Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-11, 09:51
  #1
Medlem
KjellBs avatar
Jag har köpt en sekelskift-lägenhet som någon har sänkt taket på (från 3.02 till 2.70). Är det lätt och hur gör man för att riva det nersänkta taket?

- Tummen mitt i handen
Citera
2008-03-11, 09:59
  #2
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Jag har köpt en sekelskift-lägenhet som någon har sänkt taket på (från 3.02 till 2.70). Är det lätt och hur gör man för att riva det nersänkta taket?

- Tummen mitt i handen
Hur långt är ett snöre?

Allt beror på vilket sorts tak det är. Är det reglar och gips? Skruva ner gipsen och plocka ner reglarna.
Är det ett kasettak? Plocka bort skivorna och ta ner skenorna...

Särskilt svårt är det inte och definitivt värt jobbet.
Citera
2008-03-11, 10:16
  #3
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Hur långt är ett snöre?

Allt beror på vilket sorts tak det är. Är det reglar och gips? Skruva ner gipsen och plocka ner reglarna.
Är det ett kasettak? Plocka bort skivorna och ta ner skenorna...

Särskilt svårt är det inte och definitivt värt jobbet.

Tack kungen för svaret. Personligen trodde jag att det vara var en slägga man använde.
Citera
2008-03-12, 06:14
  #4
Medlem
tjaboooos avatar
Hört varför det sattes upp ?

Inte helt omöjligt det varit en ljudsänkande åtgärd.
Citera
2008-03-12, 06:30
  #5
Medlem
CashBlows avatar
Om det är en sekelskifteslägenhet sitter taket där antagligen för att det gamla är extremt trasigt och att det var smidigare att sätta upp nytt än att laga det gamla. Ofta renoverade man gamla lägenheter genom att helt enkelt bygga en "låda" i det befintliga rummet med nedsänkt tak och gipsplattor direkt på de gamla väggarna. Då blir det en totalrenovering med omdragningar av el od och det kommer att ta sin lilla tid och anspråk på resurser.

Du ska inte börja riva i taket om du inte är beredd på att det kan bli mycket jobb utan vänta tills du har gott om tid till att fixa det. Men du förädlar såklart lgh genom att renovera den till ursprungsskick.
Citera
2008-03-12, 10:27
  #6
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Om det är en sekelskifteslägenhet sitter taket där antagligen för att det gamla är extremt trasigt och att det var smidigare att sätta upp nytt än att laga det gamla. Ofta renoverade man gamla lägenheter genom att helt enkelt bygga en "låda" i det befintliga rummet med nedsänkt tak och gipsplattor direkt på de gamla väggarna. Då blir det en totalrenovering med omdragningar av el od och det kommer att ta sin lilla tid och anspråk på resurser.

Du ska inte börja riva i taket om du inte är beredd på att det kan bli mycket jobb utan vänta tills du har gott om tid till att fixa det. Men du förädlar såklart lgh genom att renovera den till ursprungsskick.

Väggarna är i original med vackra socklar och allt Dock är jag som du beskriver rädd för kvalitén på originaltaket och alla ledningar som förmodligen går där. Men hur illa kan det vara mer än att man får dra om elen och spackla och måla?
Citera
2008-03-12, 10:59
  #7
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Väggarna är i original med vackra socklar och allt Dock är jag som du beskriver rädd för kvalitén på originaltaket och alla ledningar som förmodligen går där. Men hur illa kan det vara mer än att man får dra om elen och spackla och måla?

ta upp ett hål i det nuvarande taket, beväpna dig själv med en ficklampa och ta en titt.
Är du beredd att göra lite jobb kan det nya taket bli skitsnyggt, men var inte tidsoptimist och räkna med att det ska bli klart på en natt.

När du river det, oavsett metod, skärma av övriga lägenheten från damm och lägg nån skyddande papp och eventuellt pappkartonger eller nått slagtåligt som saker kan få ramla ner på... när du river, kommer det ju va en ganska stor chans att saker kommer nerdimpande från 3 meters höjd, oavsett hur försiktig du är, så skydda väggar och golv, så länge du inte planerar att helt göra om dem också.

