2008-03-16, 14:37
Medlem
47ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackwid0w
En svår depression är inget lätt att ta sig ur. Jag har så pass svårt att jag dricker dagligen. Blandar med receptbelagda läkemedel. Och så föreligger det massa annat. Jag vill ha medicin. Och hoppas på att det är något man kan överdosera och få härliga effekter.

Visst låter jag som ett hopplöst fall.

du verkar iaf vara väldigt medveten om ditt problem, försök då istället att hoppa tabletterna för de är inte bra i det långa loppet.

Enligt min erfarenhet
Citera
2008-03-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Jag är ju en vän av meta-analyser och utvärderingar men min erfarenhet (vilken är kognitivt förvrängd) motsäger vissa utvärderingar. Som den här med att SSRI har samma effekt som sockerpiller, nu har inte jag undersökt det själv men man har ju sett patienter som blivit bättre som jag inte tror placeboeffekten skulle haft någon effekt.

Men då måste du också veta att ssri förvärrat läget för en del, möjligen har det gjort så att personen kunnat klara av mer destruktiva tankar och tappat fokus på vad den måste göra, nämligen förändra tankesättet.

Det finns ju massor som önskar att de aldrig rört tabletterna
Citera
2008-03-16, 15:38
Medlem
riZLa_87s avatar
Remeron och efexor i kombination hjälpte lite grann mot deppression för mig , äter nu parnate (MAO hämmare) men det är främst mot social fobi och lite deppighet. Men den har jag inte ätit tillräckligt länge för att kunna utvärdera.

EDIT: Vill du självmedicinera och vara din egen doktor .vilket jag rekommenderar för dom flesta läkare är idioter som älskar att snacka skit om en till länsrätten och mixtra med ens hjärna för att se vilken effekt dom får så dom vet vad dom kan använda i framtiden . Vem ska vi prova det på `? jo dom så kallade knarkarna . mörklägger biverkningar på medeciner och Låser in en med lpt . Men många som vill ha hjälp och söker den får den inte eller dom skrivs ut från psykavdelningarna mot sin egen vilja .
Medans folk som inte äns behöver någon hjälp längre eller vill ha hjälp längre hålls inlåsta bara för att man alltid "befinner sig i ett psykosnära tillstånd eller kan bli psykotisk av sitt missbruk" .

Då kan man juh lika gärna låsa in varenda jävel som går på gatorna för dom "kan bli missbrukare och dom kanske blir psykotiska en vacker dag och börjar höra uppmanande röster och lyder dom och mördar någon jävel . Kanske tom e min läkare som borde sitta inspärrad inte jag för han kanske kommer bli psykotisk en vacker dag och kommer begå något vansinnes brott. Så då kan han sitta där på rättpsyk och bli ipumpad spruta efter spruta med neuroleptika så han drabbas av så allvarliga biverkningar så han tar livet av sig . Så kan vi proppa i han benzo ett tag också så han blir beroende sen tar vi bort det tvärt så han får så kraftig abstinens så han drabbas av ett EP-anfall och ramlar och slår huvet och dör . Vem mördade han ? jo samhället mördade han , kanske hela jävla samhället e sinnessjukt ? vilket det är ....

jaja kan fortsätta hur länge som helst med mina åsikter om psykiatrin men tycker iaf du ser till att köpa dig ett rejält lager med benzo själv och bestämmer din egen dygnsdos och ändrar den vid behov , lägg gärna till lite alkohol eller opiater så mår du ännu bättre .
Senast redigerad av riZLa_87 2008-03-16 kl. 16:00.
Citera
2008-03-16, 15:56
Medlem
blackwid0ws avatar
Jo jag tänkte fråga dig en sak. Om det skulle vara så att det rörde sig om obalans i din hjärna. Försöker du bara se det på den ljusa sidan och rycker upp dig? För en som aldrig har varit rejält deprimerad är det svårt att förstå hur man faktiskt mår.

Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Självklart är jag inte det. det är något man själv avgör om man vill bli eller inte, varför skulle jag vilja bli deprimerad?
Citera
2008-03-16, 16:01
Medlem
blackwid0ws avatar
Jag tror att dom kan göra mig gott. Min hjärna är inte i så bra skick. Men jag tror även att KBT kan hjälpa mig. Tabletter som gick att överdosera skulle bara vara en bonus. Men nu är det ju inte troligt att jag får benzo eller något annat som man kan ha roligt på.

