2008-03-15, 23:30
Medlem
meepers avatar
Korvbröd är för mesar.

French Hot Dog ska det vara!
Citera
2008-03-15, 23:34
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Korvbröd är för mesar.

French Hot Dog ska det vara!

Ja en french hotdog serveras ju inte i bröd, det är ju ett cykelstyre man tryckt ner korven i.
Citera
2012-08-29, 17:13
Medlem
BobWilliss avatar
Hittade ingen speciell tråd för korvbröd så jag lånar denna lite. Ett bra recept på lite grövre korvbröd man kan göra själv och dessutom försöka få in lök och jalapenos direkt i bakningen liksom. Någon som har en idé hur jag skall gå tillväga?
Citera
2012-08-29, 17:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobWillis
Hittade ingen speciell tråd för korvbröd så jag lånar denna lite. Ett bra recept på lite grövre korvbröd man kan göra själv och dessutom försöka få in lök och jalapenos direkt i bakningen liksom. Någon som har en idé hur jag skall gå tillväga?
Jag kan ge dig recept på korvbröd/landgångbröd men utan lök och jalapenos. Dessa ingredienser skulle nämligen rucka receptet på ett sådant sätt att måtten inte längre stämmer. Av denna anledning skulle man behöva experimentera fram ett helt nytt recept. Det är ett arbete som jag inte har lust att åta mig .

Så om du vill ha recept på traditionellt korvbröd så hojta till.

~Paul~
Citera
2012-08-29, 17:42
Medlem
BobWilliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag kan ge dig recept på korvbröd/landgångbröd men utan lök och jalapenos. Dessa ingredienser skulle nämligen rucka receptet på ett sådant sätt att måtten inte längre stämmer. Av denna anledning skulle man behöva experimentera fram ett helt nytt recept. Det är ett arbete som jag inte har lust att åta mig .

~Paul~
Jag får helt enkelt göra bröden större så att det får plats med mer tillbehör
Jag hojtar nu!!
Citera
2014-08-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Jag skulle också vilja ha receptet på korvbrödet.
Citera
2014-08-23, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Bröd till landgångar, korvbröd, hamburgare eller smörgåstårtor.

Ingredienser:
300 g vetemjöl
• 7 g honung
• 1 äggula
• 13 g jäst
• 150 g 3 % standardmjölk
• 25 g smör (rumsvarmt)
• 6 g salt
• Smör till formarna
• Ägg och lite salt till pensling

Arbetsgång:
1. Väg upp mjölet i degbunken tillsammans med honung och äggula. Lös upp jästen i mjölken och häll den över mjölblandningen.
2. Knåda degen på lägsta hastighet i 5 minuter. Tillsätt det mjuka smöret i omgångar. Knåda vidare i 10 minuter. Tillsätt saltet och knåda degen riktigt seg och elastisk. Smöra en folieform med en brödpensel.
3. Lägg degen på ett mjölat arbetsbord och forma en limpa. Lägg limpan i folieformen, täck över och låt jäsa till dubbel storlek. Spruta gärna lite vatten över degen då och då.
4. Sätt ugnen på 230 grader och pensla brödet med ägg. Baka brödet i 5 minuter på denna temperatur och sänk sedan till 190 grader. Baka sammanlagt i ca 40 minuter.
Det är enkelt att anpassa degen till hamburgare. Det är bara att dela det i lämpliga bitar och grädda tills de får en vacker färg. I övrigt är proceduren den samma.

~Paul~
Citera
2016-07-03, 09:23
Medlem
Ratis avatar
Korvbröd gjort på surdeg är riktigt gott. Säkert ännu godare om man bakar det själv.
Citera
2016-07-03, 10:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Korvbröd gjort på surdeg är riktigt gott. Säkert ännu godare om man bakar det själv.
Testade någon variant på detta för ett tag sedan(köpe).
Och både jag och ungarna tyckte det var riktigt gott.
Citera
2016-07-03, 10:16
Bannlyst
Korvbrödbagarens stora bröd tror dom heter brooklyn eller liknande är mums.
Citera
2016-07-03, 10:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syndanormen
Korvbrödbagarens stora bröd tror dom heter brooklyn eller liknande är mums.
Är dom surdeg?
Tittat på dom ett par ggr, men aldrig blivit av att man köpt dom.
Sen är ena ungen en lite fascist när det kommer till bröd, där det är en sjuhelvetes massa krav.
Och uppfylls inte detta, så är brödet inget att ha.
Citera
2016-07-03, 10:34
Medlem
Bertil85s avatar
Små baguetter kan fungera som korvbröd. De tycker jag nästan är godast. Då får du plats för såser m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in