2008-03-14, 17:30
Medlem
Kundalinis avatar
Ja, som sagt - hur mycket är ett knippe? I det här fallet Timjan...
Citera
2008-03-14, 17:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ja, som sagt - hur mycket är ett knippe? I det här fallet Timjan...
Beror på hur mycket andra ingredienser du har .

Till en gryta på ca 2 - 3 l så ser den ut ungefär som timjanknippet till vänster i bilden: http://stationgourmande.canalblog.co...et_garni_1.JPG

~Paul~
Citera
2008-03-14, 17:47
Medlem
Kundalinis avatar
Men vad fan...

1 liter är en liter men ett knippe är lite vad som helst?

I det här fallet skall knippet koka koka i en halvliter tomatjuice i 10 minuter - hur mycket är ett knippe då?
Citera
2008-03-14, 17:51
Bannlyst
ett knippe = tummen pekfingret och långfingret, du atr upp kryddan med dom fingrarna om du förstår hur jag menar, håll ihop fingrarna så fattar du?
Citera
2008-03-14, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men vad fan...

1 liter är en liter men ett knippe är lite vad som helst?

I det här fallet skall knippet koka koka i en halvliter tomatjuice i 10 minuter - hur mycket är ett knippe då?
Knippen är också av olika storlekar beroende på hur länge de får koka med i maten. T ex: Om du kör en traditionell bouquet garni till en fransk gryta som får puttra i 3 h, så behöver den inte vara mycket större än till din tomatjuice som endast sjuder i 10 minuter.

Men OK. Ta ungefär hälften av den som du ser på bilden som jag länkade till tidigare.

~Paul~
Citera
2008-03-14, 17:52
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalizt
ett knippe = tummen pekfingret och långfingret, du atr upp kryddan med dom fingrarna om du förstår hur jag menar, håll ihop fingrarna så fattar du?

Sicket snack herbalizten!

Jag vill ha angivelser i gram eller volym eller andra västerlndska enheter inte tummen pekfingret-mått!!!
Citera
2008-03-14, 18:15
Medlem
Citat:

Jag vill ha angivelser i gram eller volym eller andra västerlndska enheter inte tummen pekfingret-mått!!!

Ett knippe är helt enkelt inte ett exakt mått. Men å andra sidan, vem fan följer alla recept slaviskt? Ett knippe är ju ett mått som uppmanar till kreativitet... man måste ju tänka lite själv också?
Citera
2008-03-14, 19:53
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:

Ta efter smak. Jag tror jag aldrig har använt ett recept i hela mitt liv. Det gäller bara att smaka av och tillsätta mer om det behövs.
Citera
2008-03-14, 21:46
Medlem
lazerkatts avatar
En halv grabbnäve, eller 15 nypor
Citera
2008-03-15, 15:57
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazerkatt
En halv grabbnäve, eller 15 nypor

Själv tillagar jag enbart mat med äldre, äktsvenska mått i åtanke: en kappe rågmjöl, två småländska (inte bohusländska) skäppor vatten, 1/31 fjärding mjölk, 1 jungfru jäst, ett skålpund kruskakli, ett lod salt samt 1/178 kabellängd bakplåtspapper!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in