Citat:
Ursprungligen postat av 47an
du verkar iaf vara väldigt medveten om ditt problem, försök då istället att hoppa tabletterna för de är inte bra i det långa loppet.

Enligt min erfarenhet
Citera
2008-03-16, 16:03
Medlem
blackwid0ws avatar
Kan inte du bli min doktor? Ett recept på benzo, 50 tabletter i veckan. Det skulle göra gott. Skönt att komma bort för en stund.

Citat:
Ursprungligen postat av riZLa_87
Remeron och efexor i kombination hjälpte lite grann mot deppression för mig , äter nu parnate (MAO hämmare) men det är främst mot social fobi och lite deppighet. Men den har jag inte ätit tillräckligt länge för att kunna utvärdera.

EDIT: Vill du självmedicinera och vara din egen doktor .vilket jag rekommenderar för dom flesta läkare är idioter som älskar att snacka skit om en till länsrätten och mixtra med ens hjärna för att se vilken effekt dom får så dom vet vad dom kan använda i framtiden . Vem ska vi prova det på `? jo dom så kallade knarkarna . mörklägger biverkningar på medeciner och Låser in en med lpt . Men många som vill ha hjälp och söker den får den inte eller dom skrivs ut från psykavdelningarna mot sin egen vilja .
Medans folk som inte äns behöver någon hjälp längre eller vill ha hjälp längre hålls inlåsta bara för att man alltid "befinner sig i ett psykosnära tillstånd eller kan bli psykotisk av sitt missbruk" .

Då kan man juh lika gärna låsa in varenda jävel som går på gatorna för dom "kan bli missbrukare och dom kanske blir psykotiska en vacker dag och börjar höra uppmanande röster och lyder dom och mördar någon jävel . Kanske tom e min läkare som borde sitta inspärrad inte jag för han kanske kommer bli psykotisk en vacker dag och kommer begå något vansinnes brott. Så då kan han sitta där på rättpsyk och bli ipumpad spruta efter spruta med neuroleptika så han drabbas av så allvarliga biverkningar så han tar livet av sig . Så kan vi proppa i han benzo ett tag också så han blir beroende sen tar vi bort det tvärt så han får så kraftig abstinens så han drabbas av ett EP-anfall och ramlar och slår huvet och dör . Vem mördade han ? jo samhället mördade han , kanske hela jävla samhället e sinnessjukt ? vilket det är ....

jaja kan fortsätta hur länge som helst med mina åsikter om psykiatrin men tycker iaf du ser till att köpa dig ett rejält lager med benzo själv och bestämmer din egen dygnsdos och ändrar den vid behov , lägg gärna till lite alkohol eller opiater så mår du ännu bättre .
Citera
2008-03-16, 16:06
Medlem
Citat:
Jo jag tänkte fråga dig en sak. Om det skulle vara så att det rörde sig om obalans i din hjärna.

Men det där är ju rent skitsnack. Samma fenomen som en del överviktig tror att de är födda feta för de är för lata eller ovilliga att låta bli godisskålen.
Det är inte kemikalier i hjärnan som styr vad man tänker utan det bestämmer man själv.

Har en person haft en åkomma sedan man varit litet barn så kan det säkert vara så att det är något fel där, men om felet uppstått i tonåren eller senare i livet så är det inget fysiskt fel utan då har man lyckats skaffa sig depressionen på egen hand.

Livet är fullt med motgångar, det är något man måste lära sig hantera.
Citera
2008-03-16, 16:13
Medlem
blackwid0ws avatar
Fetma beror till viss del på ärftlighet. Precis som schizofreni. Det kan yttra sig i tonåren. Du menar alltså att alla åkommor måste visa sig när man är litet barn? Det är skitsnack.

Hjärnan är ett område du inte behärskar. Förlåt om jag låter otrevlig. Men du bidrar inte med något bra i den här tråden.

Peace!

Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Men det där är ju rent skitsnack. Samma fenomen som en del överviktig tror att de är födda feta för de är för lata eller ovilliga att låta bli godisskålen.
Det är inte kemikalier i hjärnan som styr vad man tänker utan det bestämmer man själv.

Har en person haft en åkomma sedan man varit litet barn så kan det säkert vara så att det är något fel där, men om felet uppstått i tonåren eller senare i livet så är det inget fysiskt fel utan då har man lyckats skaffa sig depressionen på egen hand.

