2008-03-15, 14:05
Medlem
klabbens avatar
Citat:
Ursprungligen inskrivet av weesel^ Tjena! Jag har ett jobbigt problem med datorn: För ett tag sedan började min dator hänga sig lite då och då och sen när jag håller inne knappen och startar om så antingen hänger den sig i uppstarten eller så kommer det ett felmeddelande som säger : "Ett Diskläsarfel uppstod tryck ned CTRL + Alt + DELETE för omstart." gör jag det så blir det samma meddelande igen när den startas om.. Detta händer även ibland när datorn har varit avstängd under tex natten och när jag startar den hänger den sig i uppstarten eller att felmeddelandet kommer. Ibland startar datorn och funkar perfekt ett tag sen hänger den sig och ovanstående fel kommer... Vet ni vad felet kan vara? och vad ska jag göra? MVH
Citera:

Tjena!
Jag har ett jobbigt problem med datorn:

För ett tag sedan började min dator hänga sig lite då och då och sen när jag håller inne knappen och startar om så antingen hänger den sig i uppstarten eller så kommer det ett felmeddelande som säger : "Ett Diskläsarfel uppstod tryck ned CTRL + Alt + DELETE för omstart." gör jag det så blir det samma meddelande igen när den startas om..
Detta händer även ibland när datorn har varit avstängd under tex natten och när jag startar den hänger den sig i uppstarten eller att felmeddelandet kommer.
Ibland startar datorn och funkar perfekt ett tag sen hänger den sig och ovanstående fel kommer...
Vet ni vad felet kan vara? och vad ska jag göra?
MVH
Citera
2008-03-15, 21:38
Medlem
"Ett Diskläsarfel uppstod tryck ned CTRL + Alt + DELETE för omstart."

Har inget perfekt svar, men om "Ett Diskläsarfel uppstod tryck ned CTRL + Alt + DELETE för omstart." stod precis så på svenska så är det operativ systemet (Windows) som säger det och inte BIOS. Eftersom meddelandet är på svenska kommer meddelandet ursprungligen från hårddisken. Betyder bara att hårddisken fungerar åtminstone delvis. Har en kompis som fått liknande problem pga trasig processorfläkt. Nystart=kall processor, 30 sek efteråt överhettad processor => Processorn släcker ned automatiskt för att skydda sig själ och resten av datorn. Skulle börja med att kontrollera all hårdvara, kontakter riktigt i osv. Jävlas datorn något fruktansvärt brukar jag stoppa i en gammal hårddisk och ta ut alla PCI kort som inte är absolut nödvändiga och installera om från början. Man kan få en rätt bra uppfattning om vad som ställer till det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in