stenkastande slipsungar
Jag lämnar min person och mitt ego utanför debatten hädanefter, dels för att det inte var meningen att bli huvudämnet och dels för att mitt ego är tämligen tråkigt att debattera. *ler*
Över till sakfrågor istället:
>> Även om man accepterar ett extremt nutidsperspektiv där det förgångna inte har någon inverkan på ekonomin ...>>
Det förgångna har sin inverkan givetvis, framför allt om man lär sig av misstagen. Någon har sagt att "riktig dumhet är att göra om ett misstag men vänta sig ett annat resultat". Ett extremt nutidsperspektiv är det inte frågan om, utan snarare en optimistisk grundsyn. Mänskligheten vill och kan lära sig av sina misstag om inte för annat så av rent egoistiska anledningar.
Jag håller med om krigens inflytande i svensk ekonomisk och social utveckling och brukar själv ofta argumentera mot socialdemokratins övertro om att deras politik skapade välfärden. Ja, krigen gav Sverige ett försprång och förutsättningar av sällan skådat slag, men det försprånget förstörde en marknadsfientlig politik fullständigt på mindre än 20 år. Så krigen gav bara möjligheten till ett försprång, en möjlighet som inte togs till vara på.
Det är faktiskt så att grunden till svensk utveckling och handel lades före båda krigen. Det gäller både ABB, LM Ericsson, Volvo, SAAB, Gruv-,Skog och och varvsindustri. Den utvecklingen och handeln är jämte rekordtidig allmän skolgång och lutheransk uppfostran *) det som har byggt Sverige. Krigen (eller rättare sagt att stå vid sidan av krigen) kunde fungerat som en katalysator men det bromsades av ett misslyckat politiskt expriment.
Så när du säger att >> Det faktum att vi lever gott kan lika väl sägas ha bevisat att krig och plundring fungerar... för vissa. >> och med det menar att "vissa" skulle vara västvärlden bl.a. Sverige, så är det att förenkla inte bara nutiden utan även dåtiden.
Låt gå för att krig och _framförallt_ krigsforskning/-industri genom historien givit oss, vid sidan av ett dj..la lidande, en teknisk och ekonomisk utveckling. MEN ingen hållbar utveckling och definitivt ingen hållbar tillväxt. Handel och utbyte är det enda som genom historien har lyckats med detta och det där är ingalunda något nytt eller västerländskt fenomen. Det har funnits i hela historien över hela världen.
Betänk att det som blivit så kallad västerländsk maktfördelning inte är mer än ett par hundra år gammalt. I det perspektivet så har de som idag kallas u-länder varit stormakter mångfalt längre än "väst".
Så vem har rånat vem, och när, genom historien. Vem har dragit fördel av krig mot en annan och vem har förslavat vem, betraktat ur ett vidare historiskt perspektiv än vanligt. Som exempel kan sägas att de, i både omfattning och i tid, största slavkulturerna genom historien faktiskt finns i Asien och i Afrika.
Någonstans får man stanna upp i det resonemanget och konstatera att det är gjort, det var inte bra, vad kan vi lära oss av det och hur går vi vidare. Skadestånd i enlighet med nutidsperspektiven skulle bli missriktade och felaktiga och inte hjälpa grundproblematiken.
Det enda mänskligheten kan göra är att betrakta historien och försöka lära av misstagen och göra om det som fungerat. Det som fungerat är handel, gemenskap, utbyte och teknisk utveckling i ett win-win partnerskap. Så kallad marknadsekonomi.
Vad avser skalbarheten och miljön så låt oss ingenjörer tänka ut något (skrev jag i ett anfall av hybris). Skämt å sido, industrialismen blev inte ens ett spädbarn i ålder innan det ersattes av något nytt. Vi har sett problemen och kommer att lösa dem. Människans uppfinningsrikedom och fantasi har klarat av att skicka folk till månen 60 år efter att man kom på att man faktiskt kunde flyga. Vi skall nog lösa energiproblemen också skall du se. Av rent egoistiska skäl så måste vi det.
Mvh
Peter
*) Med Lutheranska uppfostran avser jag här inte kristlighetens budskap. Utan att den lilla Katekesen och den Lutheranska önskan att gemene man skulle kunna läsa om sina synder på egen hand. Detta gav massan verktygen: läsa & skriva. Grunden till kunskap, utbyte, handel och tillväxt.