008-03-16, 20:58
Medlem
Insignificunts avatar
Missade det där om systemåterställning! har precis gjort, en dag innan allt började, än så länge verkar det funka.

Vore intressant att veta vad som utlöste kaoset, men helt fantastiskt att man kan göra så! Massa filer jag tagit bort finns plötsligt igen. Var lagras dessa?

Nåväl, återkommer om datorn fungerar felfritt ett tag. Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2008-03-17, 09:11
Medlem
AE23s avatar
Hårddisken kan ha ställt om sig från DMA till PIO mode.
Kolla/ändra kan du göra via device manager - IDE/ATA/ATAPI controllers, ibland verkar det gå att ställa om manuellt ibland inte.
Om det inte funkar att ställa till DMA manuellt så gör en googlesökning så hittar du nog ett script/program som gör dett automatiskt, har funkat för mig tidigare.
Citera
2008-03-17, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Okej, kanske är så att drivrutinerna till ditt grafikkort har försvunnit eller avinstallerats? "Laggar" det när du scroller i t.ex Internet Explorer? Hur som helst borde du försöka installera nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Vad fint att du får vara kvar på forumet trots att du skriver i din signatur att du är 16 år gammal.
Citera
2008-03-17, 17:04
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AE23
Hårddisken kan ha ställt om sig från DMA till PIO mode.
Kolla/ändra kan du göra via device manager - IDE/ATA/ATAPI controllers, ibland verkar det gå att ställa om manuellt ibland inte.
Om det inte funkar att ställa till DMA manuellt så gör en googlesökning så hittar du nog ett script/program som gör dett automatiskt, har funkat för mig tidigare.

Okej. Någon aning om vad som kan ha orsakat detta?
Citera
2008-03-17, 17:28
Medlem
FISKISCHs avatar
testat att packat upp samma rar fil som fick datorn att krångla första gången? kanske är något lurt med den? testa och se om den blir seg när du packar upp den igen =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in