2008-03-13, 22:14
Medlem
munchieboys avatar
Hur använder ni epice riche? Farsan gillar att ha det i potatismos, själv tycker jag att det funkar utmärkt i många färsrätter. Det hade varit kul att höra hur folk använder sig av denna kryddblandning, kombinationer med andra kryddor till exempel osv.
Citera
2008-03-13, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munchieboy
Hur använder ni epice riche? Farsan gillar att ha det i potatismos, själv tycker jag att det funkar utmärkt i många färsrätter. Det hade varit kul att höra hur folk använder sig av denna kryddblandning, kombinationer med andra kryddor till exempel osv.
Tore Wretman lagade ju sina berömda Wallenbergare med denna kryddblandning. Med utgångspunkt från detta så är det ju givet att det funkar i alla slags färsrätter.

Det finns många varianter på Epice Riche. Jag kör med en annan variant än den klassiska och därför är den mer användbar. Originalet är nämligen lite för aromatiskt, enligt min åsikt.

Liksom din pappa så har jag det i potatismos. Dessutom använder jag det i kalops, nötgrytor, soppor, bakelser (!), inläggningar och rotfruktsgrytor.

Det är inte helt fel att ha i lite diverse puréer/cremer/mouser, t ex palsternacksdito. Också smörsauterade morötter blir kanon med lite ER.

Det är också användbart i diverse mexikanska/marokanska/indiska rätter.

~Paul~
Citera
2008-03-13, 23:34
Medlem
munchieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tore Wretman lagade ju sina berömda Wallenbergare med denna kryddblandning. Med utgångspunkt från detta så är det ju givet att det funkar i alla slags färsrätter.

Det finns många varianter på Epice Riche. Jag kör med en annan variant än den klassiska och därför är den mer användbar. Originalet är nämligen lite för aromatiskt, enligt min åsikt.

Liksom din pappa så har jag det i potatismos. Dessutom använder jag det i kalops, nötgrytor, soppor, bakelser (!), inläggningar och rotfruktsgrytor.

Det är inte helt fel att ha i lite diverse puréer/cremer/mouser, t ex palsternacksdito. Också smörsauterade morötter blir kanon med lite ER.

Det är också användbart i diverse mexikanska/marokanska/indiska rätter.

~Paul~

Väldigt intressant med just bakelser, utveckla gärna. Den enda varianten jag känner till är just den som pappsen kör med, hur gör du din?
Citera
2008-03-13, 23:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munchieboy
Väldigt intressant med just bakelser, utveckla gärna. Den enda varianten jag känner till är just den som pappsen kör med, hur gör du din?
Jag har det i mjuka och hårda pepparkakor, ginger bread, julbakelser och mycket annat. Sedan brukar jag laga en sockerkaka med ER som ingrediens. Den är kanon .

~Paul~
Citera
2008-03-14, 00:14
Bannlyst
Kanon i köttbullssmeten!
Citera
2008-03-14, 18:30
Medlem
Googlat lite men inte hittat säkert svar.

Är detta originalreceptet?:

1 krm mald kryddpeppar
1 krm malda nejlikor
2 krm riven muskotnöt
2 krm mald vitpeppa

Och DePaul, får man fråga om din variant ?
Citera
2008-03-14, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0r3
Googlat lite men inte hittat säkert svar.

Är detta originalreceptet?:

1 krm mald kryddpeppar
1 krm malda nejlikor
2 krm riven muskotnöt
2 krm mald vitpeppa

Och DePaul, får man fråga om din variant ?
Ja, det är originalet. Min variant är bara någon vecka gammal och ser ut såhär:

1 krm kryddpeppar
½ krm malda nejlikor
1 krm muskotnöt
2 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
1 krm krossade svarta senapsfrön
1 krm torkat lagerblad (kört i kaffekvarn)

Den här varianten har jag tagit fram med syfte på mer än färsprodukter och mos. Faktum är att den är kanon på fisk, t ex flatfisk samt fläskkött som kotletter och filé. Man får dock inte överdriva mängden!!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in