• 1
  • 2
2008-03-15, 15:50
Medlem
Mrmistahs avatar
Tjena. någon som vet hur jag gör för att kunna kolla på Xvid/Avi filmer på tv:n?
Citera
2008-03-15, 17:22
Medlem
antagonistens avatar
Har du en SDTV ("tjock-TV") eller HDTV? Vad för slags uttag har du på TV:n?
Har du ett TV-OUT-uttag på datorns grafikkort?
Citera
2008-03-15, 17:26
Medlem
Det enklaste är att skaffa en mediaspelare som klarar de formaten, men vad du ska skaffa beror lite på dina krav och vad du har för tv.
Citera
2008-03-15, 21:38
Medlem
LasseKongoos avatar
Finns riktigt billiga DVD-spelare idag för runt 300-500:- som klarar just DivX/Xvid formatet, skulle du tex. skaffa en DVD-spelare med stöd för DivX/Xvid så är bara att bränna ut din/dina avi filmer på en cd/dvd skiva och sen är det bara att titta på dom.
Citera
2008-03-16, 00:47
Medlem
Förlåt om jag snor din tråd här men jag har en fråga angående DivX/AVI jag med..

Det är så, jag drar inte sladdar i hela rummet utan jag bränner ut mina .avi filmer och oftast är det boxar jag inte orkar slösa 1 skiva/film på t.ex. Scream BOXSET.

De e så, jag har brännt ut Scream 1-3 i divx på en och samma skiva (jag använder "skriv datorskiva" i Nero) och det funkar PERFEKT. Samma när jag brännde ut Rädda Willy 1-3 + Hajen på samma skiva med samma brännläge, det funkar fint.

Nu är det såhär att jag har laddat ner Scrubs säsong 1-6 och varje avsnitt är ett enskillt .avi avsnitt. Men jag får det inte till att fungera!

Alla avsnitt (20-24) i en säsong går in på en skiva med en 200-600mb marginal och jag bränner som vanligt med "skriv datorskiva" och som alltid annars i 4x hastighet. Bränningen går utan problem och DVDn läser skivan utan problem och identifierar det som DivX och jag får upp alla avsnitt jag brännt ut och jag kan spela alla men här kommer kruxet:

Bilden typ "flimrar" till på vissa delar precis som om vissa pixar fastnar och bilden går ibland i slow motion så att ljudet blir totalt osynkat och tillslut hänger sig hela och man kommer varken hit eller dit.

Vad gör jag för fel? Avsnitten fungerar perfekt på datorn!
Citera
2008-03-16, 02:04
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prillmeister
/.../
Vad gör jag för fel? Avsnitten fungerar perfekt på datorn!
Jag har samma problem ibland med vissa avi-filer, och vad jag kan förstå så handlar det nog om själva komprimeringen på de filerna. Du kan alltid testa med att komprimera om dem med något videokonverteringsprogram (finns en uppsjö av sådana men själv använder jag Magic Video Converter för tillfället) och se om detta får filerna att flyta bättre..
Citera
2008-03-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
.....Du kan alltid testa med att komprimera om dem med något videokonverteringsprogram (finns en uppsjö av sådana men själv använder jag Magic Video Converter för tillfället) och se om detta får filerna att flyta bättre..

Jag använder Xilisoft Video Converter, brukar funka bra. Ska jag bara välja att "konvertera från avi till avi" ? Isf, det kan vara värt ett försök!
Citera
2008-03-16, 21:24
Medlem
Mrmistahs avatar
Om jag nu har en dvd spelare som stödjer Xvid. hur bränner jag då ut skiten och på vad ska jag bränna ut de på?
Bränner jag de bara som vanlig data eller på nått annat sätt?
Citera
2008-03-16, 21:32
Bannlyst
Jag köpte en sladd från rusta o det finns i teknikmagasinet också.
Men din grafikkort måste ha TV-Out.
Citera
2008-03-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmistah
Om jag nu har en dvd spelare som stödjer Xvid. hur bränner jag då ut skiten och på vad ska jag bränna ut de på?
Bränner jag de bara som vanlig data eller på nått annat sätt?

Lägg det som vanlig datorskiva! Brukar funkar super för mig!
Citera
2008-03-17, 00:08
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prillmeister
Jag använder Xilisoft Video Converter, brukar funka bra. Ska jag bara välja att "konvertera från avi till avi" ? Isf, det kan vara värt ett försök!
Ja, jag har för mig (med viss reservation alltså) att det funkar. Annars kan du ju testa med att konvertera om till mpg eller xvid. Dessa format brukar de flesta DVD-spelare till TV också kunna spela upp.
Citera
2008-03-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ja, jag har för mig (med viss reservation alltså) att det funkar. Annars kan du ju testa med att konvertera om till mpg eller xvid. Dessa format brukar de flesta DVD-spelare till TV också kunna spela upp.

Funkade inte att koda om till xvid/avi då det bara stod att avi-filen var isönder. Provade att konvertera till mpg och det gick fint, men istället för 1 skiva måste jag nu använda 2-3! Men det kan jag leva med, Scrubs får ta hur mycket plats som hälst för det är världens bästa serie! Tackar för snabbt och bra svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in