2008-03-13, 23:30
Bannlyst
Kära datanördar:

Har haft en hel del problem med min kära bärbara. Den har sedan lång tid tillbaka börjat låsa sig, först i samband med vlc och senare när man skulle öppna visa mappar inom mina dokument, särskilt mottagna filer. Det kom även ett felmeddelande varje gång man startade datorn, men genom att trycka på F5 så kunde man ta sig förbi det. Pappa tog sig an den och genom uteslutnings metoden så formaterade han om skiten, eftersom även om man gjorde som den sa i startläget så löste det sig inte. Trots omformateringen så återstår det här felmeddelandet vid startläget och det är tydligen ett hårdvarufel enligt far min.

Nu har den börjat bråka igen och låser sig så fort man har öppet ett par firefoxfönster samtidigt, samt har msn och skype igång. Det är sjukt enerverande och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta, är ju inte direkt skilled på datorer alls. Är det kört? Dags att investera i en ny bärbar rent av? Någon som har haft samma problem och hur har ni löst detta?

Datorn är en HP Compaq n6125 för övrigt.

Edit: moderator får gärna flytta tråden om jag postade under fel underkategori.
Senast redigerad av frivol 2008-03-13 kl. 23:39.
Citera
2008-03-14, 00:09
Medlem
kvints avatar
Vad säger felmeddelandena?
Citera
2008-03-14, 00:23
Bannlyst
1720 SMART Hard Drive Detects imminent failure (Failing attr: 05)

Please backup the contents of the hard drive and run HDD Self test in F10 Setup.

(Blå ruta längst ner i mitten)
F1 Ignore
Citera
2008-03-14, 00:37
Medlem
haloklins avatar
Som felmeddelandet säger: hårddisken sjunger förmodligen på sista versen. Om du har viktiga dokument på den, gör om möjligt backups å det snaraste. När detta är gjort undersöker du den enligt felmeddelandet. Min erfarenhet är att det är lika bra att köpa ny hårddisk om den en gång börjat krångla.
Senast redigerad av haloklin 2008-03-14 kl. 00:41.
Citera
2008-03-14, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Som felmeddelandet säger: hårddisken sjunger förmodligen på sista versen. Om du har viktiga dokument på den, gör om möjligt backups å det snaraste. När detta är gjort undersöker du den enligt felmeddelandet. Min erfarenhet är att det är lika bra att köpa ny hårddisk om den en gång börjat krångla.

Detta kanske är en dum fråga, men kan man köpa ny hårddisk till en bärbar dator?
Citera
2008-03-14, 01:15
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Detta kanske är en dum fråga, men kan man köpa ny hårddisk till en bärbar dator?

Jadå, inga problem.
Citera
2008-03-14, 07:38
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Kolla upp kategorin 2.5" bland hårddiskarna på valfri datoraffär, t.ex. webhallen.se. Sen om det ska vara IDE eller sata vet jag inte, men.. Om den är nåt år gammal vågar jag nog chansa på IDE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in