Även om du planerar att tex slipa det nuvarande golvet, kan det va jobbigt att ha ett två centimeter djupt slagmärke från en regel som gled iväg och slog ned i golvet som en missil >_<
Citera
2008-03-12, 13:06
  #8
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
ta upp ett hål i det nuvarande taket, beväpna dig själv med en ficklampa och ta en titt.
Är du beredd att göra lite jobb kan det nya taket bli skitsnyggt, men var inte tidsoptimist och räkna med att det ska bli klart på en natt.

När du river det, oavsett metod, skärma av övriga lägenheten från damm och lägg nån skyddande papp och eventuellt pappkartonger eller nått slagtåligt som saker kan få ramla ner på... när du river, kommer det ju va en ganska stor chans att saker kommer nerdimpande från 3 meters höjd, oavsett hur försiktig du är, så skydda väggar och golv, så länge du inte planerar att helt göra om dem också.

Även om du planerar att tex slipa det nuvarande golvet, kan det va jobbigt att ha ett två centimeter djupt slagmärke från en regel som gled iväg och slog ned i golvet som en missil >_<

Låter som att jag ska börja med att införskaffa en hjälm...

Tack för alla råd!
Citera
2008-03-12, 13:34
  #9
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Låter som att jag ska börja med att införskaffa en hjälm...

Tack för alla råd!

kanske är overkill, men sjölv har jag haft brottom ibland och fått skit i huvet

nae.. börja med att skaffa en ficklampa och gör ett prydligt hål och stick in huvet. Sen får du väl uppdatera threaden, eller gå vidare, beroende på hur det ser ut där uppe.

Var försiktig iaf.. det största felet, förutom att bygga fel, man kan göra. är ju att inte täcka för och skydda befintlig lägenhet nog mycket, så man i slutändan måste fixa en massa saker som man förstörde medans man renoverade.

Papp på golv, plast, maskeringstejp.

Ligger farmors ärvda perkattgolv(tm) i rummet utanför som du måste bära saker igenom lär det ju va en bra ide att lägga ut golvpapp där också, och akta så du inte slår rivningsmaterial i dörrkarmarna osv när du bär ut det.
Citera
2008-03-12, 16:02
  #10
Medlem
Wobs avatar
Ett problem som du förmodligen kommer stöta på är elen, det kan bli svårt att dra om den fint (du får hugga in rör). Sen som redan nämnts så kan det mycket väl vara så att det är en ljudsänkande åtgärd. Den smidigaste lösningen enligt mig är att helt enkelt taksänka igen, fast betydligt mindre.Och när du ändån är i farten, varför inte sätta fiberbelysning (stjärnhimmel) i taket http://www.lampor.nu/bilder/fiber/fiber2.jpg
Citera
2008-03-12, 16:15
  #11
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wob
Ett problem som du förmodligen kommer stöta på är elen, det kan bli svårt att dra om den fint (du får hugga in rör). Sen som redan nämnts så kan det mycket väl vara så att det är en ljudsänkande åtgärd. Den smidigaste lösningen enligt mig är att helt enkelt taksänka igen, fast betydligt mindre.Och när du ändån är i farten, varför inte sätta fiberbelysning (stjärnhimmel) i taket http://www.lampor.nu/bilder/fiber/fiber2.jpg

Stjärnhimmel må vara vackert i ett modernt badrum, men nu ska sekelskifts-känslan tillbaka. Ifall strukturen och takrosetten är borta så planerar jag att sätta dit nya. Här måste jag bestämma mig ifall det räcker med frigolit eller om det är värt och köra det dyrare i någon sorts av plast
Citera
2008-03-12, 21:48
  #12
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Väggarna är i original med vackra socklar och allt Dock är jag som du beskriver rädd för kvalitén på originaltaket och alla ledningar som förmodligen går där. Men hur illa kan det vara mer än att man får dra om elen och spackla och måla?

Elen går i plaströr ovanför innertaket, vilka du måste dra om. Snyggast och bäst är såklart om du hugger in dem i putsen.

Putsen kommer att vara trasig och behöver nog fyllas i på sina ställen. Det dammar fruktansvärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback