Citat:
Ursprungligen postat av score!
Tjenare, är osäker på vilken kamera jag ska köpa. Men jag knäpper inte skit fina bilder osv. Jag vill kunna knäppa tex på folk, på vädret, blommor, och djur. Men det ska inte behöva bli "skitfint" som sagt.
Det som ställer lite speciella krav är "blommor" och "djur". Om du vill ta blommor vill du ha en bra närgräns. Om du vill ta djur vill du ha en hyfsad brännvidd i maximalt teleläge - beroende på vilken typ av djur kombinerat med en anständig närgräns också i maximalt tele.
Fujin och Kodaken motsvarar två olika sätt att tänka när det gäller bilder i suboptimalt ljus. Fuji har en sensor som funkar betydligt bättre på högre ISO än den andra kompaktkamerasensorerna. Det är de ensamma om. Kodak kör, liksom Panasonic, Canon och Nikon med optisk bildstabilisering i objektivet. En tredje variant är Sonys och Pentax att ha antiskakfunktion i sensorn i stället för i objektivet. De flesta tycker att bildstabilisering i objektivet generellt ger bättre effekt än på sensorn, men det breor på hur den är gjord, och antiskak i sensorn kan åtminstone teoretiskt kompensera också för rotation runt objektivaxeln, vilket optisk bildstabilisering inte kan.
Det bästa vore att ha en kamera med Fujisensor tillsammans med en väl fungerande bildstabilisering, men det finns det inte - vilket, vad jag kan begripa, är Fujis fel, som varken vill licensiera ut sin sensor eller licensiera in (eller utveckla, 'rå) någon bildstabilisering.
Vill du ta bilder i lågt ljus där du måste "frysa" rörelse är Fuji att föredra. Vill du inte det, skulle jag rekommendera bildstabilisering i stället. Och då titta inte bara på Kodak, utan också vad andra fabrikanter som kör med kanske i första hand optisk bildstabilisering har att erbjuda. Både Panasonic och Canon har skitbra kameror.