• 1
  • 2
2008-03-10, 22:09
Medlem
RaxXzs avatar
Tjenare piercade tungan för 6 dagar sen (tisdags) och nu börjar jag fundera om jag fått svamp på tungan.. Läst om skiten och ja.. Min tunga är vit gulaktig typ på vissa ställen ehm.. Nu är min fråga tror ni jag har svamp? O vad fan kan man göra åt saken?
Citera
2008-03-10, 22:27
Bannlyst
Ät osötad filmjölk eller naturell yoghurt dagligen, det innehåller acidofilus och bifidus vilket är bra om man vill motverka candida.
Citera
2008-03-10, 22:31
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ät osötad filmjölk eller naturell yoghurt dagligen, det innehåller acidofilus och bifidus vilket är bra om man vill motverka candida.

Så man behöver inte ta nån medicin? :O

http://img373.imageshack.us/img373/70/ewwwjr5.png

sådär ser min tunga ut ser det ut som candida?
Senast redigerad av RaxXz 2008-03-10 kl. 22:33.
Citera
2008-03-10, 22:44
Bannlyst
Nej nej, medicin behövs ej. Tar du penicillin däremot av någon anledning så kan det bero på det. Undvik snabba kolhydrater och jäst (bröd med jäst, öl, osv) eftersom det gynnar candidan.

Ser ut som candida men ser inte ut att vara så farligt. Tungskrapa kan man ju också använda, men förstår att det är svårt om tungan fortfarande är öm efter piercingen.
Senast redigerad av Roxic 2008-03-10 kl. 22:47.
Citera
2008-03-10, 22:51
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Nej nej, medicin behövs ej. Tar du penicillin däremot av någon anledning så kan det bero på det. Undvik snabba kolhydrater och jäst (bröd med jäst, öl, osv) eftersom det gynnar candidan.

Ser ut som candida men ser inte ut att vara så farligt. Tungskrapa kan man ju också använda, men förstår att det är svårt om tungan fortfarande är öm efter piercingen.

Hjälper en yoggi yalla något ?

EDIT: Hur lång tid tar det att bli av med svampen ? O hur mkt fil ska man käka?

läst massa om det här nu och fyfan vad jobbigt det verkar..........................
äta massa konstig skit osv.. tror dock jag kan ha haft det länge för det börjar väl inte i munnen eller kan det göra det? för jag har varit trött och orkeslös länge osv..
Senast redigerad av RaxXz 2008-03-10 kl. 23:12.
Citera
2008-03-10, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaxXz
Hjälper en yoggi yalla något ?

EDIT: Hur lång tid tar det att bli av med svampen ? O hur mkt fil ska man käka?
Helst inte, eftersom det innehåller socker (dvs snabba kolhydrater). Försök att hålla dig till naturell (går ju givetvis bra att ha någonting i för smakens skull, men undvik söta flingor). Livsmedelsverket rekommenderar ½ l om dagen. Vill du inte äta så mycket försök åtminstone att äta 2.5 dl om dagen. Hur lång tid det tar kan jag inte svara på. Men på bilden såg det ju inte ut att vara särskilt mycket, skulle tippa på att du ser stora skillnader inom en vecka.
Citera
2008-03-10, 23:18
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Helst inte, eftersom det innehåller socker (dvs snabba kolhydrater). Försök att hålla dig till naturell (går ju givetvis bra att ha någonting i för smakens skull, men undvik söta flingor). Livsmedelsverket rekommenderar ½ l om dagen. Vill du inte äta så mycket försök åtminstone att äta 2.5 dl om dagen. Hur lång tid det tar kan jag inte svara på. Men på bilden såg det ju inte ut att vara särskilt mycket, skulle tippa på att du ser stora skillnader inom en vecka.

jaha så jag antar att jag måste vara nykter i helgen också för att inte sabba det? faaaaaaaan

förresten ska jag spä ut munsköljen som jag fått av piercaren? det sa dom inget om men dom helt efterblivna där så..
Senast redigerad av RaxXz 2008-03-10 kl. 23:28.
Citera
2008-03-10, 23:33
Bannlyst
Citat:
jaha så jag antar att jag måste vara nykter i helgen också för att inte sabba det? faaaaaaaan

förresten ska jag spä ut munsköljen som jag fått av piercaren? det sa dom inget om men dom helt efterblivna där så..
Äsch, du har många helger på dig .

Vad är det för munskölj? Innehåller det alkohol? I så fall är det ganska givet varför du har fått en svampinfektion.
Citera
2008-03-10, 23:40
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Äsch, du har många helger på dig .

Vad är det för munskölj? Innehåller det alkohol? I så fall är det ganska givet varför du har fått en svampinfektion.

Omfg ja det gör det....... VILKA IDOTER!! överallt jag läste på sidor stog det undvik alkohol i munsköljen.. på alla piercing sites jag vart in på.. ååh jag visste att jag itne skulle piercat mig där!! fan.!!!

edit: kan man inte ta varmt vatten i käften? jäst dör ju av det.. antar att det inte funkar på candida?

var in och skrapade tungan nyss fyfan vad äckligt det ser ut på tungan !!
spyr nästan av att se det och känna det i käften nu
Senast redigerad av RaxXz 2008-03-10 kl. 23:45.
Citera
2008-03-10, 23:46
Bannlyst
Citat:
Omfg ja det gör det....... VILKA IDOTER!! överallt jag läste på sidor stog det undvik alkohol i munsköljen.. på alla piercing sites jag vart in på.. ååh jag visste att jag itne skulle piercat mig där!! fan.!!!

edit: kan man inte ta varmt vatten i käften? jäst dör ju av det.. antar att det inte funkar på candida?

var in och skrapade tungan nyss fyfan vad äckligt det ser ut på tungan !!
spyr nästan av att se det och känna det i käften nu
Hur länge ska du ta den där munsköljen? Antar att du tar det för att det inte ska bli infekterat i tungan?

Du bränner dig nog bara på tungen och i gomen om du testar att ha varmt vatten i munnen.
Citera
2008-03-10, 23:47
Medlem
RaxXzs avatar
Citat:
Hur länge ska du ta den där munsköljen? Antar att du tar det för att det inte ska bli infekterat i tungan?

Du bränner dig nog bara på tungen och i gomen om du testar att ha varmt vatten i munnen.

Mm för att det inte ska bli infekterat ska ha den i 2-3 veckor men tror tamefan jag skiter i den nu!!! får jag infektion åker jag och tar pencillin istället... eller är det en jävla dum idé? kanske kan skölja med saltvatten ist lr nåt?
Senast redigerad av RaxXz 2008-03-10 kl. 23:51.
Citera
2008-03-11, 00:37
Bannlyst
Pencillin ökar ju dessvärre risken för svampinfektion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in