Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-03-11, 12:58
Medlem
Fernets avatar
(Då det bara kan användas på en Intel-Mac och görs i ”macmiljö”; Cocoa etc, hoppas jag det accepteras som rätt forumavdelning till trots att iPhone/Touch hör till andra avdelningar)

Jag antar jag inte är den enda som lastat ner iPhones SDK för att sätta igång att koda eller bara ”kolla”. Vore kul om vi fick en liten SDKavdelning där vi kan hjälpa, tipsa och visa upp våra verk.
Har själv aldrig skrivit en rad med kod men efter att jag tittat på Apples introduktionsfilmer http://developer.apple.com/iphone/ så tycker jag inte det verkar så jävla krångligt Det hela kommer med massor av färdiga mallar, verktyg etc i gammal god Macanda. Som ett av ”i-programmen” men för kodare. (Och precis som med de samma blir du ganska bakbunden med dessa mallar om du inte kan arbeta på ett högre plan, men dit har jag långt.)

Personligen efterfrågar grundläggande förklaringar och tutorials vad det gäller kodning och i första hand C+ och annat som används i detta SDK. Vill få kläm på hur dessa "språk" fungerar osv. Tipsa gärna om sådana och jag skall se vad man kan hitta på så småningom.
Citera
2009-10-21, 00:23
Medlem
jastors avatar
Hag slängt in MAC OSX 10.5.5 i en vmware maskin (uppgraderade från en befintlig 10.5.2 vmware image som jag vet folk fått igång Xcode på) och läste att 3.0.0 SDKt skulle fungera där utan problem men Xcode krashar bara.

Försökte mig på att installera 10.5.7 med hjälp av pacifist men den låser sig då med en blå skärm och en mus efter omstart.

På en blog läste jag att 3.1.2 skulle gå att fulinstallera genom att ändra en plist till att tro att det var 10.5.7 installerat trotts att det bara var 10.5.5, och efter en plågsamt lång installation av 3.1.2 så konstaterade jag att Xcode krashar bara ändå.

Eftersom jag inte använt Mac OS X så har jag ingen aning om vart jag ska leta reda på krashloggarna (report förstod jag mig inte mycket på, ignore avslutade bara och relaunch krashade Xcode igen) som tydligen ska innehålla mer information.

Helst av allt skulle jag ge mig på att göra en dual boot hackintosh av min laptop men jag har inte lyckats komma på med vilken knapp man får upp boot options för att kunna välja install verbose (även fast jag sökt på google) för Snow Leopard som jag slängt in på ett USB minne men där krashar installationen efter att den laddat ett tag och bara står still med en svart skärm. Provade även att slänga in 10.5.2 på samma sätt men då får jag upp en grå ruta med "Expected 2 threads only found 3" direkt när jag väljer att installera.

Blev lite mycket nu. Menmen. Vill verkligen få igång iPhone SDK antingen i en hackintosh installation eller i VMWare, vilket gör sak som.
Citera
2009-10-21, 00:37
Medlem
Finns denna SDK att ladda ner från Apples sida?
Grejen är att på Brokenstones så finns det ett paket, där det står att det är kompitabel med Snow Leopard tror jag, men undrade om man lika gärna kan ladda ner hela det paketet med xCode, Cocoa och allt som behövs för att börja programmera?
Citera
2009-10-21, 00:47
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Finns denna SDK att ladda ner från Apples sida?
Grejen är att på Brokenstones så finns det ett paket, där det står att det är kompitabel med Snow Leopard tror jag, men undrade om man lika gärna kan ladda ner hela det paketet med xCode, Cocoa och allt som behövs för att börja programmera?

Ja SDKt går att ladda ner utan problem. Finns 3.1.2 för 10.5.7 (eller 5) eller 3.2.1 för Snow Leopard.

Vänta så ska jag fixa länk till apples nerladdningssida.

vänta... kom på en sak

Edit:
Länk borttagen, fungerar ändå inte.
Senast redigerad av jastor 2009-10-21 kl. 01:05. Anledning: Länk borttagen, fungerar ändå inte.
Citera
2009-10-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Ja SDKt går att ladda ner utan problem. Finns 3.1.2 för 10.5.7 (eller 5) eller 3.2.1 för Snow Leopard.

Vänta så ska jag fixa länk till apples nerladdningssida.

vänta... kom på en sak

Edit:
http://www.lazypirate.net/iphonesdk.txt
där har du länkarna.