Livet är fullt med motgångar, men det är något man måste lära sig hantera.
Citera
2008-03-16, 16:13
Medlem
Jag förespråkar inte självmedicinering för "nybörjare" (ursäkta ordvalet men hoppas du förstår) men om man varit med ett tag och / eller känner sig själv TILL FULLO har jag förståelse samt mycket stor acceptans till självmedicinering. I ditt fall dock skulle jag "göra som doktorn säger" med tanke på att du skriver du inte har någon erfarenhet av psykisk ohälsa.

Själv självmedicinerar jag vid behov. Har tillgång till benzo som tur är och detta helt utan inblandning av vården.
Citera
2008-03-16, 16:34
Medlem
Citat:
Hjärnan är ett område du inte behärskar. Förlåt om jag låter otrevlig. Men du bidrar inte med något bra i den här tråden.
Nej jag vet att det är svårt och höra att man själv måste göra något åt problemet.
Precis som en person som lider av fetma och måste börja röra på sig samt tänka på vad man stoppar i sig så krävs det att en deprimerad förändrar sitt levnadssätt och tankesätt med.

Är det utseslutet och förändra sitt sätt och vara och bara letar efter någon tablett som skall trolla bort problemet så lär man få dras med sina problem.

God fysik är färskvara precis som god självkänsla. Vi är inte byggda för att må bra av att sitta hemma och rulla tummarna och fundera över hur jävligt allt är.
Citera
2008-03-16, 16:37
Medlem
Citat:
Du menar alltså att alla åkommor måste visa sig när man är litet barn? Det är skitsnack.
Om man har något ärftligt fysiskt fel i hjärnan så ja.

Tror du det går och spruta in något i kroppen som gör att den personen börjar tänka en viss tanke?
Citera
2008-03-16, 17:08
Bannlyst
till gosh:

det handlar inte om att hitta någon tablett som räddar en och gör en till en energifylld duracellkanin. det handlar om att komma upp på samma nivå gällande signalsubstanserna i hjärnan som styr vårt tankemönster, vår glädje och vår sorg, vårt humör helt enkelt som en frisk människa med normala nivåer. du verkar inte förstå hur det är att vara deprimerad, av den enda orsaken att du själv aldrig varit det.

"rör på dig, då blir det bra" är bland det mest osympatiska och oförstående en utomstående kan säga till en deprimerad person, detsamma gäller "skärp till dig" eller "tänk positivt!". om man är så låg att man tappat meningen med livet och inte ser några värden längre, så ser man knappast en promenad som lösningen på sina problem.

och depression är inte alls något som finns i tankarna hos alla, utan något som orsakas av antingen traumatiska händelser eller att man helt enkelt tappar livsglädjen, man kan alltså inte lägga fingret på vad som får en att må så jävla dåligt. en frisk person som aldrig själv varit deprimerad vet ingenting om det, därför tycker jag att du borde tänka dig för innan du tror att du kan hjälpa någon som faktiskt är deprimerad. du tillför ingenting annat än rent dravel i den här tråden och det irriterar mig så in i helvete att du inte har vett nog att hålla käften när du de facto inte har en aning om vad du pratar om. brukar du gå in i operationssalar och säga till ortopederna att ett brutet ben kan självläka också eller?

det du säger om att srri är som sockerpiller är rent och skärt bullshit. det tyder på att du inte har en aning om vad SRRIpreparat och antidepressiv medicin innehåller. det är ingen här som säger att man bara ska peta i sig mediciner och sen blir det bra, varenda kotte med lite förstånd inser att det krävs betydligt mer än antidepressiv medicin för att bli kvitt från en djup depression. Ofta är en kombination av terapi, kbt och medicinering det enda som hjälper, vad som däremot inte hjälper är när människor som du tror sig veta vad andra tycker/bör göra, när du själv inte har en aning men inte kan låta käften sluta gå.

en annan sak, som loungepuppy redan sagt, är att en person som är svårt deprimerad inte alltid är mottaglig för terapeutiskbehandling eftersom h*n är för sjuk för det, då krävs det ibland medicinering för att denna nivå ska uppnås. dessutom är köerna till psykiatrin och teurapetisk hjälp månadslånga, och då ser man det som ett bättre alternativ att ge personen antidepressiva än att låta henne/honom göra något dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in