• 1
  • 2
2008-03-14, 01:37
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Mycket dålig uppklarningsprocent på vardagsbrott som personrån och inbrott. Inte går det alltid så bra vid mer spektakulära brott heller (Palmemordet). Beror detta på:

1) För få poliser, fler måste utbildas
2) För många poliser gör kontorsjobb sen de civilanställda avskaffades
3) Polisen är ineffektiv, dåliga rutiner
4) Krogarna är öppna för länge, för mycket alkohol, polisen blir utsliten
5) Alltihop

Nästan alla lösningar kostar pengar, men jag tror skattebetalarna skulle tycka det var värt pengarna.

Om polisens bristande kompetens:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

Om krogarna och alkoholserveringen:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_968207.svd

Särskilt intressanta är förstås ev synpunkter från poliser.
Citera
2008-03-14, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Mycket dålig uppklarningsprocent på vardagsbrott som personrån och inbrott. Inte går det alltid så bra vid mer spektakulära brott heller (Palmemordet). Beror detta på:

1) För få poliser, fler måste utbildas
2) För många poliser gör kontorsjobb sen de civilanställda avskaffades
3) Polisen är ineffektiv, dåliga rutiner
4) Krogarna är öppna för länge, för mycket alkohol, polisen blir utsliten
5) Alltihop

Nästan alla lösningar kostar pengar, men jag tror skattebetalarna skulle tycka det var värt pengarna.

Om polisens bristande kompetens:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

Om krogarna och alkoholserveringen:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_968207.svd

Särskilt intressanta är förstås ev synpunkter från poliser.

Alltihop, dessutom ett otrligt dåligt straffsystem.

Hela straffsytemet är uppbyggt på att så många olika rabatter som möjligt skall användas.

När 40-åriga pundare, som gjort sig skyldig till inbrott (flera), grovt rattfylleri, narkotikabrott, misshandel, smitning från olycka, enbart får 6månaders fängelse. Då är det något som är kraftigt fel.

Ute efter knappt 4 och då redo att börja bryta igen och därmed skpa fler målsägare.

Stapla straffen på hög istället samt inför en vettig behandling på fängelserna. Inför dessutom ett system där man i normalfallet sitter av HELA straffet. Men beroende på samarbete, vilja att arbeta, beteende så kan man komma ut tidigare. Gärna långt tidigare om man visar prov på förbättring.

Givetvis är problemet med kriminaliteten betydligt mer komplex än så här, man måste naturligtvis också angripa problemet från där det börjar, uppväxt, skola.
Citera
2008-03-14, 10:11
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Hela straffsytemet är uppbyggt på att så många olika rabatter som möjligt skall användas.

När 40-åriga pundare, som gjort sig skyldig till inbrott (flera), grovt rattfylleri, narkotikabrott, misshandel, smitning från olycka, enbart får 6månaders fängelse. Då är det något som är kraftigt fel.

Ute efter knappt 4 och då redo att börja bryta igen och därmed skpa fler målsägare.

Stapla straffen på hög istället samt inför en vettig behandling på fängelserna. Inför dessutom ett system där man i normalfallet sitter av HELA straffet. Men beroende på samarbete, vilja att arbeta, beteende så kan man komma ut tidigare. Gärna långt tidigare om man visar prov på förbättring.

Givetvis är problemet med kriminaliteten betydligt mer komplex än så här, man måste naturligtvis också angripa problemet från där det börjar, uppväxt, skola.
Japp!

Jag förstår ej heller detta med att läkare m fl blundar för något fasen gemene man har tokkoll på; risken för återfall rakt in i mer brottslighet vilket du ju också nämner här ovan.

Det är ju mer regel än undantag, d v s vi vet det men de som jobbar med det och tar beslut verkar ha någon egen sorts hoppfull prov-agenda där man hellre chansar än ser sanningen. Varför?
Citera
2008-03-14, 12:39
Medlem
Återfall från folket som suttit på kåken ligger på 15% och var betydligt högre än dem som fick fotboja... så sa GW iaf tror det var ca 5% av dem som fick fotboja som återföll i kriminalitet...
Citera
2008-03-14, 13:11
Medlem
Lite lustigt, jag tycker artikeln är en smula motsägelsefull. Polisen säger att dom skulle öka effektiviteten genom att få dom poliser som är anställda nu att jobba på ett bättre sätt, alltså inte anställa fler vilket låter fullt rimligt. Samtidigt säger man att på 1980 talet när man hade fyra gånger så många pattrulerande poliser kunde man ingripa innan ett brott hann ske.

Vilken metod är då effektivast?
Citera
2008-03-14, 13:46
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Alltså jag är inte helt säker, men är det inte så i USA att om man gör tre brott (vet inte hur grova) så åker man typ in på 25 år rätt av? Det vore ju en idé kanske?
Citera
2008-03-14, 14:43
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipoos
Återfall från folket som suttit på kåken ligger på 15% och var betydligt högre än dem som fick fotboja... så sa GW iaf tror det var ca 5% av dem som fick fotboja som återföll i kriminalitet...
Oj, det var en riktigt låg siffra. Var finns den?

Vidare så är jag nog också inne på alla dessa "psyksjuka" som läkare släpper ut i tid och otid men det är ju lite OT i just denna tråd.
Citera
2008-03-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Oj, det var en riktigt låg siffra. Var finns den?

Vidare så är jag nog också inne på alla dessa "psyksjuka" som läkare släpper ut i tid och otid men det är ju lite OT i just denna tråd.
Leif Gw sa väl så på efterlyst så jag antar väl att den finns på KVV hemsida.. dock så tycker jag det låter väldigt lågt jag med
Citera
2008-03-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azo99
Alltså jag är inte helt säker, men är det inte så i USA att om man gör tre brott (vet inte hur grova) så åker man typ in på 25 år rätt av? Det vore ju en idé kanske?

Jag har för mig att det är tre så kallade "federal offence" vet ej vad det är för brottsbalk dock
Citera
2008-03-14, 15:58
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipoos
Det har väl mycket att göra med en första sållning också. De som får fotboja är främst de som inte begått grövre brott, samt inte heller har begått brott tidigare.

Risken för återfall är ju större desto fler gånger det har hänt.
15% efter första brottet låter inte så otroligt. Kanske till och med 10%, om man enbart räknar förstagångsförbrytare, men vad är chansen för någon efter andra vändan? 30%? Och efter tredje 50+%?

Citat:
Ursprungligen postat av Binin
Jag har för mig att det är tre så kallade "federal offence" vet ej vad det är för brottsbalk dock
3 så kallade "felonies", till skillnad från "misdemeanors".

"The term felony is used in common law systems for very serious crimes, whereas misdemeanors are considered to be less serious offenses. This distinction is principally used in criminal law in the United States legal system, where the federal government generally considers a crime punishable by more than five days up to a year in jail to be a misdemeanor, while considering crimes punishable by greater than a year in prison to be felonies; crimes of five days or less in jail, or no jail at all, are considered infractions."

Notera dock att den amerikanska straffskalan är hårdare än den svenska....det är betydligt fler brott som man i USA får 1 år i fängelse för eller mer, jämfört med Sverige. Där folk som utfört grov gruppvåldtäkt i samband med rån och grov misshandel bara får 2 månader....
Citera
2008-03-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

3 så kallade "felonies", till skillnad från "misdemeanors".

"The term felony is used in common law systems for very serious crimes, whereas misdemeanors are considered to be less serious offenses. This distinction is principally used in criminal law in the United States legal system, where the federal government generally considers a crime punishable by more than five days up to a year in jail to be a misdemeanor, while considering crimes punishable by greater than a year in prison to be felonies; crimes of five days or less in jail, or no jail at all, are considered infractions."

Notera dock att den amerikanska straffskalan är hårdare än den svenska....det är betydligt fler brott som man i USA får 1 år i fängelse för eller mer, jämfört med Sverige. Där folk som utfört grov gruppvåldtäkt i samband med rån och grov misshandel bara får 2 månader....

"Felony" var det ja, självklart.

Vart fick jag "federal offence" ifrån da?

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_crime
Senast redigerad av Binin 2008-03-14 kl. 16:18.
Citera
2008-03-14, 17:43
Medlem
Är det inte så också att polisen får göra en del såkallade taxiärenden? Handräckning eller vad dom nu själv kallar det.
Detta borde väl vara resursdödande om något. Att skicka iväg två poliser och en bil för att köra någon till ett behandlingshem, tex?

Men jag är då helt övertygad om att det rör sig mest om resursbrister.
När jag va på länets LKC för nåt årsen så fick man se den bittra sanningen.
Det fanns ärenden som legat sen natten, och klockan va runt 16-18 tiden en lördag. Skiten hade inte ens börjat med andra ord.. Har för mig att det va något inbrott eller så, som hade legat där väldigt länge. Sen när fyllor och misshandel kommer mot kvällen så går väl sånt på högre prio antar jag.

Angående att poliser gör jobb som kan skötas av civila.
Det är nog en sanning med modifikation. I mitt län hade man förra året en stor rush.. Vet inte hur många det rörde sig om man man anställde väldigt många civila utredare, Målet inom några år va väl ett par hundra. Just för att kunna lösa fler vardagsbrott och få lös fler poliser. Men sen får man ju räkna med att det måste finns kontorsjobb för poliser som vill det. Man kan ju bli utbränd och alla möjliga saker av att jobba i ett såpass hårt klimat. Dom som vill och känner att det är dags ska ju såklart få en inretjänst. Tror inte det sitter någon polis på inretjänst som hellre vill vara på yttre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in