Tack för sidan.
Har ingen Apple ID. Är det samma inloggning som den till iTunes?
Har iofs ingen inloggning till iTunes heller.. hmm, ska kolla paketet på brokenstones och se om det är samma
Citera
2009-10-21, 01:04
Medlem
jastors avatar
Citat:
Tack för sidan.
Har ingen Apple ID. Är det samma inloggning som den till iTunes?
Har iofs ingen inloggning till iTunes heller.. hmm, ska kolla paketet på brokenstones och se om det är samma

Ah crap. Missade att det inte var direktlänkar till filerna. Nä det är developer inloggningen den frågar efter (det är gratis att registrera sig och ladda ner SDKt men att registrera sig som utvecklare kostar $99, men jag har inte fått svar på ännu om man kan utveckla till jailbreakade iPhones utan att vara en registrerad utvecklare).

Tar bort filen för länkarna funkar ju ändå inte.
Citera
2009-10-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ah crap. Missade att det inte var direktlänkar till filerna. Nä det är developer inloggningen den frågar efter (det är gratis att registrera sig och ladda ner SDKt men att registrera sig som utvecklare kostar $99, men jag har inte fått svar på ännu om man kan utveckla till jailbreakade iPhones utan att vara en registrerad utvecklare).

Tar bort filen för länkarna funkar ju ändå inte.

Så att regga sig är gratis, ladda ner är gratis, men för att sen testa programmet på en iphone, och lägga upp det på AppStore kostar 99dollar?

Hoppas jag har förstått det rätt, men reggar mig nu, och ser till att jag kan ladda ner det då Tack så mycket.
Citera
2009-10-21, 01:20
Medlem
jastors avatar
Citat:
Så att regga sig är gratis, ladda ner är gratis, men för att sen testa programmet på en iphone, och lägga upp det på AppStore kostar 99dollar?

Hoppas jag har förstått det rätt, men reggar mig nu, och ser till att jag kan ladda ner det då Tack så mycket.

Ja, de 99$ är tydligen en engångssumma (till skillnad från symbian som tar 99$ per år PLUS extra betalt en gång till per program sedan när du ska börja sprida det du kodat till andra mobiler, så Opensource och hobbykodare har ett helvete att koda till symbian).
Citera
2009-10-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ja, de 99$ är tydligen en engångssumma (till skillnad från symbian som tar 99$ per år PLUS extra betalt en gång till per program sedan när du ska börja sprida det du kodat till andra mobiler, så Opensource och hobbykodare har ett helvete att koda till symbian).

Nu kanske vi inte ska diskutera skillnaderna mellan Symbian och iPhone OS.
Men ville säga att man behöver inte jailbreaka sin telefon för att få vilket program man vill, med andra ord har man val.

Jag är hellre för ett system där alla har val, än att bli inlåst, som Apple gör.

Men nu tillbaks till denna SDK. Ska ladda ner den strax, men den kräver att jag ska säga vad man ska programmera för, jag förstår inte, jag vet ju inte än om det är musik, weather eller vad det är för alternativ de ger mig.

Tänk om man inte klickar i Music, och sen gör ett musikprogram, blir man stämd då?
Citera
2009-10-21, 02:01
Medlem
jastors avatar
Citat:
Nu kanske vi inte ska diskutera skillnaderna mellan Symbian och iPhone OS.
Men ville säga att man behöver inte jailbreaka sin telefon för att få vilket program man vill, med andra ord har man val.

Jag är hellre för ett system där alla har val, än att bli inlåst, som Apple gör.

Men nu tillbaks till denna SDK. Ska ladda ner den strax, men den kräver att jag ska säga vad man ska programmera för, jag förstår inte, jag vet ju inte än om det är musik, weather eller vad det är för alternativ de ger mig.

Tänk om man inte klickar i Music, och sen gör ett musikprogram, blir man stämd då?

Nä den frågar ju efter vad du främst tänkte koda för något. Tror de inte hindrar någon från att skriva något som h*n inte skrivit upp sig för. Jag valde utilities och lite annat.
Citera
2009-10-21, 12:07
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Bara för att klargöra är det gratis att ladda ner och testa sina program, det är först när de ska in i App Store det kostar pengar.
Citera
2009-10-21, 13:27
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Bara för att klargöra är det gratis att ladda ner och testa sina program, det är först när de ska in i App Store det kostar pengar.

Ah så man får testa programmen på sin egen mobil och inte bara i iPhone sim/emulatorn på datorn? Trodde man var tuvngen att ha betalat 99$ för att ens få testa på en riktig mobil innan man skulle lägga upp på app store.

Då är det ju strålande!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in