• 1
  • 2
2008-03-15, 02:23
Medlem
Skapa en tråd för några dagar sen om en dator som ska inhandlas, men jag sitter och tverkar asmycket om jag ska ha Quad eller Duo? Jag vet ju inte riktigt vilka program som använder alla kärnor. Om det är bättre att vänta och köra en Duo sålänge och när quaden blir billgare slänga in en fetare istället.

Jag får ju mer krut i Intels E8400 3ghz än i en Q9660 sålänge den inte använder alla kärnor. Om vi antar att applikationerna använder 2 kärnor så har jag hela 6ghz som används mer med duon jämfört med 4,8 ghz på Quaden. Men visst så fort kärnorna börjar användas så smiskar den ju duon givetvis. Jag blir galen, gör det enkelt för mig här så jag kan beställa skiten, för/nackdelar?

Detta har jag kommit fram till annars med hjälp av Cheeseball, dock ändrat lite små grejor. Starkare Nätaggregat, lite mer avancerat moderkort som klarar SLI, tyckte det kunde vara en bra ide när man ändå höll på så kan man få ny fjong i datorn genom att bara köpa ett grafikkort till istället för moderkort, grafikkort, processor. Det var väl rätt tänkt antar jag?

http://img397.imageshack.us/img397/9045/datorud9.jpg

Bör tänkas att jag ska använda den till musik med, och jag vet faktiskt inte hur mycket quaden gör skillnad i just uppspelning av audiospår, köra VST instrument, konvertera audio filer hit och dit osv, nån som har en susning?

Vore tacksam för snabb input, sugen på att beställa nu.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2008-03-15 kl. 02:27.
Citera
2008-03-15, 02:52
Medlem
katten189s avatar
De flesta programmen stödjer inte quad så jag skulle köra på en duo då den har högre klockfrekvens.

Sen att köra SLI är ganska värdelöst imo. Efter några år köper du ett nytt grafikkort istället. Ett av den senaste modellen är bättre än två av den innan. (generellt)
Citera
2008-03-15, 10:22
Medlem
jag tror inte processor valet spelar jätte stor roll egentligen. för den kommer inte flaska i första taget.

Dock så är quadden bättre i samma klockfrekvens, alltså hade jag köpt en quad och klockat denna. (detta stämde iaf mellan q6600 E6850, och antar att det inte är någon skillnad nu.)
Citera
2008-03-15, 11:56
Medlem
DennisOlofs avatar
Quad är onödigt. Bättre köpa Duo och lägga pengarna på annat.

Bara för du har Quad kommer det inte gå snabbare i de flesta program, kollar man på tomshardware tester så kan man se det.

Däremot är säkert quad framtidens melodi men inte på ett bra tag.

Du tjänar bra mycker prestandad med ett grymt grafikkort om du ska spela spel istället för en jättedyr cpu.
Citera
2008-03-17, 10:16
Medlem
Ok, nu har jag beslutat mig för att köpa Intels E8400 processor efter att ha läst runt mycket och kollat lite reviews.

Nu har jag dock en fråga, vilket moderkort borde vara bäst lämpat för denna processor om jag ska överklocka den till 4ghz. Jag har aldrig gjort detta innan, men så jäkla svårt kan det väl inte vara, står ju ganska mycket om det på nätet.

Jag har läst på lite om ASUS men dom verkar vara lite svårare att överklocka en del modeller iaf, blir lätt för varma i nordbryggan och presterar ofta lite under dom andra ändå. Men trots det så rekommenderas dom ändå, jag fattar liksom inte, allting bara rekommenderas.

Så jag läste lite om DFI och ABIT men man blir liksom inte klokare så jag undrar om nån har erfarenhet av dom?

Enda kravet är att kortet har mycket USB portar, 1 firewire port, 2 nätverksportar och är bra på att överklocka utan för mycket strul och att kortet brinner upp när man gör så.

Priset kan variera mellan 1000:- / 2000:-, så billigt som möjligt är såklart önskvärt men inte på bekostnad av prestanda.

