2008-03-15, 18:12
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naggits
Vill inte verka spydig min vän, men Lapin kulta kommer aldrig att slå öl sorter som Carlsberg och Tuborg, sitter och njuter av en iskall Hof på flaska i skrivande stund, men jag skulle inte tacka nej till en Lapin 7.2%, en god öl men att påstå att Lapin Kulta är mer populärt än Carlsberg är att ta i..

Jo, jag håller med att det är överdrivet att säga att Lapin Kulta är mer populärt än Carlsberg, det räcker att ta en titt på Systembolagets försäljningssiffror för att se att det är långt mellan de båda ölmärkerna.

Jag gillar en Carlsberg också, om den dricks i rätt miljö. Dvs. helst i någonstans i Köpenhamn på flaska, alternativt på den danska landsbyggden. Miljön gör visserligen sitt men den svenska Carlsberg som dricks på licens smakar inte lika bra som det danska orginalet.

Vilket helt osökt får mig att fundera över om Lapin bryggs på licens i Sverige eller om det är det finska orginalet som säljs på Systembolaget?
Citera
2008-03-16, 05:24
Medlem
Poe09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauma
Tanskalainen olut dvs danskt öl smakar skit. Dom brygger ju skiten på majs, rotfrukt, ris och all möjlig dynga dom kommer över..
Det där skriver jag under på. Dansk öl måste vara den mest överskattade av alla.

Jag dricker gärna Lapin Kulta. Öl består faktiskt till största delen av vatten och därför är vattnets kvalitet viktig. Och vilket vatten dricker du helst - vatten från en orörd porlande lappländsk fjällbäck eller vatten från nån kanal i Köpenhamn där knarkarna har slängt sina sprutor och hororna gjort sig av med de använda kondomerna?
Citera
2008-03-16, 09:12
Medlem
norgeskusts avatar
[quote=Poe09]Det där skriver jag under på. Dansk öl måste vara den mest överskattade av alla.QUOTE]

Det där måste jag med skriva under på. Dansk öl är inte ett dugg bra.

Lapin kulta är jävligt god öl slänga i sig på sommarn och mycket godare en Carlsberg t.e.x. men jag föredrar Tjeckisk lager eller Brittisk ale.
Citera
2008-03-16, 13:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Öl med 7.2% är inte speciellt goda, oavsett vilken sort man väljer.
Däremot håller jag med att en iskall Hof ur flaska är riktigt gott (på sommaren).

Du är välkommen att botanisera bland de belgiska ölsorterna och sedan revidera ditt påstående. Jag tar ditt uttalande som ett baserat på okunskap och tänker därför inte hålla det emot dig
Citera
2008-03-16, 13:18
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Det här blir nog kanske inte flashbacks största tråd men iaf.. .

Tycker det skulle vara roligt och höra folks åsikter om Lapin Kulta? Jag har fått bilden av det är ett omåttligt uppskattat öl bland de allra flesta. Populärare än stora danska ölmärken som tex. Carlsberg?

Jag tycker 5.2% är jävligt god, köper den gärna trots att den ligger snäppet högre i pris än många andra (strax över 13 kronor om jag minns rätt...?)
Fast det som Lapin Kulta lyckats bäst med är den 7% ölen, utan tvekan den godaste starka starkölen, helst på flaska (vet inte om den finns på burk iofs..) Är den enda sjuprocentiga som jag kan dricka och samtidigt njuta av.

Är Lapin Kulta det enda finska ölet som finns i Systembolagets ordinarie sortiment? Vet att det finns en öl som heter Koff också men den finns inte på alla Systembolag.
Är det Lapin Kulta som är störst i Finland?

Trådens kärna är att få höra era personliga åsikter om Lapin Kulta så kör på om ni har några!

Du borde testa Koff. Det säger jag dig bara!
Citera
2008-03-16, 13:36
Bannlyst
Kan även rekommendera Olvi, Karhu (Björn) och Karjala (Karelen) till er som gillar finsk öl..
Citera
2008-03-16, 14:38
Medlem
Helt klart njutbart iallafall
Citera
2008-03-16, 22:50
Medlem
Arbetarbroders avatar
Vilket öl är störst i Finland då? Lapin Kulta, Olvi, Karhu eller Koff? Någon finne som har koll på det?
I Sverige är ju Lapin Kulta överlägset störst bland de finska märkerna.
Citera
2008-03-17, 13:01
Medlem
Smakar riktig lager öl?
Citera
2008-03-17, 13:29
Medlem
Cryingmantiss avatar
Det här är nog helt OT, men jag brukade tidigare bada utanför Lapin Kulta fabriken som ligger i Torneå
Badplatsen ligger precis utanför, vid en liten holme intill fabriken. Det doftar alltid öl, nästan så att man blir berusad av att bara simma omkring, haha!
Citera
2008-03-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Det här är nog helt OT, men jag brukade tidigare bada utanför Lapin Kulta fabriken som ligger i Torneå
Badplatsen ligger precis utanför, vid en liten holme intill fabriken. Det doftar alltid öl, nästan så att man blir berusad av att bara simma omkring, haha!
Dom kanske släpper ut dålig öl i badvattnet?
Du kanske fick en kallsup? 5% alkohol i badvattnet.
Citera
2008-03-17, 14:04
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munah
Dom kanske släpper ut dålig öl i badvattnet?
Du kanske fick en kallsup? 5% alkohol i badvattnet.

Haha, jag tror jag börjar förstår varför badstället är så populärt i Finland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in