2008-03-11, 07:27
Bannlyst
Hej problemet har uppkommit förut

Dvs, ett visst program, t ex Winrar eller som i detta fallet Nod32
har ett skönt kommando i högerklicksmenyn (kontextmenyn?)

Nod32 lade till ett kommando som var scanna med nod32 i högerklicksmenyn
Bra om man ville kolla en ny fil man laddat hem!

Men sedan försvann högerklicksmenykommandot

Hur gör man för att få tillbaka det i högerklicksmenyn?

Hade liknande problem med Winrar förut, då "packa upp här" kommandot försvann

Kan det ha med Ccleaner att göra?

Hursomhelst - jag är tacksam om nån vet hur jag får tillbaka Nod32 till kontextmenyn
Citera
2008-03-11, 17:04
Medlem
Son of Foxs avatar
Setup/Enter entire advanced setup tree.../User interface/Context menu och en bock vid "Integrate into the context menu"

/Son of Fox
Citera
2008-03-11, 17:46
Bannlyst
Det är redan ikryssat.

Problemet är när man har en kontextmeny, som sedan försvinner. Hur får man tillbaka den då? Har varit med om problemet förr, då till winrar.

Nåt man kan göra via utforskaren eller ?
Citera
2008-03-11, 19:01
Medlem
Son of Foxs avatar
Du har förstås provat att bocka av för att sedan bocka i igen? Självklart klicka ok mellan försöken?

/Son of Fox

Edit: Normalt kan man inte återställa ett borttaget menyalternativ. Att installera om det aktuella programmet brukar vara enda utvägen. Det finns diverse program som kan redigera kontextmenyn dvs radera alternativ man inte vill ha. Att få tillbaka dem är värre...
Senast redigerad av Son of Fox 2008-03-11 kl. 19:05. Anledning: Mera kött på benen...
Citera
2008-03-11, 19:04
Bannlyst
ja, jag har prövat att bocka ur occh trycka ok, och bocka i och trycka ok.
Citera
2008-03-11, 19:06
Medlem
Son of Foxs avatar
Se edit ovan...
Citera
2008-03-11, 19:24
Medlem
Son of Foxs avatar
Inget är ju omöjligt så vill man försöka den krångliga vägen kan du ju alltid börja med att kontrollera om dessa nycklar finns i registret. Det känns dock enklare att installera om NOD32. (Dina inställningar förblir intakta.)

[-HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex\ContextMenuHandlers\NO D32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shellex\ContextMenuHandler s\NOD32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Drives\shellex\ContextMenuHandle rs\NOD32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shellex\ContextMenuHandle rs\NOD32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{B089FE8 8-FB52-11d3-BDF1-0050DA34150D}]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Shell Extensions\Approved]
"{B089FE88-FB52-11d3-BDF1-0050DA34150D}"=-

Tycker du det är värt besväret kan jag lägga ut mina värden i respektive nycklar...

/Son of Fox
Citera
2008-03-12, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Son of Fox
Inget är ju omöjligt så vill man försöka den krångliga vägen kan du ju alltid börja med att kontrollera om dessa nycklar finns i registret. Det känns dock enklare att installera om NOD32. (Dina inställningar förblir intakta.)

[-HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex\ContextMenuHandlers\NO D32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shellex\ContextMenuHandler s\NOD32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Drives\shellex\ContextMenuHandle rs\NOD32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shellex\ContextMenuHandle rs\NOD32 Context Menu Shell Extension]

[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{B089FE8 8-FB52-11d3-BDF1-0050DA34150D}]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Shell Extensions\Approved]
"{B089FE88-FB52-11d3-BDF1-0050DA34150D}"=-

Tycker du det är värt besväret kan jag lägga ut mina värden i respektive nycklar...

/Son of Fox

tack för hjälpen, kamrat

men jag fular mig istället och installerar om Nod32 så får vi hoppas att det hjälper

jag undrar bara varifrån besväret med försvunnen kontextmenuy kommer - kan det komma ur en daglig körning av ccleaner måntro? den rensar ju i registren om man vill. nåja. ominstallation!
Citera
2008-03-12, 18:14
Medlem
Son of Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bara_boll
tack för hjälpen, kamrat

men jag fular mig istället och installerar om Nod32 så får vi hoppas att det hjälper

jag undrar bara varifrån besväret med försvunnen kontextmenuy kommer - kan det komma ur en daglig körning av ccleaner måntro? den rensar ju i registren om man vill. nåja. ominstallation!

Det låter som ett klokt beslut.

Visst kan program som automagiskt rensar registret skapa diverse problem. Det gäller verkligen att hålla tungan i rätt mun när man använder dem. Ccleaner har jag ingen färsk erfarenhet av, men ett som fungerar klockrent och rensar mer och bättre än de flesta konkurrenter är Registry First Aid.
Kanske nåt att prova?

http://www.rosecitysoftware.com/reg1aid/

Son of Fox
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in