Detta är kanske en fråga som tagits upp tidigare men jag orkar inte kolla genom alla forumstrådar. Jag upplever mitt vista som otroligt segt. Precis inhandlat en ny bärbar. Det är en dubbelkärnig processor på runt 2ghz och med 2 gig i ram. Min fråga är hur mycket det skulle göra för datorn om jag satte in 2 gig i ram till? Skulle den bli snabbare eller hur funkar det där?
Om ditt vista är otroligt segt när du redan har 2GB i RAM så är det nog inte bara RAM som det beror på
Av min egen erfarenhet så är laptops alltid fullsmockade med onödigt skit som segar ner datorn och ger felmeddelanden var 5:e minut.
jag förstår att den skulle bli snabbare. knepig formulering av mig. om jag säger såhär istället. tycker ni att det är lönt att lägga pengar på två gig till eller det kanske räcker med 1gig till för att datorn ska fungera smidigare. eller finns det andra sätt att snabba upp datorn på. jag frågar för att jag är okunnig om detta och för att det brukar finnas kunniga människor här. har lite överseende är ni snälla.
Alla program du har igång kräver en viss mängd RAM var. När ditt RAM-minne tar slut för att du kör för många program samtidigt använder Windows istället hårddisken som extra RAM, vilket går sjuuuuukt långsamt. Så har du för lite RAM blir din dator brutalt långsam. Dock går datorn inte snabbare om du har tillräckligt med RAM för alla program du kör och sedan skaffar mer RAM. Det blir som köpa en extra bokhylla trots att din nuvarande rymmer alla böcker.
Du kan enkelt se hur mycket RAM du använder just nu genom att trycka ctrl+alt+delete och välja "Start Task Manager" ("Starta aktivtetshanteraren" eller liknande på svenska) och trycka på "Performance" ("prestanda", typ)-fliken. Där finns två tydliga grafer som visar hur mycket av processor och RAM som används just nu och för en stund sedan.
Vill du ha mer detaljer finns på denna sida även en flik "Resource Monitor" som visar ännu mer om datorn och hjälper till att hitta orsaker till att datorn är långsam.
Jag har kört Vista med 2GB länge men nu när minnet är så billigt att det slängs efter en på gatan så köpte jag 2 gig till. Det märks ingen skillnad, Vista är lika snabb som förut. Varken bättre eller sämre.
Kom ihåg att om du kör 32bitars vista (eller XP) så förstår inte windows att den har mer än 3GB minne oavsett hur mycket du stoppar i den.
Jag håller med om tidigare tips om att det är inte Vista det är fel på, snarare nånting i din konfiguration som gör den slö.
Jag har ungefär liknande hårdvara som du och kör också vista på min laptop och upplever numera inte det som segt alls, dock ska ju tilläggas att jag spenderat x antal timmar på att konfigurera min dator på olika sätt för att snabba upp den, finns hur mycket som helst du kan göra för att snabba upp den, döda autostartande tjänster & program, avinstallera alla program du nödvändigtvis inte behöver, städa datorn & registret ordentligt, defragmemtera m.m.
Jag tror inte att din dator kommer att bli snabbare bara för att du stoppar i 2gb ram till utan det handlar om att konfigurera datorn till att bli snabb. Jag har själv kollat hur pass mycket minne min dator använder i olika krävande situationer och kan bara konstatera att man klarar sig väldigt långt på 2gb ram.
Lycka till!
Senast redigerad av LasseKongoo 2008-03-15 kl. 22:07.
Ok. tack för tipsen. Om ni har några handfast tips om hur man gör datorn snabbare eller någon länk till någon som beskriver det så skulle jag uppskatta det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!