2008-03-13, 22:14
Medlem
munchieboys avatar
Hur anvnder ni epice riche? Farsan gillar att ha det i potatismos, sjlv tycker jag att det funkar utmrkt i mnga frsrtter. Det hade varit kul att hra hur folk anvnder sig av denna kryddblandning, kombinationer med andra kryddor till exempel osv.
Citera
2008-03-13, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munchieboy
Hur anvnder ni epice riche? Farsan gillar att ha det i potatismos, sjlv tycker jag att det funkar utmrkt i mnga frsrtter. Det hade varit kul att hra hur folk anvnder sig av denna kryddblandning, kombinationer med andra kryddor till exempel osv.
Tore Wretman lagade ju sina bermda Wallenbergare med denna kryddblandning. Med utgngspunkt frn detta s r det ju givet att det funkar i alla slags frsrtter.

Det finns mnga varianter p Epice Riche. Jag kr med en annan variant n den klassiska och drfr r den mer anvndbar. Originalet r nmligen lite fr aromatiskt, enligt min sikt.

Liksom din pappa s har jag det i potatismos. Dessutom anvnder jag det i kalops, ntgrytor, soppor, bakelser (!), inlggningar och rotfruktsgrytor.

Det r inte helt fel att ha i lite diverse purer/cremer/mouser, t ex palsternacksdito. Ocks smrsauterade mortter blir kanon med lite ER.

Det r ocks anvndbart i diverse mexikanska/marokanska/indiska rtter.

~Paul~
Citera
2008-03-13, 23:34
Medlem
munchieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tore Wretman lagade ju sina bermda Wallenbergare med denna kryddblandning. Med utgngspunkt frn detta s r det ju givet att det funkar i alla slags frsrtter.

Det finns mnga varianter p Epice Riche. Jag kr med en annan variant n den klassiska och drfr r den mer anvndbar. Originalet r nmligen lite fr aromatiskt, enligt min sikt.

Liksom din pappa s har jag det i potatismos. Dessutom anvnder jag det i kalops, ntgrytor, soppor, bakelser (!), inlggningar och rotfruktsgrytor.

Det r inte helt fel att ha i lite diverse purer/cremer/mouser, t ex palsternacksdito. Ocks smrsauterade mortter blir kanon med lite ER.

Det r ocks anvndbart i diverse mexikanska/marokanska/indiska rtter.

~Paul~

Vldigt intressant med just bakelser, utveckla grna. Den enda varianten jag knner till r just den som pappsen kr med, hur gr du din?
Citera
2008-03-13, 23:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munchieboy
Vldigt intressant med just bakelser, utveckla grna. Den enda varianten jag knner till r just den som pappsen kr med, hur gr du din?
Jag har det i mjuka och hrda pepparkakor, ginger bread, julbakelser och mycket annat. Sedan brukar jag laga en sockerkaka med ER som ingrediens. Den r kanon .

~Paul~
Citera
2008-03-14, 00:14
Bannlyst
Kanon i kttbullssmeten!
Citera
2008-03-14, 18:30
Medlem
Googlat lite men inte hittat skert svar.

r detta originalreceptet?:

1 krm mald kryddpeppar
1 krm malda nejlikor
2 krm riven muskotnt
2 krm mald vitpeppa

Och DePaul, fr man frga om din variant ?
Citera
2008-03-14, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0r3
Googlat lite men inte hittat skert svar.

r detta originalreceptet?:

1 krm mald kryddpeppar
1 krm malda nejlikor
2 krm riven muskotnt
2 krm mald vitpeppa

Och DePaul, fr man frga om din variant ?
Ja, det r originalet. Min variant r bara ngon vecka gammal och ser ut shr:

1 krm kryddpeppar
krm malda nejlikor
1 krm muskotnt
2 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
1 krm krossade svarta senapsfrn
1 krm torkat lagerblad (krt i kaffekvarn)

Den hr varianten har jag tagit fram med syfte p mer n frsprodukter och mos. Faktum r att den r kanon p fisk, t ex flatfisk samt flskktt som kotletter och fil. Man fr dock inte verdriva mngden!!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in