2008-03-11, 17:59
Medlem
truperts avatar
Skulle det funka? Har en dator med två hårddiskar där jag har XP liggandes på C. Skulle jag kunna installera Vista på D: och provköra lite, om jag gillar det då flytta över hårddisken till en annan dator utan problem?
Citera
2008-03-11, 18:04
Medlem
Skulle inte fungera så bra för du installerar Vista på den maskinen den är igång på. Flyttar du över den till en annan blir det fel med hårdvaran och massa inställningar.

Så du får antingen sätta in hårddisken direkt i den andra pc:n eller installera två gånger
Citera
2008-03-11, 18:07
Medlem
kklasens avatar
Det är inte att rekommendera.

För det första så läggs oftast boot-sectorn på första hårddisken, vilket gör att du inte kommer att kunna starta från hårddisken i den andra datorn. Och om du skulle lyckas boota från den, så kan det bli konflikt med drivrutiner. Vilket gör att Windows inte kan startas iallafall.

Därefter kommer det alltid att finnas kvar boot-menyn på gammla hårddisken, som alltid kommer att fråga vilket os du ska starta. Såvida du inte installerar om XP eller fixar till detta med en XP-skiva.
Citera
2008-03-11, 19:01
Medlem
truperts avatar
Okej. För problemet beskrev jag i följande tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=638358

Försöker hjälpa en kompis att installera Vista men datorn vägrar boota från cdn. Varken XP, ubuntu eller vista cd funkar. Därför tänkte jag att om jag då flyttar hans hårddisk till min dator för att sedan installera vista och flytta tillbaka den men får försöka mig på något annat. För hur jag än gör så lyckas jag inte få den datorn att boota från cdn.

Är det möjligt att installera vista innifrån windows xp? För när jag försöker med det så vill den bara starta om för att boota med cdn vilket aldrig händer.

Edit: Kommit såpass långt att jag måste ha en disket för att kunna installera något OS. Problemet är att datorn inte har någon diskettstation men har satt i en gammal jag hittade. Men varför göra en dator utan diskettstation som den sedan behöver för att installera ett OS? Datorn är köpt från komplett.se.
Senast redigerad av trupert 2008-03-11 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in