2008-03-13, 04:19
Medlem
Jo, i mitt torp har jag för jävla dåligt vattentryck i kranarna, hydroforen stårgissningsvis ett par meter under huset i nivå då den är installerad i ladugården bredvid brunnen,
behöver jag en starkare pump eller större hydrofor?
Om jag skulle gräva en ny brunn högre upp skulle självtrycket göra nåt till?
Det går ju knappt att få ur schampot ur håret när man duschar.
Vattnet har blivit så att det pulserar mera än det gjorde förr.

Samlade vetare, -hjälp mig.
Citera
2008-03-13, 07:03
Medlem
Här kommer en länk där du kan läsa precis vad du ska göra med din hydrofortank för att den skall börja fungera som den ska.
http://www.gavlegalvan.se/ggtk/produkter/faq.htm
Citera
2008-03-13, 10:59
Medlem
I korthet:
Bryt strömmen till pumpen, öppna hydroforens topp- och bottenventiler och töm den
på vatten. När du bara har luft i den stänger du och startar pumpen.

Om ventilen är igensatt kan du trycka på lite med pumpen.
Citera
2008-03-13, 13:54
Medlem
bogarleffes avatar
Det brukar väl finnas nån ventil man kan fylla på luft med ett vanligt pumpmunstycke för bilventiler?
Citera
2008-03-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Det brukar väl finnas nån ventil man kan fylla på luft med ett vanligt pumpmunstycke för bilventiler?

Det är oftast på tankar med gummiblåsa innuti. De kallas inte hydrofortankar utan nått annat som jag inte kommer ihåg.
Hursomhelst så tycker inte jag att de är särskillt trevliga att använda till dricksvatten, gummiblåsan blir full med alger och en massa sånt skit.
Citera
2008-03-16, 00:07
Bannlyst
Hur gammal är hydroforen?
Kanske dax för dig att byta ut den bara med tanke på allt som växer i den...

Våran är sådan som man måste pressa in luft i för att den ska funka med kompressor.
Om vi missar göra det (ungefär en gång i kvartalet) så kommer dessa pulseringar som du beskriver...
Citera
2008-03-17, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det är oftast på tankar med gummiblåsa innuti. De kallas inte hydrofortankar utan nått annat som jag inte kommer ihåg.
Hursomhelst så tycker inte jag att de är särskillt trevliga att använda till dricksvatten, gummiblåsan blir full med alger och en massa sånt skit.

Det kallas hydropress, oftast röda plåtburkar. dom är ca 3 gåger så efekti´va som en hydrofor.

Men,
1 kolla filtren, brukar finnas lite små gallerfilter på bottenventiel i brunnen, eller de små kran filtren, eller andra grovfilter.

2 startar vattenpumpen ofta och går väldigt kort? kolla hydroforen (har inget med vattentrycket att göra)

3 kolla inställningen på tryckströmbrytaren, skruva in så att den går på vid 2,5 bar och av vid 4,5, det går att ha lite högre om man vill.

4 byt pump.
Citera
2008-03-20, 04:12
Medlem
Hejsan, hydroforen luftad "ye ole fashion slow way"då den saknade luftpåfyllarnippel(vilken jag nu köpt), trycket ökat fast med 2 i start och 4 i stopp.
Funderar på att höja detta något till de siffror du nämner eftersom det är pappaversionen på 300lit/6bar.
Fast jag är ju jävligt nöjd redan nu.
Tack för råden.
Citera
2015-04-06, 15:41
Medlem
http://www.ladda-upp.se/bilder/aljnvkauooxnb/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qsziwixkbpogj/

Se bilder ovan. Min hydrofor är på 300 liter tror jag. Tappar ur trycket i kranarna. Tappar även ut vatten från bottenventilen. Fyller på luft i ventilen upptill med min kompressor.

"Fullt tryck" så visar manometern 3,6 bar
När vattenpumpen börjar jobbar igen för att bygga upp tryck så står manometern på 2,6 bar.

Tycker ändå att den jobbar oftare än den skulle Se bilderna i länkarna ovan. Kan/bör jag ställa in den grejen på annat värde? Är nybliven husägare så jättehaj är man inte på just detta. Praktiskt lagd i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in