2008-03-14, 10:17
Medlem
SmStens avatar
Hall!

Bestllde en Time Capsule fr ngon dag sedan och tnkte d koppla in den men sttte snabbt p ett problem :/

Jag kr adsl internet genom telefonen. Problemet r att jag lyckas koppla in modemet -> datorn och datorn->time capsule men modemet och time capsule funkar inte tillsammans. Det som hnder r att de helt enkelt inte vill kopplas ihop. Tyvrr kan jag inte frklara mitt problem s bra men om det r ett knnt problem tnkte jag att jag kanske fr hjlp iallafall, tack s mycket Det hade iallafall ngot med ip adressen att gra.

EDIT: Jag kr inte trdlst mellan modemet och time capsule eftersom apple snubbarna p apple center sa att detta skulle vara bttre.
Citera
2008-03-14, 18:54
Medlem
SmStens avatar
ingen?
Citera
2008-03-14, 18:57
Medlem
Rauzs avatar
Time Capsule r ju helt ny s kanske inte finns s mnga som kpt en nnu, rekommenderar att du frgar p ngot engelsksprkigt forum tills vidare istllet.
Citera
2008-03-14, 20:31
Medlem
skinner5000s avatar
Ditt kabelmodem har troligtvis MAC-ls aktiverat (har inget med macdatorer att gra utan str fr Media Access Control). Gr s att du kopplar in din Time Capsule och sedan ringer till bredbandsleveratrens support och ber de lsa upp modemet (det r inget du kan gra sjlv nmligen). Dra sedan ur sladden till modemet och timecapsulen och lt de vara avstngda i ngra minuter. Koppla sedan in och det br fungera. Vissa leverantrer lser nmligen modemet till en specifik MAC-adress (unik fr varje enhet) an ngon knpp anledning, det brukar stka till det vid rauterbyten.

Tnk dock p att du mste gra denna process igen om du byter till ngon annan router eller kopplar in en dator direkt i modemet, detta d den kommer att lsa modemet igen till Time Capsulens MAC-adress.
Citera
2008-03-16, 00:59
Medlem
SmStens avatar
Tack!
Citera
2008-03-16, 17:40
Medlem
skinner5000s avatar
Lste det sig?
Citera
2008-03-16, 17:47
Medlem
ariers avatar
det r vl snarare s att modemet har lst sig till datorns MAC adress och man behver bara starta om modemet (dra ut vnta 5 min och stt tillbaka strm sladden)

Det r det vanligaste felet.
Citera
2008-03-17, 13:35
Medlem
Hur har du ftt tag p en time capsule? Den r vl frsenad verallt?
Citera
2009-05-08, 15:50
Medlem
Airport hittar inte time capsule efter konfigurering

Ngon som har bra koll p detta med Time Capsule?

Har precis kpt en och har problem med att ansluta den. Jag lyckades efter mycket om och men att hitta den i airportverktyg och fixade med instllningar etc. men sedan nr den skulle starta om fr att de nya instllningarna skulle brja glla frsvann TC:n helt och hllet och nu fr jag absolut ingen kontakt med den. Jag testat att ha den inkopplad bde till modemet och med ethernet till datorn men airport hittar den inte alls. Helst vill jag ju ha den helt trdlst som en del av mitt befintliga trdlsa ntverk. Hur gra? Jag kommer ut p internet som vanligt. Nu blinkar den orange men inget hjlper.

Tacksam fr assistans!

//idet
Citera
2009-05-09, 04:09
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idetbla
Ngon som har bra koll p detta med Time Capsule?

Har precis kpt en och har problem med att ansluta den. Jag lyckades efter mycket om och men att hitta den i airportverktyg och fixade med instllningar etc. men sedan nr den skulle starta om fr att de nya instllningarna skulle brja glla frsvann TC:n helt och hllet och nu fr jag absolut ingen kontakt med den. Jag testat att ha den inkopplad bde till modemet och med ethernet till datorn men airport hittar den inte alls. Helst vill jag ju ha den helt trdlst som en del av mitt befintliga trdlsa ntverk. Hur gra? Jag kommer ut p internet som vanligt. Nu blinkar den orange men inget hjlper.

Tacksam fr assistans!

//idet

Prova: http://support.apple.com/kb/HT1300
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in