Detta r kanske en frga som tagits upp tidigare men jag orkar inte kolla genom alla forumstrdar. Jag upplever mitt vista som otroligt segt. Precis inhandlat en ny brbar. Det r en dubbelkrnig processor p runt 2ghz och med 2 gig i ram. Min frga r hur mycket det skulle gra fr datorn om jag satte in 2 gig i ram till? Skulle den bli snabbare eller hur funkar det dr?
Om ditt vista r otroligt segt nr du redan har 2GB i RAM s r det nog inte bara RAM som det beror p
Av min egen erfarenhet s r laptops alltid fullsmockade med ondigt skit som segar ner datorn och ger felmeddelanden var 5:e minut.
jag frstr att den skulle bli snabbare. knepig formulering av mig. om jag sger shr istllet. tycker ni att det r lnt att lgga pengar p tv gig till eller det kanske rcker med 1gig till fr att datorn ska fungera smidigare. eller finns det andra stt att snabba upp datorn p. jag frgar fr att jag r okunnig om detta och fr att det brukar finnas kunniga mnniskor hr. har lite verseende r ni snlla.
Alla program du har igng krver en viss mngd RAM var. Nr ditt RAM-minne tar slut fr att du kr fr mnga program samtidigt anvnder Windows istllet hrddisken som extra RAM, vilket gr sjuuuuukt lngsamt. S har du fr lite RAM blir din dator brutalt lngsam. Dock gr datorn inte snabbare om du har tillrckligt med RAM fr alla program du kr och sedan skaffar mer RAM. Det blir som kpa en extra bokhylla trots att din nuvarande rymmer alla bcker.
Du kan enkelt se hur mycket RAM du anvnder just nu genom att trycka ctrl+alt+delete och vlja "Start Task Manager" ("Starta aktivtetshanteraren" eller liknande p svenska) och trycka p "Performance" ("prestanda", typ)-fliken. Dr finns tv tydliga grafer som visar hur mycket av processor och RAM som anvnds just nu och fr en stund sedan.
Vill du ha mer detaljer finns p denna sida ven en flik "Resource Monitor" som visar nnu mer om datorn och hjlper till att hitta orsaker till att datorn r lngsam.
Jag har krt Vista med 2GB lnge men nu nr minnet r s billigt att det slngs efter en p gatan s kpte jag 2 gig till. Det mrks ingen skillnad, Vista r lika snabb som frut. Varken bttre eller smre.
Kom ihg att om du kr 32bitars vista (eller XP) s frstr inte windows att den har mer n 3GB minne oavsett hur mycket du stoppar i den.
Jag hller med om tidigare tips om att det r inte Vista det r fel p, snarare nnting i din konfiguration som gr den sl.
Jag har ungefr liknande hrdvara som du och kr ocks vista p min laptop och upplever numera inte det som segt alls, dock ska ju tillggas att jag spenderat x antal timmar p att konfigurera min dator p olika stt fr att snabba upp den, finns hur mycket som helst du kan gra fr att snabba upp den, dda autostartande tjnster & program, avinstallera alla program du ndvndigtvis inte behver, stda datorn & registret ordentligt, defragmemtera m.m.
Jag tror inte att din dator kommer att bli snabbare bara fr att du stoppar i 2gb ram till utan det handlar om att konfigurera datorn till att bli snabb. Jag har sjlv kollat hur pass mycket minne min dator anvnder i olika krvande situationer och kan bara konstatera att man klarar sig vldigt lngt p 2gb ram.
Lycka till!
Senast redigerad av LasseKongoo 2008-03-15 kl. 22:07.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!