2008-03-15, 03:51
Medlem
MaDevs avatar
Jag funderar på att göra en tatuering på insidan av handleden typ precis innan handen börjar, hoppas ni förstår hur jag menar. Tänkte tatuera in namnet på min katt.

Nu till frågan, är det farligare att göra där än på andra ställen på kroppen? Det finns ju mycket nerver och shit där, inom vården tar man ju aldrig blodprov där t.ex Att det gör jävligt ont att tatuera där kan jag nog tänka mej också, detta skulle vara min första tatuering så jag har ingen aning om vad jag har att vänta mig!
Citera
2008-03-15, 05:45
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaDev
Jag funderar på att göra en tatuering på insidan av handleden typ precis innan handen börjar, hoppas ni förstår hur jag menar. Tänkte tatuera in namnet på min katt.

Nu till frågan, är det farligare att göra där än på andra ställen på kroppen? Det finns ju mycket nerver och shit där, inom vården tar man ju aldrig blodprov där t.ex Att det gör jävligt ont att tatuera där kan jag nog tänka mej också, detta skulle vara min första tatuering så jag har ingen aning om vad jag har att vänta mig!

Nej det är inte farligare att göra den där.
Fel, om man har en tatuering där kan man inte sätta en artärkateter, utan får sätta den i ljumsken i stället. Vilket är vanligt på IVA patiener och vissa andra.
Där det finns blod, där tas prover inom vården.
Jag har där och jag tyckte inte alls det gjorde så ont som vissa vill påstå.

Gjorde min första där med. Hade 3 kompisar jag åt mat med innan och alla satt och sa det var rena döden. Frågade en kille i studion om det gjorde ont att tatuera på bakhuvudet.
Då svara han "nä inte alls om man jämför med handleden.
Så tro det värsta, då kan det bara bli bättre.
Senast redigerad av fuska 2008-03-15 kl. 05:48.
Citera
2008-03-15, 06:04
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Nej det är inte farligare att göra den där.
Fel, om man har en tatuering där kan man inte sätta en artärkateter, utan får sätta den i ljumsken i stället. Vilket är vanligt på IVA patiener och vissa andra.
Där det finns blod, där tas prover inom vården.
Jag har där och jag tyckte inte alls det gjorde så ont som vissa vill påstå.

Gjorde min första där med. Hade 3 kompisar jag åt mat med innan och alla satt och sa det var rena döden. Frågade en kille i studion om det gjorde ont att tatuera på bakhuvudet.
Då svara han "nä inte alls om man jämför med handleden.
Så tro det värsta, då kan det bara bli bättre.
Kan inget om det här, så jag kände mig tvungen att fråga:
Varför kan man inte sätta katetern där för att man har en tatuering? Och när brukar man sätta den på insidan av handleden? Är inte armvecket vanligare?
Tacksam för svar.
Citera
2008-03-15, 07:23
Medlem
Sammms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Varför kan man inte sätta katetern där för att man har en tatuering? Och när brukar man sätta den på insidan av handleden? Är inte armvecket vanligare?
Tacksam för svar.

Jag har kört en hel arm. Handleden gör inte "ont" i jämföresle med armevecket, armbåden, eller armhålan. Dock så är det väldigt obehagligt.
Har ingen aning om varför man inte kan sätta katetrar där, jag har enbart fått de i armvecket alt handen.
Citera
2008-03-15, 10:11
Medlem
jonte_skorpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Tacksam för svar.

I armvecket tas oftast vanliga blodprover samt PVK, perifer venkateter. När de sätter in en artärkateter sätter de nålen i en artär (där blodet är som bäst syresatt, eftersom slangen sitter i en artär kan man också mäta blodtryck genom den). Att de inte sätter den över tatueringen vet jag inte, antar att det är av samma anledning till epiduralbedövningar och svanktatueringar, det finns är inte tillräckligt känt om det finns några skadliga biverkningar.
Citera
2008-03-15, 10:22
Medlem
Farligt, tevksamt..
Ont, inte ondare än vanligt, kanske lite men det är marginellt, dock mycket mer obehag än många andra ställen..
Citera
2008-03-15, 15:51
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte_skorpan
I armvecket tas oftast vanliga blodprover samt PVK, perifer venkateter. När de sätter in en artärkateter sätter de nålen i en artär (där blodet är som bäst syresatt, eftersom slangen sitter i en artär kan man också mäta blodtryck genom den). Att de inte sätter den över tatueringen vet jag inte, antar att det är av samma anledning till epiduralbedövningar och svanktatueringar, det finns är inte tillräckligt känt om det finns några skadliga biverkningar.

Stämmer bra det. Hörde av en narkosläkare att man inte gör det för de finns en risk att det kommer färg in i blodet. vilket jag tyckte att det lät lite halv vagt så där. Men, men, så är det. Med en artärkateter så slipper man sticka varje gång man ska ta blodprov. Vilket kan vara skönt om man ligger inne en längre tid(fast då ska man ha CVK) fast nog om det

Kör på handleden om du vill jag har båda mina färgade snart
Citera
2008-03-15, 15:56
Medlem
Packans avatar
Har själv mosat in massa bläck där, ingen skada skedd än så länge.
Citera
2008-03-15, 16:27
Moderator
NewDeers avatar
Där ser man. Tack för svar! Men det där med att bläcket går in i blodet låter, som sagt, tveksamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in