Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Det där med "ryck upp dig" är ju ett ganska typiskt försvar från en deprimerad. När man läser trådar och liknande så brukar det vara någon deprimerad som gått igång på någon som försöker förklara och säga vad någon annan skall göra, eller allternativt så kommer det just från andra deprimerade. De stöttar varandra genom att förklara hur jävliga folk är som försöker tipsa om hur man kan bli frisk.
Men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin hört någon säga till en deprimerad "ähh! ryck upp dig!". Och har man det så har man förmodligen sagt en hel del till, men den deprimerade plockar ut valda delar ur sammanhanget
För att bli depprimerad så måste man på något sätt lyckas lura sig till att få en förvriden bild av verkligheten, det är ibland fantastiskt hur ångestfyllda personer kan försvara sina negativa tankemönster. För det är just detta de är så superduktiga på, de är fantastiskt duktiga på att försvara sitt eget destruktiva beteende.
Du har både rätt och fel Gosh...
För det första så får inte bara deprimerade utan alla människor som har ett problem en massa goda råd. -"Om jag var i dina kläder...", -"Kan Du inte säga något i stil med...", -"Min polares flickvän ringde till försäkringskassan och sa att..." osv. Goda råd bygger på att rådgivaren är smartare eller mer kreativ än den som har problemet vilket sällan är fallet. Det är grejen med psykoterapi, att man inte slösar tid på goda råd.
Vad gäller depreimerades sätt att "försvara" sin depressivitet så är det inte för att de gillar att vara deprimerade. Inte heller för att jävlas med dig. Det är, som Du var innne på förut, deprimerade tankemönster som till sist kan bli riktigt underliga. -"Det är ingen idé att jag går ut för då kanske jag träffar en kompis och blir glad och tror det ska bli bätte och så blir det inte det och då blir jag så jälva besviken. Jag stannar hemma istället."
Man har kunnat visa att en hjärna i depressivt tillstånd minns saker i historien som sämre än de egentligen var. De har svårare att lösa logiska problem osv. Inte konstigt att de fastnar.
Det finns de som i princip kämpar emot när de blir bättre, det är personer som mått dåligt riktigt, riktigt länge och som saknar en mall för att må bra. Det är skrämmande att bli av med ångest och negativitet. Att må bättre innebär en massa krav och ett ifrågasättande av det man trodde var ens personlighet.