Edit: Glömde säga att det ska även gå att byta till en snabbare quadprocessor i framtiden utan att jag måste byta moderkortet.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2008-03-17 kl. 10:42.
Citera
2008-03-17, 10:54
Medlem
moderkorten som är populära nu är gigabyte serien: DS3 DS4 och DQ6

kolla på sweclockers, de har stora trådar om dessa.
Citera
2008-03-17, 11:41
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Edit: Glömde säga att det ska även gå att byta till en snabbare quadprocessor i framtiden utan att jag måste byta moderkortet.

om du vill ha quad i framtiden så rekomenderar jag att du tar och köper Gigabytes DQ6:a som har stöd för quad och en busshastighet upp till 1666mhz.
->https://www.datorbutiken.com/se/defa...ct=GIGEX38-DQ6

Detta kort så kan du också stoppa in ett till graffe om du så skulle vilja det.

/nait
Citera
2008-03-17, 12:20
Medlem
jag köpte en e6850 (core2duo 3.0) och jag är skitnöjd tillsammans med 4gb ram och ett 8800gt sparkar den röv
Citera
2008-03-17, 12:42
Medlem
Fekkes avatar
Läs på newegg först innan du köper ett Gigabyte... Har haft _två_ av deras DS3R eller vad sjutton kortet hette. Båda var defekta på olika sätt vid leverans!

Jag ångrar att jag inte kollade newegg eller annat forum först.

EDIT:
Typ här: http://www.newegg.com/Product/Produc...82E16813128048
Senast redigerad av Fekke 2008-03-17 kl. 12:45.
Citera
2008-03-17, 12:43
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
jag köpte en e6850 (core2duo 3.0) och jag är skitnöjd tillsammans med 4gb ram och ett 8800gt sparkar den röv

Den duon kan du lätt skrämma upp i 4Ghz om du bara ve thur man gör+bra kylning, då kommer den att sparka ännu mera röv:P

Edit: Du som hade defekta kort hade nog bara otur( väldigt mycket ) för du är den första som jag hör klaga på dessa kort. men men livet är orättvist.

/nait
Citera
2008-03-17, 12:48
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
Edit: Du som hade defekta kort hade nog bara otur( väldigt mycket ) för du är den första som jag hör klaga på dessa kort. men men livet är orättvist.

Ja, eller hur:
http://www.newegg.com/Product/Produc...82E16813128048

Citat:
Cons: Board died after about 45 days.
Citat:
Cons: After 6 months it started the rebooting cycle mentioned so often here. 3 seconds on/off.
Citat:
Cons: First one was DOA.
Citat:
Cons: I've had 3 of these boards and they all ended up failing to POST. The first one lasted a week and would go into the endless cycle of booting up and shutting off in 3 sec. intervals. The second one also only lasted a week and died in the same manner. The third one died in 2 days! Luckily Newegg refunded without charging a restocking fee.
Citera
2008-03-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
om du vill ha quad i framtiden så rekomenderar jag att du tar och köper Gigabytes DQ6:a som har stöd för quad och en busshastighet upp till 1666mhz.
->https://www.datorbutiken.com/se/defa...ct=GIGEX38-DQ6

Detta kort så kan du också stoppa in ett till graffe om du så skulle vilja det.

/nait

Detta kortet Gigabyte GA-P35-DS4, kommer det att stödja en nyare quad processor?

http://www.datorbutiken.com/se/defau...uct=GIGP35-DS4

Annars har det fått finfin kritik överallt var jag läst nu, bra överklocknings egenskaper och svalt och bra tydligen. Det enda där står är ju att det är 1333Mhz.

Men där finns en annan version som heter samma fast Gigabyte GA-EP35-DS4 istället för bara P35 och där står i infon att det går upp till 1600Mhz, ska jag ta det istället då? Där skiljde lite på USB portar och kablarna man fick med men annars verka det samma. Här är länk till det EP35

http://www.datorbutiken.com/se/defau...ct=GIGEP35-DS4

Nån som kan bena ut vad som skiljer dom korten åt eftersom dom kostar samma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in