2008-03-13, 17:38
Medlem
spinellis avatar
Hejsan!
Jag har nu letat en stund på nätet efter recept på nötbiffar men har inte hittat något som fallit mig i smaken. Är det någon därute som kanske har ett bra recept på goda nötbiffar?
(Jag vill att de ska vara baserade på nötter som mandlar eller hasselnötter, inga cashewnötter helst.)
Citera
2008-03-13, 18:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinelli
Hejsan!
Jag har nu letat en stund på nätet efter recept på nötbiffar men har inte hittat något som fallit mig i smaken. Är det någon därute som kanske har ett bra recept på goda nötbiffar?
(Jag vill att de ska vara baserade på nötter som mandlar eller hasselnötter, inga cashewnötter helst.)
Menar du biffar tillagade på enbart nötter eller med inblandning av nötfärs?

~Paul~
Citera
2008-03-13, 19:01
Medlem
spinellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Menar du biffar tillagade på enbart nötter eller med inblandning av nötfärs?

~Paul~

Jag menar biffar tillagade på enbart nötter! Har du något tips?
Citera
2008-03-13, 19:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag menar biffar tillagade på enbart nötter! Har du något tips?
Hm, tyvärr. Har bara recept på nötfärsbiffar med inblandning av nötter/mandlar. Är inbiten köttätare, tyvärr .

~Paul~
Citera
2008-03-13, 19:38
Medlem
Nötbiffar, nötfärs, nöt hmmm... det här verkar upplagt för missförstånd

Hursomhelst blev jag tvungen att googla lite för det här har jag aldrig hört talas om. Hittade 2 recept ung. mitt på denna sida:

http://www.alltomtradgard.se/forum/v...40&forum_id=20

/ Lenn
Citera
2008-03-13, 21:00
Medlem
spinellis avatar
Citat:
Hm, tyvärr. Har bara recept på nötfärsbiffar med inblandning av nötter/mandlar. Är inbiten köttätare, tyvärr .

~Paul~

Jaså! Vad synd. Jag har nyligen slutat äta kött och nu var jag på jakt efter något annorlunda. Man får vara ganska kreativ då man inte längre käkar kött.
Citera
2008-03-13, 21:02
Medlem
spinellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Nötbiffar, nötfärs, nöt hmmm... det här verkar upplagt för missförstånd

Hursomhelst blev jag tvungen att googla lite för det här har jag aldrig hört talas om. Hittade 2 recept ung. mitt på denna sida:

http://www.alltomtradgard.se/forum/v...40&forum_id=20

/ Lenn

Haha, jo. Jag kanske skulle uttryckt mig annorlunda!
Men tack för länken!
Citera
2008-03-13, 21:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jaså! Vad synd. Jag har nyligen slutat äta kött och nu var jag på jakt efter något annorlunda. Man får vara ganska kreativ då man inte längre käkar kött.
Verkligen. Jag avundas dig inte!

~Paul~
Citera
2008-03-13, 22:17
Medlem
Citat:

~Paul~
Skriv gärna ner dom recepten med nötbiffar med nöttter/mandlar
Citera
2008-03-13, 22:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
Skriv gärna ner dom recepten med nötbiffar med nöttter/mandlar
Nötfärsbiffar med mandel-/nötmjöl

Kör nötter eller skållade och skalade mandlar i assistenten tills du erhåller en mjölliknande substans. Den kommer att kännas lite fuktig. Blanda den med ägg, riven muskotnöt (eller Epice Riche ), lite worcestersås (eller neutral senap), ströbröd, grädde, salt och peppar. Låt svälla i kyl i ca ½ h.

Ta ut och känn på konsistensen. Den skall vara fuktig på gränsen till rinnande. Är det för mjukt så får du tillsätta mer vätske-/nötblandning och upprepa proceduren. Är det för hårt så får du skvätta i lite mer vatten (ej mjölk!) eller grädde.

När du är nöjd med konsistensen på smeten så blandar du i färsen. Det finns två sätt att blanda. Det första är att verkligen blanda igenom allting ordentligt, helst i assistenten. Det andra är att du blandar dessa två försiktigt för att inte förstöra den grova strukturen på färsen. Det är smaken som avgör vilket slutresultat du föredrar: Det lite grövre eller en mjällare sådan.

Forma sedan dina biffar mellan bottnar på två assietter. Hetta upp en panna, skvätt i lite matolja och en liten smörklick och bryn dina biffar tills de är vackert bruna. För att de inte skall ändra formen under stektiden så kan du trycka ner dem med en kastrull med kallt vatten i.

När biffarna har fått färg så bör du omplacera dem i en ugnsfast form och avsluta med att grädda dem mitt i ugnen i ca 7-8 minuter på 175 grader.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in