2001-09-05, 13:03
Medlem
Mongolider (eller folk med Downs syndrom) är missbildade "människor" utan nämnvärd egen tankeverksamhet. De är både fysiskt missbildade och mentalt underutvecklade. De saknar egen jag-känsla och skulle inte reagera ifall nån hotar att döda dem. De är som lägre stående djur som saknar medvetande om livet och döden.

I samhället är de en stor belastning. De gör ingen nämnvärd nytta och kostar bara en massa pengar. De orsakar lidande för anhöriga och vi vanliga människor som ibland råkar ut för dom äcklas över dom.

Det får en att undra varför vi låter dessa leva? Vi kan upptäcka folk som har Downs syndrom redan innan födseln så det naturliga vore att avliva dom redan då om möjligt. Ifall det inte är möjligt pga risker för modern kan vi vänta tills de föds innan vi avlivar dom på ett smärtfritt sätt. Det vore bäst för alla parter ifall vi rensade ut dessa mongolider från vårt samhälle redan från födseln. Eftersom de saknar eget medvetande kan man knappast kalla det för "mord". I så fall begår vi ett mord varje gång vi slår ihjäl en mygga.
Citera
2001-09-06, 08:39
Medlem
Varför ska mongolider leva?

Bara för att någon har sämre mental kapacitet ser jag ingen anledning till att mörda den människan. Människor som är handikappade mental eller fysiskt har lika stor rätt att leva som du och jag. Detta speciellt med tanke på att vi har möjligheterna för att ge dessa människor ett mycket bra liv. Jag är för dödshjälp men då på individer som inte kan leva ett drägligt liv eller är mycket nära livets slut. Att avgöra vad som är ett drägligt liv lämnar jag öppet. Jag anser att människor med downs syndrom kan leva ett drägligt och rikt liv.
Citera
2001-09-06, 17:46
äldre konto (old)
Ej medlem

Vi utför experiment (tortyr) på chimpanser.
Som har lika stor tankekraft som en normal fyraårig människa...
Citera
2001-09-06, 21:58
Medlem

Jamen vi låter ju nazister leva....
Citera
2001-09-07, 21:50
Medlem

Sten, helt rätt. Många mongos lever en kort tid och är bara en belastning under den tiden.

Under WWII gjordes processen kort med dem, dags damma av Dr M:s böcker snart?

Citera
2001-09-10, 17:27
Medlem

gissa vad sten och urzut kommer att bli i sina nästa liv? hi hi! och antagligen jag med eftersom jag vet nåt som dom inte vet och dessutom skrattar åt dom.
Men va fan man slipper ju jobba i alla fall!
Citera
2001-09-15, 15:59
Medlem

Men snälla nån! Ska du ställa upp som bödel och avrätta dessa människor? Ska det ske offentligt på Stortorget? Kommer du att hålla ett anförande innan avrättningarna? Eller vill du att avrättningarna ska ske mer diskret?

Du uttalar dig självsäkert om deras mentala kapacitet. Du gör en missbedömning som tyder på att du inte alls fattat vad det handlar om. Dom är inte som andra, men dom har ett känsloliv och jag-känsla, drömmar och önskemål om lycka som vi andra.

Den som känner sig underlägsen, slår mot de svagare.

Citera
2001-09-15, 20:27
Medlem

Det är inte fråga om att slå mot svaga. Utan endast att kliniskt operera bort lite missbildningar från samhället.

Det enklaste vore förstås att automatiskt alltid abortera bort mongolider innan de föds. Då skulle få reagera. Det sker ett stort antal aborter idag redan.

När det gäller de ännu levande mongoliderna är frågan förstås mer komplicerade. En del människor betraktar ju dom som människor, fast de inte är det fullt ut pga deras annorlunda kromosomuppsättning. Giftsprutor på sjukhus vore en bra lösning. Smärtfritt och de känner inget. De fattar heller inget. De kommer småle ända in i döden. Och vi får ett missfoster mindre i landet som stör oss på bussen eller tunnelbanan.

Citera
2001-09-17, 00:31
Medlem

Jag har inte sett en enda vettig invändning som håller mot Stens snuskigt klara och väl underbyggda argumentering i ett extremt tabubelagt ämne. Det blev även pinsamt tyst från de som vill ha fler muppar i samhället efter Stens sista inlägg.

Kan inte annat än kora dig till en debattmästare i tungviktsklass, om jag fick vara domare.

Tack Sten.
Citera
2001-09-19, 00:11
Medlem

Hå, hå ja, ja! Det verkar illa ställt med din världsbild och människouppfattning. Du vill väl inte kännas vid känsliga saker som humanism och empati? Sådana saker får inte plats i ditt reptiltänkande. Det demonstrerar du ju ohämmat här. Kan bara hoppas att du nångång får en tankeställare och börjar omvärdera dina attityder till Människan. Bye, bye!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in